نگاهی به قابلیت های نو پنجمین نسخه بتای اندروید 12

به گزارش عکس پارسی، اندروید 12 قرار است به زودی به صورت رسمی برای گوشی های هوشمند عرضه شود و اکنون هم پنجمین نسخه بتای آن منتشر شده است. به همین علت تصمیم گرفتیم به بررسی تمام قابلیت های جدیدی بپردازیم که در حال حاضر به اندروید 12 اضافه شده است.

نگاهی به قابلیت های نو پنجمین نسخه بتای اندروید 12

اندروید 12 با توجه به آنچه می دانیم قرار است یکی از بهترین تجربه های کار با سیستم عامل اندروید را برای کاربران به ارمغان بیاورد. صحبت های زیادی در رابطه با سرعت، کیفیت، عملکرد و قابلیت های این سیستم عامل گفته شد و به نظر می رسد بخشی از آن ها درست باشند و بخشی دیگر هم باید در عمل ثابت شوند. اما تا زمانی که یک گوشی با نسخه پایدار و رسمی این اندروید 12 بررسی شود ما این سیستم عامل را در پنجمین نسخه بتای آن ارزیابی خواهیم کرد تا ببینیم چه قابلیت های نوی به آن اضافه شده است.

قابلیت های نو اندروید 12؛ بتای تعداده 5

جست و جوی سراسری

در نسخه های قبلی هم شاهد چنین قابلیتی بودیم اما در نسخه پنجم این قابلیت به صورت کامل توسعه پیدا کرد و بدون مشکل کار می کند. در گوشی های پیکسل با لانچر پیش فرض خود گوشی اگر وارد منوی برنامه ها شوید می توانید در قسمت جست و جو در پی محتوا، اپلیکیشن، مخاطبین و… باشید.

البته قسمتی تحت نام Search on Google هم در نظر گرفته شده است تا کاربر محتوایی فراتر از آنچه درون گوشی قرار گرفته است را در بستر وب جست و جو کند. لازم به ذکر است کاربر می تواند صفحه کلید را به گونه ای تنظیم کند که بعد از سوایپ کردن به سمت بالا باز شود تا راحت تر به جست و جو پرداخت و همچنین با پنل Preferences، کنترل بیشتری روی نتیجه جست و جوها داشته باشد.

ویجت ساعت نو و آپدیت شده

ویجت ساعت گوگل بالاخره در پنجمین بتای اندروید 12 خود را به نام یکی از قابلیت های مجذوب کننده این سیستم عامل نشان داد. به صورت کلی 4 ویجت ساعت وجود دارند که می توان به آنالوگ، دیجیتال، ساعت جهانی و مخروطی اشاره کرد. ساعت جهانی همانطور که از نامش پیداست، ساعت منطقه های زمانی خارج محل شما را نشان می دهد که البته باید آن منطقه را اضافه کنید. جالب اینجاست تم ساعت هم بین دو ویجت تغییر می کند. البته رنگ های تم برای ظاهری یکپارچه از رنگ خود تصویر پس زمینه الهام گرفته می شوند.

علاوه بر این ها، ساعت گوگل هم آپدیت نوی از لحاظ ظاهری دریافت کرد و فوق العاده مجذوب کننده تر شده است. این اپلیکیشن اکنون از رنگ های زنده بهره می برد و بر اساس تصویر زمینه گوشی، رنگ های متنوعی به خود می گیرد. سوا از رنگ ها، انیمیشن ها هنگام سوییچ بین ساعت، ساعت زنگ دار، تایمر و… هم بسیار مجذوب کننده هستند. نکته مجذوب کننده تر اینجاست که وقتی از ویجتی روی لاک اسکرین استفاده کنید و بخواهید سوایپ کنید تا از ساعت خارج شوید، یک انیمیشن بسیار نرم و روان برای تبدیل شدن اپلیکیشن به ویجت برایتان به نمایش در می آید که فوق العاده زیبا است. رابط کاربری ساعت زنگ دار هم دستخوش تغییرات ظاهری خوبی بوده است.

ماشین حساب با زبان طراحی Material You

درست مانند خیلی از اپلیکیشن های پیش فرض اندروید 12، ماشین حساب هم به واسطه زبان طراحی نو Material You دستخوش تغییرات خوبی بوده است. از تغییر شکل کلید ها گرفته تا دایره ای شدن هاله دور آن ها تا اندکی حس وارد کردن پین کد به کاربر القا شود. منتها آنچه این صفحه کلید را مجذوب کننده تر می کند، انیمیشن مجذوب کنندهی است که به آن اضافه شده است.

صفحه ورود اعداد تم زیبایی بر اساس تم خود گوشی دارد منتها صفحه کلید ساده و تک رنگ است. کلید های AC یا = و چیزهای این چنینی هم برای شناسایی با سایر کلیدها (کلید اعداد) رنگ نوی به خود گرفته اند که البته چنین چیزی را در تمام ماشین حساب ها شاهد هستیم.

تغییر ظاهری Nearby Share و اضافه شدن قابلیت های نو

یکی از قابلیت های مجذوب کننده اندروید 12، افزایش سرعت منوی پاپ آپ مربوط به قابلیت Nearby Share است که گوگل این بار علاوه بر افزایش سرعت، فرایند اشتراک گذاری اطلاعات را هم آسان تر کرد. اکنون یک گزینه تحت نام همه به جای تمام مخاطبین اضافه شده است که اکنون گزینه مربوط به آن به مخاطبین تغییر نام پیدا کرد. از لحاظ ظاهری هم گوشه های اشکال گزینه ها به واسطه زبان طراحی نو انحنای کمی پیدا کرده اند و انیمیشن هم مجذوب کنندهیت خاص خود را دارد.

اضافه شدن قابلیت های نو نمایشگر همیشه روشن

نمایشگر همیشه روشن در اندروید 12 قابلیت های خوبی دریافت کرده است که از جمله این ها می توان به بزرگ تر شدن ساعت دیجیتال و تغییر محل آن به سمت پایین گوشی اشاره کرد. تاریخ هم در سمت چپ-بالای آن تعبیه شده است و اندکی هم بزرگ تر شده تا کاربران در خواندن تاریخ و ساعت مسئله ای نداشته باشند. اما از طرفی به نظر می رسد آب و هوای محلی از ان حذف شه باشد. نمی دانیم آیا گوگل قصد برگرداندن این گزینه را دارد یا خیر اما دلیلی برای حذف آن وجود نداشت.

مهم تر از همه این تغییرات، اعلانات هستند که این بار اندکی در وسط نمایشگر به نمایش در می آیند تا هم از تاریخ و ساعت سوا باشند و هم راحت تر شناسایی شوند. این تغییرات شاید اندک باشند و حتی برخی از کاربران آن ها را غیر ضروری بدانند. با این حال تغییرات این چنینی بیشتر سلیقه ای هستند منتها دلیلی برای حذف آب و هوا وجود نداشت و این یک نکته منفی به تعداد میرود.

کنترل خانه هوشمند از صفحه قفل

این روزها خانه هوشمند روز به روز در حال افزایش است. بنابراین شرکت های تولیدکننده گوشی هوشمند قطعا اقداماتی را برای کنترل آن در نظر می گیرند و گوگل هم این کار را انجام داد. اکنون کاربر می تواند به جای فشار دادن کلید پاور برای دسترسی به گزینه ها، گزینه ای را به منوی قفل اضافه کند تا سریع تر به آنچه می خواهد دسترسی داشته باشد. یک بخش Device controls هم به سمت چپ نمایشگر اضافه شده است تا بدین ترتیب کاربر بتواند به راحتی لوازم هوشمند را کنترل کند.

منوی به نمایش درآمده اما هیچ تغییری به نسبت قبل ندارد و اگر رمز عبور دستگاه خود را وارد کنید یا به هر روشی گوشی را باز کنید، می توانید تمام لوازم خانه هوشمند را کنترل کنید.

قابلیت At a glance لانچر پیکسل

اگر از گوشی های پیکسل استفاده کرده باشید شاید به این فکر کنید که ویجت At a glance نیازی به تغییر ندارد اما در پنجمین نسخه بتای اندروید 12 به ان اندکی توجه شده است و به نظر هم می رسد که بهتر شده باشد.

اکنون زمان از این ویجت حذف شده است و فقط تاریخ و روز به نمایش در می آیند. از لحاظ مقدار این ویجت کوچک تر شده و به قسمت چپ-بالای صفحه هدایت شده است تا به نوعی شبیه به صفحه قفل باشد. آب و هوا و تقویم هم از جمله موارد جالبی بودند که از این ویجت حذف شده اند.

البته خبرهای بهتری هم وجود دارد؛ گویا گوگل هنوز روی این ویجت مشغول کار است و می خواهد تغیرات ظاهری و نرم افزاری بیشتری را روی آن اعمال کند. هیچ یک از این کارها در پنجمین نسخه بتای اندروید 12 صورت نگرفته است منتها واضح است که شاهد یک سری تغییرات خواهیم بود.

بهبود انیمیشن سیستم ناوبری

سیستم ناوبری اکنون اندکی کوچک تر شده است و انیمیشن بسیار مجذوب کننده تری هم هنگام نمایش یا تنظیم آن برای ژست های حرکتی شاهد هستیم. همانطور که مشاهده می کنید، تغییراتی از لحاظ ظاهری هم روی آن اعمال شده است.

حالت قرنطینه غیرفعال نمی شود

حالت قرنطینه تمام اعلانات را خاموش می کند و سنسورهای اثرانگشت را هم از کار می اندازد تاز مانی که رمز عبور را وارد کنید و بتوانید به گوشی دسترسی داشته باشید. در نسخه 4 بتای اندروید، این قابلیت به صورت پیش فرض فعال است و به صورت دائمی در منوی پاور گوشی وجود دارد. اما متأسفانه نمی توان این قابلیت را غیرفعال کرد با اینکه اصلا نیازی به استفاده از آن هم نیست.

قابلیت های نو پنجمین نسخه بتای اندروید 12 در حال حاضر عناوین بالا هستند و البته تغییرات دیگری را هم در آن شاهد بودیم منتها آنچه لیست شده، مهم ترین به حساب می آیند. طی روزهای آینده قطعا خبرهای بیشتری پیرامون اندروید 12 و قابلیت های متنوع آن منتشر می شود که شما عزیزان را در جریان آن ها خواهیم گذاشت.

منبع: 9to5Google

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1740

به "نگاهی به قابلیت های نو پنجمین نسخه بتای اندروید 12" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به قابلیت های نو پنجمین نسخه بتای اندروید 12"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید