معماری ساختمان با سیستم های فعال و غیرفعال خورشیدی

به گزارش عکس پارسی، آیا تا به امروز نام سیستم های فعال و غیرفعال خورشیدی و استفاده از آن ها در معماری ساختمان به گوشتان خورده است؟ این روزها نام انرژی نو یا انرژی تجدیدپذیر را به وفور می شنوید و تا حدودی با آن آشنایی دارید. با توسعه جمعیت و مصرف بی رویه سوخت های فسیلی بشر ناگزیر به استفاده از انرژی نو می باشد؛ زیرا با شرایط کنونی نسل های آینده سهمی از انرژی های تجدیدناپذیر که مدام در حال استفاده هستند نخواهند برد.

معماری ساختمان با سیستم های فعال و غیرفعال خورشیدی

افزایش قیمت سوخت های فسیلی و تاثیر آن ها بر محیط زیست هم از دیگر عواملی است که بشر را به سمت انرژی های حاصل از آب، باد، خورشید و زمین گرمایی سوق داده است. انرژی های تجدیدپذیر از قابلیت بازگشت مجدد برخوردار هستند و هیچ نوع آلودگی در محیط زیست ایجاد نمی نمایند.

تقاضای روز افزون انرژی و مسائل ناشی از مصرف سوخت های فسیلی، کاربرد انرژی های برگشت پذیر را ضروری تر نموده و پیشرفت تکنولوژی روش های استفاده از انرژی خورشیدی و باد را در اختیار بشر گذاشته است.

این انرژی ها که انرژی پاک یا انرژی سبز نامیده می شوند، میراث ارزشمندی برای نسل های بعدی خواهند بود. انرژی خورشیدی در بین تمام انرژی های نو از صندلی بالاتری برخوردار است؛ زیرا بسیار گسترده و فراگیر بوده و بدون هیچ هزینه ای در اختیار مردم قرار می گیرد.

به منظور بهره برداری از نور خورشید و گرمای آن باید از پنل های خورشیدی استفاده کرد. این پنل ها انرژی تابشی را به انرژی الکتریسیته تبدیل می نمایند و با توجه به احتیاج با توان ها و ابعاد مختلف ساخته می شوند.

از جمله تجهیزاتی که می توان به یاری آن ها از انرژی خورشیدی بهره برد می توان آب شیرین کن خورشیدی، آبگرمکن خورشیدی، خشک کن محصولات کشاورزی و دستگاه های فراوری سرما و گرما را نام برد.

انسان ها برای تامین آسایش و داشتن یک زندگی ایده آل در محل سکونت خود احتیاجمند تامین انرژی هستند. از این رو با اجرای اصول معماری پایدار نه تنها می توان از نور خورشید استفاده بهینه نمود، بلکه فضایی راحت تر و با آرامش بیشتر برای افراد فراهم می گردد. ساختمان ها به دو روش فعال و غیر فعال انرژی خوشیدی را دریافت می نمایند که در ذیل به شرح آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

معماری با سیستم غیر فعال خورشیدی

با استفاده از این سیستم نه تنها هزینه های مربوط به تامین گرمایش و سرمایش در خانه کاهش پیدا می نمایند؛ بلکه حسی از آرامش، پایداری و هماهنگی با محیط زیست هم به ساکنین منتقل می گردد.

سیستم غیر فعال خورشیدی ساختمان را تا خاتمه عمر با محیط تطبیق می دهد و با استفاده بهینه از انرژی تابشی رفاه را به ارمغان می آورد. اصولاً دریافت انرژی خورشیدی با این سیستم به صورت مستقیم، غیر مستقیم و ایزوله شده صورت می گیرد.

دریافت مستقیم همان تابش مستقیم نور خورشید و نفوذ آن به فضاهای داخلی است اما دریافت غیر مستقیم با استفاده از مصالح ذخیره حرارتی صورت می گیرد.

در این روش نور خورشید به وسیله مصالح جمع آوری، ذخیره و به واسطه راهنمایی یا همرفت پخش و منتقل می گردد. در سیستم های دریافت ایزوله هم انرژی ناشی به وسیله تابش در محفظه ای که به فضاهای باز یا بسته راه دارند اندوخته می گردد.

معماری با سیستم فعال خورشیدی

سیستم های فعال خورشیدی متشکل از کلکتورهای انرژی خورشیدی هستند که به اندازه قابل توجه منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی خواهند شد. از جمله این سیستم ها می توان به آبگرمکن خورشیدی و سیستم برق فتوولتائیک اشاره کرد.

آبگرمکن خورشیدی با جذب انرژی خورشید آب گرم مورد احتیاج ساکنین را فراهم می نماید. در این آبگرمکن ها انتقال انرژی حرارتی به وسیله مبدل های حرارتی از یک سیال به سیالی دیگر صورت می پذیرد.

این تجهیزات با توجه به تعداد ساکنین با کیفیت و راندمان بالا ساخته می شوند و احتیاج آن ها را برطرف می نمایند. گفتنی است که در آن ها از دو نوع سیستم گرمایشی طبق هوا و سیال استفاده می گردد و کلکتورها وظیفه ذخیره سازی انرژی گرمایشی را به عهده دارند.

در سیستم هوایی، گرما به وسیله هوای درون کلکتورها منتقل می گردد اما در سیستم سیال، یک سیال ضد یخ درون کلکتورها جریان دارد. سیستم برق فتوولتائیک هم برای ظرفیت های مختلف راه اندازی می گردد.

هنگامی که این سیستم با تاسیسات و معماری ساختمان تلفیق پیدا می نماید، تجهیزات اصلی به جای مانده و تجهیزات دیگر با وسایل مشابه ادغام می گردند. از این رو با ایجاد شرایط بهینه و مالی می توان از این سیستم به برترین شکل برای تامین انرژی استفاده نمود.

سیستم گرمایش از کف از جمله موارد استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین گرمایش ساختمان است. از این رو به جای مصرف سوخت های فسیلی، از پنل های خورشیدی استفاده می گردد و به اندازه قابل توجه از اندازه آلودگی های ناشی از احتراق سوخت کاسته می گردد.

کلام خاتمهی

ما در این نوشته از ما به آنالیز انواع سیستم های فعال و غیبرطرفال خورشیدی در ساختمان پرداختیم. همانطور که گفتیم آبگرمکن های خورشیدی و سیستم های گرمایش از کف از انواع سیستم های فعال خورشیدی محسوب می شوند.

بعلاوه در سیستم های غیبرطرفال خورشیدی، نور خورشید به وسیله مصالح جمع آوری و ذخیره شده و سپس به وسیله راهنمایی یا همرفت، پخش می گردد. سیستم های دریافت ایزوله نمونه ای از این سیستم می باشند که انرژی ناشی از تابش را در محفظه ای که به فضاهای باز یا بسته راه دارند، ذخیره می نمایند.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما همراهان همیشگی قرار داده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات، نقدها و پیشنهادات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1655

به "معماری ساختمان با سیستم های فعال و غیرفعال خورشیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری ساختمان با سیستم های فعال و غیرفعال خورشیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید