سنتز نانو کمپوزیت سیس پلاتین مغناطیسی در دانشگاه آزاد اردبیل اختراع شد

به گزارش عکس پارسی، سنتز نانو کمپوزیت سیس پلاتین مغناطیسی برای انتقال هدفمند ماده شیمی درمانی به تومور سرطانی در دانشگاه آزاد اردبیل اختراع شد.

سنتز نانو کمپوزیت سیس پلاتین مغناطیسی در دانشگاه آزاد اردبیل اختراع شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، برای نخستین بار در کشور، سنتز نانو کمپوزیت سیس پلاتین مغناطیسی برای انتقال هدفمند ماده شیمی درمانی به تومور های جامد و مهار بیشتر سلول های تومور توسط تیم دانشگاه آزاد اردبیل انجام و ثبت اختراع شد.

اختراع سنتز نانو کمپوزیت سیس پلاتین مغناطیسی توسط هانیه پورفرج دانشجوی کارشناسی ارشد نانوشیمی، سمیه رستم زاده و محمد ضیعفی زاده اعضای، هیأت علمی واحد اردبیل ثبت شد.

هانیه پورفرج در این رابطه گفت: این تحقیق با استفاده از امکانات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه آزاد اردبیل اجرا شده است

ضعیفی زاده نیز گفت: یکی از مسائل مهم شیمی درمانی عدم انتقال هدفمند ماده به ناحیه توموری است و سیس پلاتین یکی از دارو های ژنریک شیمی درمانی است که طیف گسترده مصرف برای اکثر تومور ها را دارد.

وی افزود: در این پروژه با روش تغییر نانو کمپلکس سیس پلاتین مغناطیس که با استفاده از میدان مغناطیسی به سلول ها و بافت های هدف انتقال می یابد، توانستیم بر اساس مطالعات in vito علاوه بر اتصال هدفمند، میزان اثربخشی آن را بر روی مهار سلول های سرطانی سینه به حدود دو برابر برسانیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل خاطرنشان کرد: این افزایش تأثیر می تواند ناشی از تجمع سیس پلاتین در سلول و یا اثر متقابل آن با نانو آهن موجود به دلایل تغییر در دمای سلول های سرطانی باشد.

ضعیفی زاده شرح داد: نکته قابل توجه اینکه مهار در حالت مصرف نانو کامپوزیت به هر دو صورت القایی آپاپوپتوز و القایی نکروز صورت می گیرد؛ بنابراین در صورت موفقیت در شرایط in vivo می تواند نانو سیس پلاتین مغناطیس جایگزین سیس پلاتین ژنریک موجود در بازار باشد که همین موضوع در موش های مدل سرطانی در حال مطالعه است.

همچنین رستم زاده گفت: در این پروژه با استفاده از علم شیمی، نانو تکنولوژی، بیوشیمی از یک روش نوآورانه برای انتقال هدفمند سیس پلاتین به سلول های سرطانی سینه با کمک میدان مغناطیسی استفاده شد که در نهایت سبب شد که سیس پلاتین به مقدار زیادی در واحد سطح نانو به سلول های سرطانی انتقال یابد.

وی به ارتباط علوم مختلف با هم اشاره کرد و افزود: امروزه علوم مختلف با هم رابطه تنگاتنگی دارند که با بهره مندی از هر کدام و در ترکیب این علم ها می توان به دستاورد های علمی جدید و بی نظیری دست یافت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 580

به "سنتز نانو کمپوزیت سیس پلاتین مغناطیسی در دانشگاه آزاد اردبیل اختراع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنتز نانو کمپوزیت سیس پلاتین مغناطیسی در دانشگاه آزاد اردبیل اختراع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید