فرودگاه بین المللی پکن، فرودگاه مدرن و اصلی پایتخت چین

به گزارش عکس پارسی، فرودگاه بین المللی پکن (Beijing Capital International Airport)، در 32 کیلومتری شمال شرقی شهر پکن در چین قرار گرفته و مالکیتش را کمپانی فرودگاه بین المللی بیجینگ بر عهده دارد که تحت نظر دولت فعالیت می نماید. این فرودگاه عظیم و مدرن توانسته از زمان فعالیتش، به سرعت در لیست شلوغ ترین فرودگاه های دنیا قرار بگیرد؛ تا جایی که در سال 2009، به عنوان شلوغ ترین فرودگاه آسیا انتخاب شد. همچنین از لحاظ پروازهای باری نیز پیشرفت داشته و در سال 2012، به مقام سیزدهم در دنیا ارتقا پیدا نموده بود. بیشتر ایرلاین های این فرودگاه مربوط به ایر چاینا (Air China) می باشد.

فرودگاه بین المللی پکن، فرودگاه مدرن و اصلی پایتخت چین

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

تاریخچه

فرودگاه بین المللی پکن، در سال 1958 تأسیس شده و در آن موقع فقط یک ترمینال کوچک داشت که هنوز هم از آن استفاده می نمایند. اولین پرواز بین المللی که به چین و پکن انجام شد، به وسیله ایرلاین های بین المللی پاکستان و از شهر اسلام آباد صورت گرفت. در سال 1980، ترمینال جدید 1 را به آن اضافه کردند که عظیم تر بود؛ اما باز هم محددیت هایی داشت و مجبور شدند ترمینال 2 را در سال 1999 راه بیندازند و ترمینال 1 را نیز بازسازی کردند تا از سال 2004 بتواند با ظرفیت بیشتری به فعالیتش ادامه دهد. در سال 2008، توانستند ساخت ترمینال 3 را نیز به خاتمه برسانند تا برای میزبانی از بازی های المپیک تابستانی آمادگی کامل داشته باشند. همزمان با این اتفاقات، یک راه آهن مترو هم برای دسترسی به مرکز شهر به آن اضافه کردند. بعد از ترمینال 3 فرودگاه بین المللی دبی، ترمینال 3 فرودگاه پکن در مقام دومین ترمینال عظیم فرودگاه در دنیا نهاده شد و از لحاظ عظیمی و مساحتش، ششمین ساختمان عظیم دنیا به حساب می آید و فرایند رو به رشد پایتخت کشور چین را به نمایش می گذارد. با این حال قرار است که یک فرودگاه جدید دیگر نیز در منطقه داشینگ (Daxing District) بسازند که پیش بینی می گردد تا سال 2019 آماده بهره وری است و می تواند ترافیک هوایی فرودگاه پکن را تا حدودی کاهش دهد.

ترمینال ها

فرودگاه بین المللی پکن، 3 ترمینال اصلی دارد. وسعت ترمینال 1 آن به 60 هزار متر مربع می رسد که جایگزین ترمینال کوچک و اولیه ی این فرودگاه شد. این ترمینال دارای 16 گیت است. ابتدا قرار بود به پروازهای داخلیِ هنگ کنگ و ماکائو اختصاص داشته باشد. در زمان بازسازی اش، خطوط آن به ترمینال 2 انتقال پیدا کرد و بعد از آن، دوباره پروازهای داخلی از ترمینال 1 انجام شدند و ایرلاین فعال آن به هاینان ایرلاینز (Hainan Airlines) تعلق گرفت. وسعت ترمینال 2، 336 هزار متر مربع بوده و یک گیت عظیم را دربر می گیرد که ایرباس A380 می تواند به راحتی از آن به پرواز دربیاید. قبل از تأسیس ترمینال 3، تمامی پروازهای بین المللی از این ترمینال انجام می شد؛ اما امروزه ایرلاین های بین المللی کمتری از جمله هاینان ایرلاینز، اسکای تیم (SkyTeam)، وان ورلد (Oneworld)، هواپیمایی جنوبی چین (China Southern Airlines) و هواپیمایی شرقی چین (China Eastern Airlines) را شامل می گردد. به علاوه این ترمینال 986 هزار متر مربع وسعت دارد و یک صندلی مخصوص مسافرین به نام ترمینال 3C را دربر می گیرد که مخصوص پروازهای داخلی است و دو ترمینال دیگر با نام های 3D و 3E که مورد آخر به پروازهای بین المللی اختصاص دارد. یک باند اضافه نیز در این ترمینال ایجاد شده که توانسته تعداد مسافران را از 72 میلیون به 90 میلیون در سال افزایش بدهد. هر 3 ترمینال اصلی این فرودگاه با اتوبوس های شاتل قابل دسترسی هستند که هر 10 دقیقه به حرکت درمی آیند.

امکانات و دسترسی به مرکز شهر

سرویس غذایی ترمینال 3 به آشپزخانه دنیای شهرت پیدا نموده است. این بخش، 72 فروشگاه دارد که از غذاهای سنتی، فست فود، غربی و چینی گرفته تا بستنی و شیرینی جات را می توانید در آن پیدا کنید. مسئولان تضمین نموده اند که قیمت های اجناس در این فرودگاه با مرکز شهر پکن تفاوتی نخواهد داشت. علاوه بر آن، چندین مغازه ، بانک، خدمات اینترنتی و مراکز تجاری نیز در این فرودگاه ایجاد شده است. ترمینال 3، 243 پله برقی و یک سیستم پیشرفته انتقال چمدان دارد که می تواند در یک ساعت، 19،200 کیف را جابه جا کند. این سیستم شامل کارت های زرد رنگی می گردد که کدهای مخصوص رویشان با کدهای روی هر کدام از چمدان ها همخوانی دارد و تحویل وسایل را آسان تر می نماید؛ با این حال، بیش از 200 دوربین نیز در این بخش قرار داده اند تا بر روی فعالیت ها نظارت داشته باشد.

برای دسترسی به شهر می توانید از خط اکسپرس فرودگاه (Airport Express Line) بهره ببرید. آخرین قطار، ساعت 10:45 شب حرکت می نماید و بعد از آن، اتوبوس ها و تاکسی ها نیز آماده خدمت رسانی هستند. اتوبوس های فرودگاه فقط بلیت های کاغذی را قبول می نمایند که در همه ترمینال ها و برخی از ایستگاه های اتوبوس به فروش می رسند. به احتمال زیاد، راننده های تاکسی نمی توانند به زبان انگلیسی صحبت نمایند یا آن را بخوانند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که نام هتلتان را به زبان و خط چینی به همراه داشته باشید تا از این لحاظ به مشکل برنخورید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1350

به "فرودگاه بین المللی پکن، فرودگاه مدرن و اصلی پایتخت چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه بین المللی پکن، فرودگاه مدرن و اصلی پایتخت چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید