نقش سوغاتی در رشد اقتصاد گردشگری
به گزارش عکس پارسی، سوغاتی به عنوان سفیر گردشگری و فرهنگی یک منطقه می تواند موجب رشد اقتصاد گردشگری آن منطقه گردد.
یوسف بیدخوری*
سوغاتی به عنوان سفیر گردشگری و فرهنگی یک منطقه می تواند موجب رشد اقتصاد گردشگری در آن منطقه گردد و به همین دلیل باید به ویژگی های یک سوغاتی خوب مطلع باشیم، بر همین اساس سوغات خوب، سوغاتی است که در مرحله اول نماد آن شهر باشد.
مشهد نماد زیارت است و می توان روی سوغاتی هایی که به این مسئله تاکید دارد تمرکز داشت. همچنین از دیگر ویژگی های یک سوغات خوب می توان به برآورده کردن بخشی از احتیاج مسافران، بسته بندی و قیمت مناسب، حمل ونقل آسان و عدم فسادپذیری اشاره نمود. البته باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشیم که سوغات باید حتما محصول منطقه مورد نظر باشد.
اگر حوزه سوغات زیارت را درنظر بگیریم تا به امروز اقدام گسترده برای برندسازی انجام نشده، اما اگر به طور کلی تمام سوغات مشهد را در نظر بگیریم اقداماتی در زمینه برندسازی زعفران و چرم اجرا شده است.
زمانی قرار بود بسته هایی شامل مهر و تسبیح و این دست وسایل به عنوان سوغات آماده گردد، اما از آنجا که این بسته ها از محصولات چینی تشکیل شده بود، اقدام مناسب و موثری نبود. همچنین اخیرا صحبتی مبنی بر طرح شهر گوهرسنگ ها مطرح شده است که سنگ های قیمتی در مشهد به عنوان سوغات به زائران و گردشگران ارائه گردد.
اگر بخواهیم دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم، در حال حاضر در بازار امام رضا (ع) مشهد فروشگاه هایی وجود دارد که سنگ های قیمتی عرضه می نماید، اما مشکلاتی دارند که از آن ها استقبال نمی گردد. برای مثال می توان گفت استفاده از طرح های قدیمی یا فقدان دستگاه های پیشرفته برای طراحی در این زمینه باعث شده است که استقبال گسترده ای از این محصولات نگردد.
مشهد چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ مالی و تولیدی دارای پتانسیل و ظرفیت خوبی است که می توان با مدیریت صحیح و درست، از آن به شکل بسیار خوبی استفاده کرد.
ما در مشهد هنرمندانی داریم که سرآمد هستند، اما به دلیل عدم حمایت لازم از جانب مسئولان مربوطه از فعالیت های گسترده عاجزند. برای مثال می توان گفت بخش زیادی از سفال عرضه شده در مشهد از شهرهایی مانند همدان وارد می گردد و این در حالی است که اگر برنامه ریزی درستی در این حوزه وجود داشته باشد، هنرمندان سازماندهی شوند و حمایت هایی مانند آموزش، بازاریابی محصولات و بیمه در اختیار آن ها قرار گیرد شاهد بهره وری بالایی در این زمینه خواهیم بود.
زعفران یا طلای سرخ، انواع فرش و گلیم، محصولات ابریشمی، نمد، پیکره های سنگی، سنگ فیروزه و بسیاری از محصولات دیگر از جمله گیوه، چاروق، انواع مهر و تسبیح و بافته های مربوط به نشانه ها و پرچم های مذهبی از معروفترین سوغات و صنایع دستی مشهد است.
بسیاری از مسافران و زائرانی که تا به امروز به خراسان رضوی سفر نموده اند بدون شک خاطره نقش و ترکیب فرش های کاشمر، زینت آلات فیروزه و عقیق نیشابور، مصنوعات سنگى مشهد، کلوچه زنجبیلی و گیاهان دارویی سبزوار، زعفران تربت حیدریه، ساغری و پوستین قوچان و قالی و قالیچه تربت جام را به یاد دارند. کشمش و چادر شب کاشمر، زیره و خربزه تایباد، عسل چناران، گیوه و انار بردسکن، قروت و محصولات لبنی درگز همگی از جمله تولیداتی است که خرید آن ها به شیرینی خاطرات سفر زائران و گردشگران می افزاید.
*معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی
یوسف بیدخوری*
سوغاتی به عنوان سفیر گردشگری و فرهنگی یک منطقه می تواند موجب رشد اقتصاد گردشگری در آن منطقه گردد و به همین دلیل باید به ویژگی های یک سوغاتی خوب مطلع باشیم، بر همین اساس سوغات خوب، سوغاتی است که در مرحله اول نماد آن شهر باشد.
مشهد نماد زیارت است و می توان روی سوغاتی هایی که به این مسئله تاکید دارد تمرکز داشت. همچنین از دیگر ویژگی های یک سوغات خوب می توان به برآورده کردن بخشی از احتیاج مسافران، بسته بندی و قیمت مناسب، حمل ونقل آسان و عدم فسادپذیری اشاره نمود. البته باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشیم که سوغات باید حتما محصول منطقه مورد نظر باشد.
اگر حوزه سوغات زیارت را درنظر بگیریم تا به امروز اقدام گسترده برای برندسازی انجام نشده، اما اگر به طور کلی تمام سوغات مشهد را در نظر بگیریم اقداماتی در زمینه برندسازی زعفران و چرم اجرا شده است.
زمانی قرار بود بسته هایی شامل مهر و تسبیح و این دست وسایل به عنوان سوغات آماده گردد، اما از آنجا که این بسته ها از محصولات چینی تشکیل شده بود، اقدام مناسب و موثری نبود. همچنین اخیرا صحبتی مبنی بر طرح شهر گوهرسنگ ها مطرح شده است که سنگ های قیمتی در مشهد به عنوان سوغات به زائران و گردشگران ارائه گردد.
اگر بخواهیم دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم، در حال حاضر در بازار امام رضا (ع) مشهد فروشگاه هایی وجود دارد که سنگ های قیمتی عرضه می نماید، اما مشکلاتی دارند که از آن ها استقبال نمی گردد. برای مثال می توان گفت استفاده از طرح های قدیمی یا فقدان دستگاه های پیشرفته برای طراحی در این زمینه باعث شده است که استقبال گسترده ای از این محصولات نگردد.
مشهد چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ مالی و تولیدی دارای پتانسیل و ظرفیت خوبی است که می توان با مدیریت صحیح و درست، از آن به شکل بسیار خوبی استفاده کرد.
ما در مشهد هنرمندانی داریم که سرآمد هستند، اما به دلیل عدم حمایت لازم از جانب مسئولان مربوطه از فعالیت های گسترده عاجزند. برای مثال می توان گفت بخش زیادی از سفال عرضه شده در مشهد از شهرهایی مانند همدان وارد می گردد و این در حالی است که اگر برنامه ریزی درستی در این حوزه وجود داشته باشد، هنرمندان سازماندهی شوند و حمایت هایی مانند آموزش، بازاریابی محصولات و بیمه در اختیار آن ها قرار گیرد شاهد بهره وری بالایی در این زمینه خواهیم بود.
زعفران یا طلای سرخ، انواع فرش و گلیم، محصولات ابریشمی، نمد، پیکره های سنگی، سنگ فیروزه و بسیاری از محصولات دیگر از جمله گیوه، چاروق، انواع مهر و تسبیح و بافته های مربوط به نشانه ها و پرچم های مذهبی از معروفترین سوغات و صنایع دستی مشهد است.
بسیاری از مسافران و زائرانی که تا به امروز به خراسان رضوی سفر نموده اند بدون شک خاطره نقش و ترکیب فرش های کاشمر، زینت آلات فیروزه و عقیق نیشابور، مصنوعات سنگى مشهد، کلوچه زنجبیلی و گیاهان دارویی سبزوار، زعفران تربت حیدریه، ساغری و پوستین قوچان و قالی و قالیچه تربت جام را به یاد دارند. کشمش و چادر شب کاشمر، زیره و خربزه تایباد، عسل چناران، گیوه و انار بردسکن، قروت و محصولات لبنی درگز همگی از جمله تولیداتی است که خرید آن ها به شیرینی خاطرات سفر زائران و گردشگران می افزاید.
*معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی
منبع: توریسم آنلاین