نانوذرات لیپیدی عنصری موفقیت بخش در واکسن های ضدکرونا

به گزارش عکس پارسی، با توجه به حساسیت واکسن ضد کرونا به نام mRNA و آسیب پذیری آن، نانوذرات لیپیدی نقش مهمی در رهایش این مولکول ها داشته و موفقیت بخشی از واکسن های ضدکرونا به علت عملکرد این نانوذرات است.

نانوذرات لیپیدی عنصری موفقیت بخش در واکسن های ضدکرونا

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، نانوذرات لیپیدی به اسم ابزاری برای تحویل مولکول های کوچک در حوزه نانوپزشکی استفاده می شوند که طی سال های اخیر به اسم یکی از اجزاء اصلی برای فراوری واکسن های mRNA ضدکرونا استفاده شده اند.

واکسن های ضدکرونا با سرعت بی سابقه ای در حال فراوری هستند. در این میان، واکسن های mRNA که پیش از این در آزمایش های بالینی برای بیماری های عفونی مانند آنفلوانزا استفاده شده است، برای فراوری واکسن کرونا به کار گرفته شده است.

واکسن های mRNA متکی بر انتقال mRNA به سیتوپلاسم سلول های میزبان هستند، جایی که می توان دستورالعمل RNA را به پروتئین های سطح ویروس کرونا تبدیل نموده تا آنتی بادی های خنثی نماینده بیماری کرونا را در بدن فراوری کند. با این حال، ابعاد mRNA سه تا چهار مرتبه بزرگتر از مولکول هایی است که به راحتی وارد سلول ها می شوند.

علاوه بر این، بار منفی متراکم mRNA به طور الکترواستاتیک غشای آنیونی سلول را دفع و از جذب آن جلوگیری می نماید. بنابراین، واکسن های mRNA به یک وسیله حمل نماینده احتیاج دارند که نه تنها از اسید نوکلئیک در برابر تخریب محافظت می نماید بلکه اجازه ورود mRNA به داخل سلول را دهد.

واکسن شرکت های BioNTech / Pfizer و Moderna هر دو از نانوذرات لیپیدی به اسم حامل mRNA استفاده می نمایند. سرعت قابل توجهی فراوری این واکسن ها، تا حدودی مدیون این واقعیت است که تحویل اسید نوکلئیک به وسیله نانوذرات لیپیدی مدت ها است به وسیله جامعه نانوپزشکی آنالیز شده و شیمی نانوذرات لیپیدی، ساختار، سطح، راستا های تزریق و جذب آن ها آنالیز شده است.

نانوذرات لیپیدی به علت مقدار و خواص آن ها به وسیله سلول ها به وسیله اندوسیتوز جذب می شوند و یونیزاسیون لیپید ها در pH پایین فرار اندوزومی را امکان پذیر می نماید. علاوه بر این، نانوذرات لیپیدی معمولاً حاوی یک لیپید یاریی برای تقویت اتصال سلول، کلسترول برای پر کردن شکاف بین لیپید ها و پلی اتیلن گلیکول (PEG) برای کاهش احتمال دفع به وسیله پروتئین های سرم و پاکسازی رتیکولو اندوتلیال هستند. مقادیر نسبی لیپید یونیزه، چربی یاریی، کلسترول و پلی اتیلن گلیکول به طور قابل توجهی بر اثر نانوذرات لیپیدی تأثیر می گذارد.

راهی طولانی به منظور بهینه سازی فرمولاسیون نانوذرات لیپیدی برای تحویل اسید نوکلئیک بود. برای دستیابی به اثربخشی بالینی، هر جنبه از فرمولاسیون نانوذرات لبیپیدی باید بهینه سازی گردد و بیش از 300 لیپید یونیزه باید غربالگری گردد. علاوه بر این، قبل از آغاز آزمایش های بالینی، تمام مراحل اصلی سفر نانوذرات لیپیدی در بدن باید درک گردد. این دانش قطعاً به توسعه سریع واکسن های mRNA ضد کرونا یاری نموده است.

موفقیت واکسن های mRNA نانوذرات لیپیدی هیجان انگیز و مهم است، زیرا بر ارزش علم مواد در پیشرفت علم پزشکی تأکید می نماید و باعث ایجاد تحقیقات بنیادی و کاربردی بیشتر در خصوص نانوذرات می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1660

به "نانوذرات لیپیدی عنصری موفقیت بخش در واکسن های ضدکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات لیپیدی عنصری موفقیت بخش در واکسن های ضدکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید