غذاهای مفید برای حالت های روانی مختلف

به گزارش عکس پارسی، اغلب ما بعد از یک روز سخت و سخت، یک وعده غذایی یا میان وعده ای را می خوریم که ما را آرام کند، مانند کلوچه ها، چیپس سیب زمینی، بیسکویت و... وقتی جشن می گیریم، کیک می خوریم، وقتی ناراحت می شویم و می خواهیم خبر بدی را که شنیده ایم، به قول معروف راحت هضمش کنیم، بستنی را ترجیح می دهیم. خب این چه اشکالی دارد؟

غذاهای مفید برای حالت های روانی مختلف

غذاهای مفید برای حالت های روانی مختلف

اغلب ما بعد از یک روز سخت و سخت، یک وعده غذایی یا میان وعده ای را می خوریم که ما را آرام کند، مانند کلوچه ها، چیپس سیب زمینی، بیسکویت و... وقتی جشن می گیریم، کیک می خوریم، وقتی ناراحت می شویم و می خواهیم خبر بدی را که شنیده ایم، به قول معروف راحت هضمش کنیم، بستنی را ترجیح می دهیم. خب این چه اشکالی دارد؟

مسئله ای که در اینجا به وجود می آید، این است: به همان سرعتی که مزه این خوراکی ها در دهان شما از بین می رود، مقدار دور کمرتان از بین نخواهد رفت، مخصوصاً اگر آنها مملو از قند و چربی هم باشند (مانند کیک شکلاتی).

این گونه خوراکی ها موجب می شوند که سطح قند خون به سرعت بالا رود و برای جبران این حالت در بدن، انسولین به سرعت ترشح شده و در نتیجه قند خون خیلی سریع تر از آن پایین می آید. به همین دلیل است که وقتی شما غذایی را می خورید که شیرین است، بعد از مدت کوتاهی احساس گرسنگی بیشتری می کنید. در واقع شما در یک سیکل معیوب قرار می گیرد. با این حال تحقیقات علمی نشان می دهد که شما می توانید وضع روحی - روانی خود را با غذاها بهبود بخشید. نکات زیر را زمانی که به تجدید قوای ذهنی نیاز دارید، به کار برید:

غمگین هستید؟

غذاهایی را انتخاب نمایید که دارای اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D زیادی باشند. تحقیقات نشان می دهد که اینها می توانند افسردگی را تخفیف دهند و موجب آرامش فرد شوند. برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3 می توانید تخم بذر کتان و ماهی های چرب مانند قزل آلا را انتخاب نمایید. از منابع خوب ویتامین D هم می توان به شیرهای غنی شده با این ویتامین و زرده تخم مرغ اشاره کرد. البته نور خورشید هم منبع خوبی از این ویتامین است.

استرس دارید؟

در جستجوی غذاهایی باشید که غنی از ویتامین های گروه B باشند تا تولید سروتونین مغزتان افزایش یابد و در نتیجه آرامش به سراغ شما آمده و راحت شوید. برای دریافت ویتامین B12، بشقاب تان را پر از قزل آلا یا میگو کنید یا یک کاسه بزرگ ماست کم چرب میل نمایید.

در سختی هستید؟

یکراست بروید سراغ غذاهایی که غنی از ویتامین C هستند. این ویتامین رادیکال های آزاد را کاهش داده و سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. در واقع این ویتامین یک آنتی اکسیدان فوق العاده است. زغال اخته، کلم بروکلی، فلفل سبز، کیوی، توت فرنگی و گوجه فرنگی گزینه های خوبی برای این ویتامین می باشند.

عصبانی هستید؟

این حالت خود را با پتاسیم از بین ببرید. پتاسیم الکترونیکی است که به کاهش فشار خون کمک می کند. موز، آووکادو، ذرت، سیب زمینی و لوبیا سفید از منابع خوب این ماده معدنی هستند.

بی خوابی به سرتان زده است؟

برای یک خواب عمیق به سمت غذاهای غنی از مهمیم مانند نخود، عدس، جو دوسر، تخم کدو و اسفناج بروید. این ماده معدنی به آرامش عضلات، رگ های خونی و لوله گوارش کمک می کند تا سطح ماده شیمیایی آرامبخش (سروتونین) در شما افزایش یابد.

حالا با دقت پیشنهادات غذایی فوق را نگاه کنید و ببینید همه اینها علاوه بر این که نیازهای تغذیه ای شما را به خوبی برآورده می سازند، از افزایش وزن تان هم جلوگیری می کنند.

منبع:کوچه ما شماره 13

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1769

به "غذاهای مفید برای حالت های روانی مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای مفید برای حالت های روانی مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید