راه ابریشم دیجیتالی چین به روزهای پس از کرونا می اندیشد
به گزارش عکس پارسی، همین چند ماه پیش بود که جاه طلبی های تکنولوژیکی چین با تهدید COVID-19 روبرو شد و این ویروس اقتصاد کشور را در بن بست قرار داد؛ اما این بیماری همه گیر اکنون به محرکی برای رشد چین به عنوان یک قدرت تکنولوژیکی و صادرکننده جهانی زیرساخت های دیجیتالی مبدل شده است.
با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.
این بازگشت از همان خانه شروع می گردد، جایی که چین در حال حاضر سرعت توسعه داخلی 5G را دو برابر نموده است. در ژوئن سال گذشته، پکن مجوزهای عملیاتی را برای اپراتورهای مخابراتی دولتی خود صادر کرد و در ماه نوامبر بود که این شرکت ها -China Mobile China Unicom و China Telecom - استقرار یک شبکه هدفمند از 5G (در صورت محدودیت آن) را در شهرهای سراسر کشور شروع کردند. پس از این واقعه ویروس کرونا پدیدار شد. این امر نه تنها باعث به گل نشستن اقتصاد چین تقریباً برای مدت دو ماه شد، بلکه ضربه ای به استقرار مداوم شبکه های 5G در این کشور زد.
اما حتی هنگامی که چین در کوشش برای جلوگیری از گسترش COVID-19 بود، حزب کمونیست چین خواهان افزایش سرمایه گذاری در بخش 5G شد. در 21 فوریه، هنگامی که بیشتر کشور قرنطینه شده بود، پولیتبورو حزب کمونیست اعلام نمود که گسترش 5G نقش کلیدی برای بهبود اقتصادی دارد. در 4 مارس، کمیته دائم پولیتبورو، اوج قدرت سیاسی در چین، خواهان سرعت بخشیدن به ایجاد زیرساخت های جدید مانند شبکه های 5G و مراکز داده، شد.
شی جین پینگ رییس جمهور چین در مواجهه با شاید بزرگترین بحران اقتصادی و سیاسی دولت خود، توانست زمان پیدا کند تا شخصا مسئله 5G را مورد آنالیز قرار دهد. وی در سفر بازرسی به ژجیانگ در اوایل این ماه، گفت: ما باید از فرصت های ارائه شده توسط دیجیتال سازی صنعتی و صنعتی شدن دیجیتالی استفاده کنیم، ایجاد زیرساخت های جدید مانند شبکه های 5G و مراکز داده را تسریع نموده و در برنامه ریزی برای صنایع نوظهور استراتژیک آینده گام برداریم: صنایعی مانند اقتصاد دیجیتالی، زندگی و بهداشت، مواد جدید.
بزرگترین شرکت های دولتی چین به این درخواست پاسخ دادند. یانگ جی رییس شرکت China Mobile، کوشش های این شرکت در بخش 5G را یک چالش مهم سیاسی توصیف کرد و گفت غول دولتی میخواهد تا سرانجام سال 300 هزار ایستگاه 5G را بسازد.
به همراه China Telecom و China Unicom ، سه سازمان عملیات ویژه (SOE) قصد دارند سال جاری 550 هزار ایستگاه پایه را بسازند که در مقایسه با سال 2019 و پوشش 50 شهری قادرند تا 300 شهر را تحت پوشش خود قرار دهند. در اوایل ماه جاری، سه شرکت اعلام نمودند قصد دارند یک سرویس پیغام رسان 5G را نیز ایجاد نمایند که با سایر پلتفرم های پیغام رسان اجتماعی داخلی، از جمله WeChat که از محبوبیت بسیاری بهره می برد و توسط Tencent Holdings عرضه شده است، رقابت کند.
اگرچه این سرمایه گذاری ها به طور جزئی به عنوان بخشی از برنامه بازیابی اقتصادی چین محسوب می گردد، مطابق با نتیجه گیریFitch Ratings، تأثیر عملی چنین سرمایه گذاری های حوزه 5G بر اقتصاد چین احتمالاً در آینده نزدیک محدود خواهد شد، زیرا تنها حدود 5 درصد از کل پروژه های زیرساختی برنامه ریزی شده را در سال 2020 شامل می شوند. تعداد پروژه های زیربنایی برنامه ریزی شده به گفته آژانس خبری دولتی شین هوا چین، سه شرکت بزرگ ارتباط از راه دور و همچنین شرکت China Tower (یک شرکت دولتی متخصص در ساخت برج های ارتباطی) قصد دارند در سال 2020 تنها 27.8 میلیارد دلار برای 5G هزینه نمایند که این امر تحریکی برای اقتصاد 14 تریلیون دلاری نخواهد داشت.
رفتن به سمت 5G تنها یک موضوع اقتصادی نیست. این موضوع در کانون مبارزه ژئوپلیتیک با ایالات متحده برای کنترل فن آوری های دنیای واقع شده است و شاید این نکته نشان دهنده علت گرایش چین به سمت5G حتی در بحبوحه بحران COVID-19 است.
از آنجا که اقتصاد این کشور به آرامی و به طور ناموزون شروع به خروج از حالت زیست تَعویقی نموده است، فشار برای گسترش 5G نه تنها در چین ادامه خواهد یافت، بلکه مهمتر از همه به عنوان بخشی از برنامه های زیرساخت دنیای به سرعت در حال توسعه این کشور، از جمله طرح یک کمربند یک جاده (راه ابریشم جدید) و ابتکار عمل جاده ابریشم دیجیتالی می باشد. نقش اصلی این فرایند را تیم ملی غول های ارتباطاتی SOE و همچنین شرکت های دولتی مانند هوآوی و Inspur بازی خواهند کرد.
بعضی از این عوامل محرک پیشرفت شرکت های پیشرو فن آوری چینی به وسیله پروژه یک کمربند، یک جاده و اقتصادهای بسیار نوظهور می باشند. برای شروع، پروژه های زیرساخت های دیجیتال زمانی امکان پذیر هستند که منابع حتی محدودتر شده باشند. در مقایسه با پروژه های بزرگ حمل و نقل و انرژی که در سال های اول پروژه یک کمربند، یک جاده نمایش داده شدند، پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور کلی ارزان تر و آسان تر برای پیاده سازی بود و پرداخت نقدی بدهی راحت تر صورت می پذیرد.
کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) که مقامات چینی آن را پرچمدار راه ابریشم جدید می نامند را در نظر بگیرید. از زمان اعلام CPEC از پنج سال پیش ، بیش از 60 درصد پروژه های آن مربوط به حمل و نقل و انرژی بوده و بسیاری از آنها با تاخیر مسدود شده اند. در حالی که خط لوله و خط راه آهن پیشنهادی بین چین و پاکستان هنوز از نوع لوله کشی می باشد، شرکت هواوی توانست در کمتر از دو سال کابل فیبر نوری را در مرز خود و خاک پاکستان مستقر کند. ساخت خط لوله 820 کیلومتری تنها 44 میلیون دلار کمتر از ساخت چهار کیلومتر راه آهن در پاکستان هزینه برداشت. با توجه به رشد بدهی پاکستان، در مرحله دوم CPEC ، مانند راه ابریشم جدید در آینده، بیشتر بر پروژه های ارزان تر اما پیشرفته تأکید خواهد شد.
ماهیت کمتر مشاهده شده در زیرساخت دیجیتال نیز به راحتی در محیط ژئوپلیتیکی که شرکت های چینی پس از بحران COVID-19 با آن روبرو می شوند، منطبق خواهد شد. پیش از بحران کرونا، رویکرد چین در خصوص اجرای پروژه های کلان در کشورهای خارجی که عمدتا به شرکت ها و کارمندان خود وابسته بودند، باعث نارضایتی بین مردم محلی شد. در سال های اخیر، محیط های کارگری چینی در بنگلادش، قزاقستان و کنیا در میان دیگر ایستگاه های راستا جاده ابریشم جدید مورد حمله قرار گرفته اند. با توجه به منبع شیوع این بیماری، کارگران چینی احتمالاً در خارج از کشور با تبعیض روبرو خواهند شد. پروژه های زیرساخت دیجیتالی، به طور معمول کمتر دیده می شوند و تأثیر منفی کمتری نسبت به پروژه های بزرگ حمل و نقل و انرژی بر جمعیت محلی دارند.
از آنجا که جاده ابریشم جدید چین به یک راستا توسعه و شتاب برای شرکت های فناوری خود تبدیل می گردد، ایالات متحده نمی تواند فقط به اقدامات دفاعی متکی باشد. با وجود کنترل سختگیرانه و حتی اقتصاد دنیای در حال فروپاشی، غول های تکنولوژیکی چین برای تسخیر بازارهای فردا موقعیت خود را تثبیت می نمایند. در بیشتر کشورهای دنیا، به دلیل عدم وجود یک استراتژی تعرضی که گزینه های جایگزین واقعی را ارائه دهد، هشدارهای آمریکا همچنان پوشالی به نظر خواهد رسید. ادعای شرکت اقتصادی بین المللی ایالات متحده برای توسعه کابل زیردریایی میان ایالات متحده، سنگاپور و اندونزی نمونه ای امیدبخش در ماه گذشته بود.،ایرنا
اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید
منبع: ایران آنلاین