40 سال پس از تبعید ، میلان کوندرا دوباره شهروند جمهوری چک شد

به گزارش عکس پارسی، میلان کوندرا نویسنده سرشناس اهل چک پس از 40 سال زندگی در تبعید، بار دیگر تابعیت زادگاه خود را دریافت کرد.

40 سال پس از تبعید ، میلان کوندرا دوباره شهروند جمهوری چک شد

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزار ش خبرنگاران ایسنا به نقل از گاردین نوشت: پتر درولاک سفیر چک در فرانسه اظهار داشت هفته گذشته با میلان کوندرا در آپارتمانش در پاریس ملاقات نموده و مدرک شهروندی جمهوری چک را به او داده است.

  • کوندرا پس از چهار دهه دوباره شهروند چک می گردد

درولاک این اتفاق را بازگشتی نمادین برای بزرگترین نویسنده جمهوری چک توصیف کرد و شرح داد کوندرا با روی خوش مدارک را دریافت و تشکر نموده است.

میلان کوندرا که نویسنده بعضی از تحسین شده ترین آثار ادبیات داستانی قرن بیستم میلادی است در سال 1950 به دلیل فعالیت های سیاسی از حزب کمونیست اخراج و به چهره ای منفور نزد سیاستمداران آن روزگار بدل شد تا این که در سال 1975 از چک اسلواکی به فرانسه فرار کرد. در سال 1979 نیز دولت وقت چک اسلواکی تابعیت این نویسنده را لغو کرد.

کوندرا دو سال بعد از آن تابعیت فرانسوی گرفت و آثارش از بار هستی تا خنده و فراموشی تا دهه 1980 میلادی در زادگاهش ممنوع بود.

نخستین مجموعه شعر میلان کوندرا با نام انسان؛ بوستان پهناور که خوش بینی موجود و ادبیات دولتی را مورد انتقاد قرار می داد در سال 1953 و دومین و آخرین مجموعه شعر او با نام تک گویی که در آن رفتارهای انسانی بازنمایی می شد، در سال 1975 منتشر شد.

این نویسنده در سال 1960 گزیده شعرهای گیوم آپولینر و تحلیلی از آن ها را چاپ کرد و در همین سال آموزش ادبیات در دانشکده سینما به عهده او گذاشته شد. نخستین نمایشنامه او نیز با نام مالکان کلیدها که به دوران ترس و خشونت هنگام استیلای آلمان می پرداخت، در سال 1961 به چاپ رسید.

کوندرا اولین رمانش به نام شوخی را در سال 1967 منتشر کرد و در سال 1975 نیز کتاب خنده و فراموشی را به چاپ رساند که ترکیب عجیبی از یک رمان، مجموعه داستان کوتاه و تفکرات نویسنده است.

سال 1984 همزمان شد با انتشار رمان سبکی تحمل ناپذیر هستی که در ایران با نام بار هستی هم ترجمه شده است. این رمان محبوب ترین کتاب کوندرا به حساب می آید که به مسائل یک زوج چک با یکدیگر و دشواری سازگاری با زندگی در چک اسلواکی می پردازد. در سال 1988، کارگردان آمریکایی فیلیپ کوفمن فیلمی از روی این کتاب به همین نام ساخت. با وجود این که کوندرا معتقد است رمان هایش برای ساخت فیلم مناسب نیستند، اما در ساخت این فیلم به عنوان مشاور همکاری داشت.

در ادامه و در سال 1990 رمان جاودانگی از کوندرا به بازار آمد که در مقایسه با سایر آثار او، که بیش تر تفکرات سیاسی را مطرح می نمایند، این کتاب از درون مایه فلسفی بیش تر و عمیق تری برخوردار است و مفاهیم جهانی تری را در خود می گنجاند. او در سال 1987 جایزه ملی اتریش برای ادبیات اروپا را دریافت کرد. همچنین در سال 2000 برنده جایزه بین المللی هاردر شد. در سال 2007 هم جایزه ملی ادبیات جمهوری چک به این نویسنده تعلق گرفت.

از دیگر آثار معروف او که در ژانرهای ادبی رمان، داستان کوتاه، شعر، مقاله و نمایشنامه نوشته شده اند می توان به این عنوان ها اشاره نمود: عشق های خنده دار، دون ژوان، زندگی جای دیگری است، میهمانی خداحافظی، والس خداحافظی، صاحب کلیدها، ژاک و اربابش، هیچ کس نمی خندد، آخرین می، کلاه کلمنتیس، خنده و فراموشی، هنر رمان، آهستگی، وصایای تحریف شده، هویت و جهالت.

آخرین رمانی که از میلان کوندرا منتشر شده، جشن بی معنایی نام دارد که او در سال 2014 و در سن 86 سالگی به نگارش درآورد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 518

به "40 سال پس از تبعید ، میلان کوندرا دوباره شهروند جمهوری چک شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 سال پس از تبعید ، میلان کوندرا دوباره شهروند جمهوری چک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید