مشخص ضرب الاجل برای واکسن کرونای ایرانی، داروهای گیاهی مجوز گرفت

به گزارش عکس پارسی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه دو نوع واکسن mRNA و شکل کشته شده ویروس در مرحله تست جلوتر از انواع دیگر واکسن ها هستند، گفت: دو داروی گیاهی برای درمان سرپایی مجوز گرفتند.

مشخص ضرب الاجل برای واکسن کرونای ایرانی، داروهای گیاهی مجوز گرفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، دکتر مصطفی قانعی با بیان اینکه هفته گذشته جلسه ای با واکسن سازها داشتیم، اظهار کرد: در این جلسه تمام واکسن سازها که در کمیته اخلاق و اداره بیولوژیک مورد تأیید هستند، توجیه شدند که مستندات واکسن را مرحله به مرحله به سازمان غذا و دارو ارائه نمایند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با بیان اینکه اکنون همه این واکسن سازها در جریان هستند که چه مشوق ها و چه حمایت هایی در این راستا وجود دارد، بیان نمود: به شرطی که اردیبهشت سال 1400 فاز سوم کارآزمایی انسانی را آغاز نمایند؛ یعنی روی چندین هزار نفر کار را آغاز نموده باشند مشمول حمایت ها و مشوق ها می شوند.

وی تاکید نمود: یعنی مراحل یک و دو انسانی را تا این زمان طی نموده باشند و وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی شوند.

به گفته رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا، اکنون تقریباً این واکسن سازها، در حال اجرا کارهای خود در سازمان غذا و دارو هستند.

وی در پاسخ به اینکه سه پلتفرم فراوری واکسن توسط واکسن سازها در پیش گرفته شده و کدامیک از اینها نزدیک تر به فرایند فراوری هستند، بیان نمود: از سه شکل واکسن، نوع های mRNA و شکل کشته شده ویروس در انجام تست ها جلوترند.

قانعی با بیان اینکه البته اینها زمانی در فراوری جلو هستند که مجوز تست بالینی را دریافت نموده باشند، بیان نمود: این مجوز باید قبل از اردیبهشت ماه یعنی در بهمن و اسفند اخذ شده باشد و کار را آغاز نموده باشند که این فاز یک است.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا تاکید نمود: ایران نسبت به واکسیناسیون جهان بین 3-4 ماه عقب تر است ولی چندین واکسن ساز داریم که به تدریج هر کدام با ورود به عرصه فراوری، احتیاج کشور را برآورده می نمایند. زیرا هیچ راهی جز فراوری داخل وجود ندارد چون هیچکس در جهان آن قدری واکسن برای واکسینه جمعیت در جهان ندارد.

پلاسما درمانی یک کار تحقیقاتی است

وی در مورد آخرین شرایط داروهایی که در پروتکل درمانی آمده اند، گفت: در آخرین جلسه کرونا به این نتیجه رسیدیم که پلاسما در اختیار پزشک است و می تواند در صورت تشخیص از پلاسما استفاده کند ولی هموپرفیوژن به عنوان یک کار تحقیقاتی در کمیته علمی پذیرفته شد نه به عنوان یک درمان.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در مورد فاموتیدین گفت: این دارو برای درمان سرپایی است که قبلاً هم در فرایند درمان سرپایی بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می گرفت.

اخذ مجوز دو داروی گیاهی برای درمان سرپایی کرونا

قانعی در مورد داروهای گیاهی برای درمان سرپایی بیماران کرونایی گفت: این داروها نیز همانند سایر داروها بعد از اخذ مجوز باید مراحل تست بالینی را به کمیته ملی مقابله با کرونا اعلام نمایند؛ فعلاً 2 داروی گیاهی مجوز گرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه مجوز از سازمان غذا و دارو به معنای استفاده بلافاصله نیست، بلکه باید تست های بالینی را طی نمایند، ادامه داد: از این دو دارو یکی در مرحله انجام تست بالینی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1270

به "مشخص ضرب الاجل برای واکسن کرونای ایرانی، داروهای گیاهی مجوز گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخص ضرب الاجل برای واکسن کرونای ایرانی، داروهای گیاهی مجوز گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید