واکسیناسیون قطره چکانی است

به گزارش عکس پارسی، رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران با بیان اینکه در حال حاضر شرایط بیمارستان ها خیلی خوب نیست؛ به طوری که تقریبا تمام بیمارستان های شهر تهران اشباع شدند، گفت: معمولا دو هفته بعد از شروع اپیدمی آمار فوتی ها افزایش می یابد.

واکسیناسیون قطره چکانی است

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش ایسنا، حمید عمادی درباره شرایط کرونا در کشور و بعلاوه شرایط بیمارستان ها، گفت: در حال حاضر شرایط بیمارستان ها خیلی خوب نیست. به طوری که تقریبا تمام بیمارستان های شهر تهران اشباع شدند. البته در حال حاضر به تعداد زیادی از بیماران به صورت سرپایی دارو می دهیم. یعنی داروی رمدسیویر که یک داروی بیمارستانی بود که معمولا باید بیماری بستری می شد و این دارو را دریافت می کرد، اما اکنون به علت افزایش تعداد بیماران بستری، حجم زیادی از بیماران به صورت سرپایی این دارو را دریافت نموده و در اورژانس بیمارستان با انجام مراقبت های لازم دارو را به بیمار تزریق نموده و بعد بیمار به خانه بازمی گردد.

وی اضافه نمود: با این اقدام هم در حال حاضر بیمارستان هایمان اشباع است، حال اگر این اقدام را انجام نمی دادیم، اکنون همه بیمارستان ها قفل بودند و عده ای از مردم در خیابان ها مانده بودند. احتمال اینکه شرایط طی یکی دو هفته آینده بدتر گردد هم هست.

عمادی با بیان اینکه موج بیماری در پیک پنجم از استان های جنوبی و سیستان و بلوچستان برخاسته است، گفت: ممکن است شهر های دیگرمان هم تا دو هفته دیگر مانند سیستان و بلوچستان گردد. به همین علت شرایط نگران نماینده ای پیش روی ما واقع شده است.

وی درباره گونه هندی ویروس کرونا یا همان کرونای دلتا، گفت: ویروس کووید دچار جهش های ژنتیکی می گردد و با هر جهش گویی یک ویروس نوتری پدید می آید که به آن ها واریانت های نو می گوییم. در حال حاضر برای هر یک از واریانت های ویروس کرونا اسمی گذاشته شده است. به اسم مثال واریانت انگلیسی ویروس با اسم آلفا، واریانت آفریقای جنوبی را بتا، واریانت برزیلی را گاما و واریانتی را که در هندوستان ایجاد شد و به آن ویروس کرونای هندی می گوییم، با اسم دلتا مطرح می شوند.

عمادی با بیان اینکه سرعت انتقال واریانت انگلیسی تقریبا 50 برابر ویروس ووهان بود، اما شدت بیماری زایی آن خیلی شدیدتر نبود، گفت: اما واریانت هندی قدرت انتشارش 130 برابر بیشتر است و سرعت توسعه آن هم بالاتر است. به طوری که در ویروس اولیه یک هفته طول می کشید تا مرحله التهابی اش ایجاد گردد، اما ویروس دلتا سریع تر وارد مرحله التهابی می گردد و علائم بالینی آن شدیدتر است. بعلاوه در واریانت های قبلی، ابتلای بچه ها را به مقدار اندک و خفیف داشتیم، اما کرونای دلتا بچه ها را بیشتر درگیر می نماید. البته هنوز اینطور نیست که بچه ها بیماری کشنده پیدا نمایند، اما به هر حال علائمی مانند چند روز تب بالا و ... تجربه می نمایند.

وی ادامه داد: این ویروس مانند یک بازی کامپیوتری است که هر چه مرحله بالاتری می رویم، سخت تر می گردد. انگار در بازی ما با این ویروس هم هرچه می گذرد، ویروس توانمندتر می گردد. البته همانطور که ما هم توانمندتر می شویم و واکسن ساخته و دارو ها و روش های مقابله با آن را ایجاد نموده ایم. به نظر می آید که این بازی فعلا ادامه دارد.

عمادی با بیان اینکه اینطور نیست که الزاما بگوییم علائم در کرونای دلتا تغییر نموده است، گفت: با این حال در ویروس کرونای دلتا گلودرد، گوش درد، قرمزی چشم و... را بیشتر می بینیم، اما به طور کلی علائم همان علائم قبلی است.

وی گفت: واقعیت این است که اکنون توصیه ما این است که مردم بهتر است از روز های اول مراجعه نموده و داروی متناسب را دریافت نمایند تا از ورود بیماری به مرحله بدتر پیشگیری گردد؛ بنابراین اگر علائم پیدا کردند، زودتر مراجعات سرپایی را داشته باشند تا دارو را مصرف نمایند و بیماری کنترل گردد.

عمادی با بیان اینکه تا حد ممکن باید سرعت واکسیناسیون علیه کرونا را بالا ببریم، گفت: در جوامعی که سریع واکسیناسیون را انجام داده اند، نشان داده شده که شرایط شان تا حدی بهتر از کشور هایی مانند ماست؛ بنابراین هم واکسیناسیون مان را باید سریعا انجام داده و معطل نکنیم و دوما اینکه پروتکل ها را هم رعایت کنیم. باید توجه کرد که در کشور هایی که واکسیناسیون را انجام داده، اما پروتکل ها را رعایت ننموده اند، باز هم شیوع در حال افزایش است؛ بنابراین هم باید پروتکل ها را به دقت رعایت کنیم که متاسفانه نداریم و هم واکسیناسیون را سریع تر انجام دهیم که در حال حاضر قطره چکانی و آرام است.

وی درباره ارزیابی اش از شرایط فوتی های کرونایی، گفت: معمولا دو هفته بعد از آغاز اپیدمی آمار فوتی ها افزایش می یابد. حال پیک پنجم کرونا تقریبا از بیش از یک هفته قبل آغاز شده و متاسفانه فوتی هایمان افزایش خواهد یافت. این بیماری کشنده است و قاعدتا فوتی ها بالاتر هم می فرایند. البته امیدواریم که این اتفاق نیفتد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1668

به "واکسیناسیون قطره چکانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون قطره چکانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید