هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم

به گزارش عکس پارسی، ناخنک چشم یک ضایعه گوشتی مثلثی شکلی است که از سفیدی چشم به روی قرنیه کشیده می گردد. حتی ناخنک می تواند با تغییر شکل قرنیه باعث آستیگماتیسم گردد و دید افراد را تار کند.

هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم

ناخنک چشم چیست ؟

ناخنک چشم یا پتریژیوم Pterygium نوعی ضایعه گوشتی مثلث شکل است که از سمت بینی به سفیدی چشم وارد می گردد و سپس بر روی سیاهی چشم قرار میگیرد. ناخنک چشم ناشی از رشد خوش خیم بافت پیوندی و رگهای ملتحمه است.

ناخنک چشم در ابتدا به صورت یک سفیدی ایجاد می گردد و به تدریج به سمت قرنیه رشد می نماید. در هنگام ایجاد ناخنک، بیمار دچار سوزش، خارش و اشکریزش می گردد.

در بعضی مواقع ناخنک رشد زیادی می نماید به نوعی که تا قرنیه ادامه می یابد و باعث می گردد جلوی دید فرد گرفته گردد. حتی ناخنک های کوچک هم می توانند باعث ایجاد تغییر در شکل قرنیه شوند و این خود باعث ایجاد آستیگماتیسم می گردد و در نهایت دید افراد را تار می نماید. 1

علت ناخنک چشم

عواملی که احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند، شامل موارد زیر می شوند:

قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (مانند خورشید)

خشکی چشم ها

محرک هایی مثل گرد و غبار و باد

دود

به طور کلی بیرون بودن از منزل برای ساعات طولانی، احتمال قرار گرفتن شما در برابر این محرک ها را افزایش داده و در نتیجه احتمال بروز این بیماری نیز تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

اگر در نزدیکی خط استوا زندگی می کنید و بین 20 تا 40 سال سن دارید، احتمال بروز این بیماری تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. برای ابتلا به این بیماری کافی است ساعات طولانی بدون عینک دودی یا محافظ مناسبی برای چشم ها در برابر نور خورشید قرار بگیرید تا چشمان تان خشک گردد. البته داشتن پوست و رنگ چشم های روشن نیز از جمله عواملی است که احتمال ابتلا به ناخنک چشم را افزایش خواهد داد.2

علایم و عوارض ناخنک چشم

بیماری در ابتدا فاقد علایم چندانی می باشد؛ امّا به تدریج و با بزرگ شدن تدریجی آن، مسائل آغاز می گردد:
خارش، سوزش و قرمزی چشم
به خودی خود یا در صورت تحریک چشم، تماس چشم با آب، گرد و غبار و .... این مسائل اغلب خفیف است؛ امّا گاهی ناخنک ملتهب می گردد؛ در این حالت، این علایم تشدید شده؛ اشک ریزش نیز به آنها اضافه می گردد.
اختلال در بینایی به علت
اختلال فیزیکی در انتقال نور از راه مردمک به داخل چشم به علّت رشد ناخنک بر روی قرنیه.

ایجاد آستیگماتیسم با تغییر شکل قرنیه بر اثر رشد ناخنک.

مزاحمت در استفاده از لنزهای تماسی.

مسایل مربوط به زیبایی ظاهری فرد.3

تشخیص ناخنک چشم

تشخیص بیماری ناخنک چشم کار ساده ای است. پزشک چشم ممکن است براساس معاینه چشکبا استفاده از slit lamp این بیماری را تشخیص دهد. این لامپ به پزشک اجازه می دهد. تا با یاری بزرگنمایی و روشنایی روشن چشم را به خوبی معاینه نموده و هر گونه جسم خارجی در داخل آن را تشخیص دهد. اگر پزشک برای تشخیص دقیق تر احتیاج به انجام آزمایشات اضافی داشته باشد، ممکن است از آزمایشات زیر استفاده کند:
تست دقت بینایی
این تست شامل خواندن حروف روی نمودار چشم می گردد.
توپوگرافی قرنیه
این روش نقشه برداری پزشکی برای مقدار گیری تغییرات چشمی و مقدار انحنای قرنیه فرد مبتلا است.
پرونده سازی تصویری
این شیوه شامل تصویر برداری های متعدد از چشم است تا هر گونه پیشرفت و رشد ضایعه داخل چشم، تحت نظارت پزشک بوده و با توجه به مقدار رشد آن، اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد.2

درمان ناخنک چشم

در درمان ناخنک اگر ناخنک کوچک باشد و بعلاوه ظاهر ناخوشایندی نداشته باشد و باعث قرمزی و سوزش چشمها نگردد احتیاج به درمان خاصی ندارد.

اگر ناخنک ایجاد شده، گهگاه ملتهب گردد، سوزش و قرمزی چشم را ایجاد کند با مصرف قطره های اشکی به صورت مکرر ممکن است بتوان باعث تسکین درد شد.

در مواردی که ناخنک التهاب شدیدی دارد می توان با نظر پزشک متخصص چشم یک دوره درمان با قطره های استروئیدی یا سایر قطره های ضد التهاب از التهاب جلوگیری کرد.

اگر ناخنک بزرگتر باشد و از لحاظ زیبایی و ظاهری اهمیت دارد، با ایجاد آستیگماتیسم باعث ایجاد تاری دید می گردد. می توان با جراحی ناخنک را برداشت. در افراد جوان و افرادی که ناخنک ملتهب دارند، اگر ناخنک ایجاد شده به صورت ساده برداشته گردد احتمال عود آن ممکن است.

در مواردی که ناخنک خیلی بزرگ باشد به گونه ای که وسط قرنیه را هم درگیر کند، این امکان وجود دارد که پزشک متخصص علاوه بر اقدامات فوق از پیوند قرنیه لایه ای برای اصلاح شکل قرنیه استفاده کند.1

درمان ناخنک به شیوه طبّ سنّتی

روغن بنفشه در چشم بچکانید.

کُندر کوبیده را یک ساعت در آب گرم خیس نموده و صاف کنید، سپس روی ناخنک بمالید.

عناب را با هسته بادام کوبیده، بجوشانید تا آبش کم گردد، سپس صاف نموده و روزی 3 مرتبه در چشم بچکانید.

درمان ناخنک با عرقیات
عرق تمشک و عرق زیره.
درمان خوراکی ناخنک
تمشک.
موارد پرهیز
از خوراکی های ترش و سنگین پرهیز کنید.3

پیشگیری ناخنک چشم

هر روز هنگام خروج از منزل عینک آفتابی بزنید. برای جلوگیری از بروز این عارضه حتی روزهای ابری و برفی نیز از عینک آفتابی بهره ببرید. بهتر است از عینک های دودی مناسب و محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش A (UVA) و ماوراء بنفش B (UVB) بهره ببرید .

در هنگام وزش باد یا گردو غبار نیز یا از منزل خارج نشده یا چشمان خود را به خوبی بپوشانید. حتی هنگامی که در داخل ماشین نشسته اید نیز بهتر است شیشه ها را بالا کشیده و از تهویه داخل خودرو بهره ببرید. برای محافظت از چشم ها در برابر نور خورشید در هنگام رانندگی با خودروی شخصی خود نیز بهتر است برچسب های محافظ روی قسمت بالایی شیشه خود نصب کنید.

متخصصان چشم پزشک توصیه می نمایند که علاوه بر استفاده از عینک های دودی، بهتر است از کلاه های لبه دار محافظ در طول روز استفاده نموده و در صورتی که در منطقه ها خشک زندگی می کنید، حتماً به طور منظم از قطره های اشک چشم بدون مواد نگهدارنده بهره ببرید.2

پینوشتها

1.www.binaii.com

2.www.pezeshket.com

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1824

به "هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به ناخنک چشم بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید