پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با دانشگاه های عراق همکاری می کند

به گزارش عکس پارسی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با مراکز آموزش علمی عراق و دانشگاه های این کشور تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی امضا می کند.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با دانشگاه های عراق همکاری می کند

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، رایزن فرهنگی عراق در ایران امروز 28 بهمن 99 در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام حضور یافت. به همین منظور جلسه ای با حضور محمدجواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و امجد حمید عبدالرزاق المظفر رایزن فرهنگی عراق در ایران و مدیران مربوطه برگزار شد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به فعالیت های این مرکز از جمله برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشور های منطقه، ایجاد انواع پایگاه های اطلاعاتی، چاپ و انتشار گزارش های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب های فارسی و غیرفارسی، به حمایت از پژوهش های داخلی و منطقه ای در حوزه های علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیاز ها و تأمین اطلاعات مورد نیاز آن ها اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با وجود متخصصان مختلف در حوزه مدیریت و فناوری اطلاعات، یکی از بزرگترین مراکز تأمین اطلاعات علمی مورد نیاز دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ایران و کشور های منطقه است.

دهقانی ادامه داد: پایگاه مقالات کنفرانس های علمی امکان دسترسی به مجموعه مقالات همایش های معتبر در سطح کشور را فراهم آورده است. به طوری که این مرکز در سال های اخیر بیشتر مقالات همایش های پس از انقلاب را که پیش از این در دسترس نبود را جمع آوری و این پایگاه را به پایگاه جامعی از مقالات همایش های کشور تبدیل کرده است.

وی سپس به معرفی برخی تعاملات بین المللی این مرکز پرداخت و شرح داد: مرکز منطقه ای با تاسیس شاخه در دانشگاه های خارجی که کرسی زبان و ادب فارسی دارند، ضمن اعتلای زبان فارسی، پایگاه مقالات تمام متن خود را نیز در اختیار پژوهشگران و کاربران قرار داده است. آخرین شاخه این مرکز در آلمان شهر بوخوم افتتاح شده است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به عنوان یک نظام استنادی بین المللی تعاملات بسیار خوب و گسترده ای را در سطح ایران و کشور های اسلامی برنامه ریزی یا عملیاتی کرده است که از آن جمله می توان به تعاملات متنوع با آیسسکو، سازمان D 8، سازمان OIC، کامستک، آسایهل و … اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر خدمات علمی که ISC در اختیار جامعه علمی قرار داده است سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) است. شناسه دیجیتال اشیا یا (DOR) Digital Object Recognizer، یک کد منحصر به فرد برای هر شی یا اثر علمی و هنری است که همانند اثرانگشت عمل می کند. این کد بین المللی به مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایان نامه، آثار هنری و نرم افزار نیز تعلق می گیرد و مانند یک بارکد برای شناسایی آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سرپرست ISC شرح داد: یکی از اولویت ها و توصیه های برنامه 10 ساله کشور های اسلامی مصوب حضور 50 دانشگاه از کشور های اسلامی در رتبه های زیر 500 در نظام های رتبه بندی بین المللی است. برهمین اساس و نیز با توجه به مأموریت ISC مبنی بر پایش و رصد جایگاه دانشگاه های جهان اسلام، دانشگاه ها می توانند با توجه به نتایج رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام نقاط ضعف و قوت خود را براساس هر معیار تعیین و جایگاه خود را در بین کشور های اسلامی ارتقاء داده و موارد را در هدف گذاری و سیاستگذاری خود مد نظر قرار دهند.

وی افزود: اخیرا نتایج رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام ISC-2020 اعلام شده است که دو دانشگاه از کشور عراق در آن حضور دارند.

دهقانی سپس با مروری بر خدمات ISC به معرفی محصول جدید ISC با نام نماگر کوید-19 پرداخت و گفت: نماگرکووید -19 (با نام انگلیسی ISC COVID-19 Visualizer) سامانه ای است که توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) راه اندازی شده است و اطلاعات لحظه ای در مورد بیماری کروناویروس 2019 شامل آمار و اطلاعات مربوط به مبتلایان، گزارش های آماری و مقالات علمی ارائه می دهد.

وی افزود: این سامانه همچنین به درخواست سازمان همکاری های اقتصادی کشور های عضو دی هشت (D 8) برای بهره برداری کشور های عضو، با حضور کنندگان کشور های عضو این سازمان در وبگاه D 8 قرار گرفته است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: سامانه نشریات علمی جهان اسلام، بر اساس استاندارد های علم سنجی بین المللی طراحی شده و ابزاری برای تحلیل و رتبه بندی نشریات علمی بر پایه شاخص محتوایی است.

وی افزود: این سامانه جهت تسریع آگاهی از جایگاه هر نشریه بر اساس ضریب تأثیر، فراهم آوردن دسترسی به اثرگذارترین نشریات و تشخیص الگو های رایج انتشار و استناد قبل از تعیین راهکار ها و سیاستگذاری های علمی در دانشگاه ها به کار می رود. در حال حاضر برنامه کیفی سازی نشریات در پایگاه داده ISC به ترتیب اهمیت در سه بخش نشریات هسته، لیست انتظار و اصلی در حال انجام است.

دهقانی داد: در سامانه نشریات علمی بیش از 3400 نشریه از طریق ISC بارگذاری شده است که در حال حاضر 87 نشریه از عراق در این لیست واقع شده است که متاسفانه هیچکدام در بخش هسته قرار ندارند و این کشور باید سعی کند با ارتقای آن ها، به کیفی سازی هرچه بیشتر آن ها کمک کند. بزرگترین پایگاه اطلاعات مقالات به زبان عربی در ISC موجود است که بیش از 250 هزار مقاله برای استفاده جامعه علمی وجود دارد.

وی گفت: به همین دلیل، پایگاه استنادی برای دانشگاه های داخل و خارج از کشور کارگاه های آموزشی مختلفی جهت ارتقای نشریات برگزار کرده است که امید است دانشگاه های عراق نیز از این فرصت استفاده کنند.

دهقانی اظهار کرد: مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی در راستای اهداف ملی خود و به منظور عملیاتی سازی تفاهم نامه ها نیز فعالیت های بسکمک انجام داده است که به عنوان مثال می توان به برگزاری ویدئو کنفرانس های مجازی اشاره کرد که امید است این مهم برای دانشگاه های عراق نیز میسر شود.

ضرورت بهره مندی دانشگاه های عراق از خدمات علمی مرکز منطقه ای و ISC

در ادامه این جلسه، امجد حمید عبدالرزاق المظفر شرح داد: بسیار جای شگفتی است که چنین سازمان هایی در کشور های اسلامی وجود دارد و به عنوان رایزن عراق تمام سعی و تلاش خود به منظور برقراری ارتباط و تعاملات علمی بیشتر بین دانشگاه های عراق و مرکز منطقه ای و ISC انجام خواهم داد تا از پتانسیل ها و خدمات علمی مفید این دو سازمان بین المللی بهره مند شوند و هرچه بیشتر در جهت ارتقای کیفی رتبه های دانشگاه و نشریات گام بردارند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل، مکاتبات لازم با مرکز آموزش علمی عراق، دانشگاه ها و همچنین آموزش و پرورش عراق انجام خواهد شد تا تفاهم نامه های علمی پژوهشی فی ما بین امضاء و هرچه سریع تر عملیاتی شوند.

عبدالرزاق افزود: امید است هرچه سریعتر دانشگاه های عراق بتوانند از کارگاه ها و ویدئو کنفرانس های مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی استفاده کنند تا در جهت کیفی شدن هرچه بیشتر و ارتقای علمی در سطح بین المللی گام های موثری بردارند.

گفتنی است، در نهایت مقرر شد به منظور بهره مندی از خدمات گسترده مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی امضا شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1442

به "پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با دانشگاه های عراق همکاری می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با دانشگاه های عراق همکاری می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید