خبرنگاران محصول گندم مزارع دیم استان اردبیل 30 درصد کاهش یافت

به گزارش عکس پارسی، اردبیل- خبرنگاران- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: میزان محصول گندم کاشته شده در مزارع دیم استان به علت کاهش بارندگی در ایام گل دهی و دانه بندی خوشه نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته است.

خبرنگاران محصول گندم مزارع دیم استان اردبیل 30 درصد کاهش یافت

احمد شهریار روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران گفت: سال جاری وضعیت مزارع گندم استان تا قبل از خوشه بندی مطلوب بود ولی با قطع ناگهانی بارش و کاهش رطوبت حاصله از بارندگی، مزارع دیم دچار تنش و کاهش جدی محصول شد.

وی اعلام کرد: این وضعیت موجب خسارت به مزارع گندم دیم در شهرستان های گرمی، بیله سوار، اردبیل و مشگین شهر شده و کاهش فراوری گندم را به دنبال داشته است.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر این وضعیت در کاهش کاشت محصول گندم برای سال آینده اضافه نمود: پیش بینی می گردد برای سال آینده محصولات رقیب که سودآوری بیشتری داشته باشد، در مزارع کشت گردد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به نارضایتی کشاورزان در مورد پایین بودن نرخ خرید تضمینی محصول اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو گرم گندم به نرخ تضمینی 17 هزار ریال خریداری می گردد در حالی که نرخ خرید هر کیلوگرم سبوس و کاه و کلش که از محصولات جانبی و زاید گندم محسوب می گردد، سه تا هشت هزار ریال بیشتر از خود محصول است.

وی افزود: به علت پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم، رغبت کشاورزان گندم کار استان اردبیل برای فروش و تحویل محصول به مراکز خرید پیش بینی شده کمتر است.

به گزارش خبرنگاران، برداشت محصول گندم در استان اردبیل از حدود 10 روز پیش شروع شده و همزمان عملیات خرید تضمینی محصول نیز در مناطق مختلف این استان شروع شده است.

برای خرید تضمینی گندم در استان اردبیل 35 مرکز خرید گندم مازاد بر احتیاج کشاورزان با ظرفیت 78 هزار تن دایر شده است و فعالیت این مراکز تا نیمه شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با فراوری سالانه 4.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد فراوریات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با فراوری بیش از 600 هزار تن گندم، 750 هزار تن سیب زمینی و 450 هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده ای در تامین احتیاج به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

750 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می گردد که 270 هزار هکتار آن اراضی آبی و 480 هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می گردد.

محصول گندم با 295 هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

برای سالجاری فراوری حدود 600 هزار تن گندم در استان اردبیل پیش بینی شده بود ولی با توجه به وضعیت به وجود آمده برای مزارع دیم استان، تحقق این میزان فراوری بعید به نظر می رسد.

1905/ ‬ 1257

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 229

به "خبرنگاران محصول گندم مزارع دیم استان اردبیل 30 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محصول گندم مزارع دیم استان اردبیل 30 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید