8 علامت مهم که زمان خرید لپ تاپ تازه را نشان می دهند

به گزارش عکس پارسی، زمانی که برای اولین بار لپ تاپ خود را روشن می کنید، با عملکرد خوب، عمر باتری بالا و استفاده کارآمد از منابع سیستم روبرو می شوید. با این حال، با گذشت زمان، لپ تاپ شما دیگر کارایی اولیه خود را نخواهد داشت. در این مطلب به 8 نشانه می پردازیم که اگر با آن ها روبرو شده اید، پس به نظر می رسد باید به فکر خرید لپ تاپ تازه باشید.

8 علامت مهم که زمان خرید لپ تاپ تازه را نشان می دهند

لپ تاپ شما دیگر احتیاجهایتان را برآورده نمی نماید

اگر لپ تاپ شما دیگر به درستی احتیاجهای شما را برآورده نمی نماید، نشانه روشنی است که زمان آن رسیده تا در پی خرید یک لپ تاپ نو باشید. این موضوع می تواند زمانی مشهود باشد که کارهایی که قبلاً به راحتی انجام می شدند، حالا با داغ شدن بیش از حد دستگاه و کندی عملکرد همراه می شوند. بعلاوه اگر میزان لپ تاپ با تغییر شرایط کاری شما (مثلاً از دورکاری به محل کار) به مسئله ای تبدیل شده است، شاید زمان ارتقاء دستگاه فرا رسیده باشد. به همین ترتیب، هر عامل دیگری که توانایی لپ تاپ شما در انجام وظایف مورد نظرتان را محدود کند، نشان دهنده احتیاج به یک دستگاه نو است که بهتر با احتیاجهای شما مطابقت داشته باشد.

لپ تاپ از آپدیت های نرم افزاری پشتیبانی نمی نماید

بیشتر لپ تاپ ها برای چند سال از به روزرسانی های نرم افزاری نو پشتیبانی می نمایند تا زمانی که احتیاجمندی های سیستمی برای این به روزرسانی ها از سخت افزار دستگاه فراتر رود. برای مثال، برای نصب ویندوز 11، لپ تاپ شما باید قابلیت Secure Boot داشته باشد و به TPM مجهز باشد. حتی با وجود روش های جایگزین برای نصب ویندوز 11 روی یک رایانه شخصی که پشتیبانی نمی گردد، احتمالاً هنگام اجرای ویندوز 11 روی چنین سیستمی با باگ ها و مسائل مختلفی روبرو خواهید شد.

به طور مشابه، مک هایی که از سال 2016 و قبل از آن ساخته شده اند، نمی توانند آخرین نسخه سیستم عامل مک (macOS 14 Sonoma) را اجرا نمایند. برای اجرای این نسخه، به یک مک بوک ایر، مک بوک پرو یا مک مینی از سال 2018 یا نوتر احتیاج دارید. اگر لپ تاپ شما دیگر از به روزرسانی های نو نرم افزاری پشتیبانی نمی نماید و نمی خواهید از نوترین ویژگی هایی که ارائه می دهند جا بمانید، بهتر است به فکر خرید یک لپ تاپ نو باشید.

لپ تاپ بسیار داغ می گردد

با گذشت زمان، به روزرسانی های نرم افزاری باعث می شوند فشار بیشتری روی لپ تاپ شما وارد گردد. نسخه های نوتر نرم افزار اغلب به قدرت پردازش و حافظه بیشتری احتیاج دارند که این امر می تواند سخت افزار قدیمی تر را تحت فشار قرار دهد. این فشار می تواند به گرم شدن بیش از حد دستگاه منجر گردد، به خصوص اگر سیستم خنک نماینده لپ تاپ برای خنک کردن مداوم سیستم تحت فشار زیاد طراحی نشده باشد.

گرم شدن بیش از حد بعلاوه می تواند ناشی از تجمع گرد و غبار باشد که جریان هوا را مسدود نموده و مانند عایق عمل می نماید. تمیز کردن منظم درگاه های تهویه و انجام اقدامات توصیه شده دیگر می تواند این مشکل را کاهش دهد. با این حال، اگر گرم شدن بیش از حد، به ویژه هنگام اجرای نرم افزارهای خاص، همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که سخت افزار قادر به پاسخگویی به احتیاجهای نرم افزار نیست.

ارتقاء اجزایی مانند رم و حافظه ذخیره سازی می تواند یک راه چاره موقتی باشد، اما اگر سیستم قدیمی شده و برای پاسخگویی به احتیاجهای امروزی با مشکل روبرو است، تعویض آن در بلندمدت عملی تر خواهد بود.

با اختلالات گرافیکی و صدای بلند فن روبرو می شوید

ناهنجاری های بصری مانند سوسو زدن، رنگ های عجیب، اعوجاج، سر و صدای عجیب و غریب پردازنده گرافیکی، خرابی های مکرر و سایر علائم هشداردهنده نشان می دهند که پردازنده گرافیکی برای پردازش گرافیک با مسائل مختلفی روبرو است. این مسائل با افزایش سن پردازنده گرافیکی یا بروز مشکل سخت افزاری قابل توجه تر می شوند.

هنگامی که این علائم را مشاهده کردید، ابتدا باید مطمئن شوید که دریچه های خروجی فن تمیز هستند، فن های پردازنده گرافیکی به درستی کار می نمایند و سایر مسائل احتمالی مربوط به پردازنده گرافیکی را رد کنید. اگر هیچ علت واضحی پیدا نشد، سازگاری پردازنده گرافیکی با سایر اجزای سیستم، مانند مادربرد، رم و سایر قطعات را آنالیز کنید. گاهی اوقات، به روزرسانی درایورها می تواند مسائل نوی ایجاد کند. اگر سایر اجزا مانع عملکرد پردازنده گرافیکی می شوند و برطرف مسائل گرافیکی احتیاج به تعویض چندین قطعه داشته باشد، معمولاً سرمایه گذاری روی دستگاه نو عملی تر است و باید به سمت خرید لپ تاپ نو بروید.

از سوی دیگر، اگر لپ تاپ شما پردازنده گرافیکی مجزا ندارد، اما احتیاج به اجرای نرم افزارهای گرافیکی سنگینی دارید که به قدرت اضافی احتیاج دارند، تنها گزینه شما ممکن است خرید لپ تاپ مجهز به یک پردازنده گرافیکی قدرتمند باشد.

سرعت پایین بوت شدن و خاموش شدن سیستم

اگر راه اندازی یا خاموش شدن کامپیوتر شما زمان زیادی طول می کشد، چند راه چاره برای افزایش سرعت آن وجود دارد. در صورتی که این روش ها کارساز نبودند، ممکن است احتیاج به تعویض حافظه ذخیره سازی داشته باشید. با این حال، اگر پردازنده شما قدیمی یا کم توان باشد و نتواند به سرعت از پس کارهای راه اندازی برآید، صرفاً تعویض حافظه مشکل را حل نخواهد کرد.

به عنوان مثال، اگر مادربرد لپ تاپ شما تنها از استانداردهای رابط قدیمی مانند SATA II یا SATA III پشتیبانی می نماید، ارتقاء به یک SSD سریع تر تأثیر چشمگیری بر زمان راه اندازی نخواهد داشت. رم نیز می تواند مشکل ساز باشد. اگر رم شما بسیار کند است یا ظرفیت کافی ندارد، می تواند به طور قابل توجهی زمان راه اندازی را افزایش دهد.

اگر به نظر می رسد سایر قطعات سیستم عامل گلوگاه (Bottleneck) ایجاد می نمایند و پیش بینی می کنید حتی پس از ارتقای حافظه ذخیره سازی، سرعت راه اندازی همچنان پایین باشد، شاید بهتر باشد روی خرید لپ تاپ نو سرمایه گذاری کنید.

تعمیرات یا تعویض پرهزینه

بعضی از قطعات سخت افزاری کامپیوتر مانند باتری لپ تاپ را می توان با هزینه ای نسبتاً کم تعویض یا تعمیر کرد. در مقابل، قطعاتی مانند مادربرد یا صفحه نمایش ممکن است به سرمایه گذاری بیشتری احتیاج داشته باشند. اگر مایعی روی لپ تاپ شما ریخته شده، صفحه نمایش آن ترک خورده است یا با هر گونه مشکل سخت افزاری پرهزینه دیگری روبرو شده اید، باید به دقت آنالیز کنید که آیا تعمیر لپ تاپ فعلی شما نسبت به خرید یک لپ تاپ نو ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر. اگر هزینه های تعمیر زیاد است و لپ تاپ شما علائم فرسودگی را نشان می دهد، بهتر است روی خرید لپ تاپ نو سرمایه گذاری کنید.

عدم امکان ارتقاء به علت بروز گلوگاه

گلوگاه زمانی ایجاد می گردد که یک جزء سیستم، جزء دیگری را از عملکرد با حدبیشتر ظرفیت محدود کند. برای مثال، یک پردازنده ضعیف یا رم ناکافی می تواند عملکرد یک کارت گرافیک قدرتمند را محدود کند. بنابراین، با وجود سرمایه گذاری روی یک کارت گرافیک با عملکرد بالا، ممکن است به علت این محدودیت ها، عملکردی پایین تر از حد انتظار را تجربه کنید.

به همین ترتیب، ارتقاء بعضی قطعات در یک لپ تاپ نسبت به کامپیوتر رومیزی غیرممکن یا گران تر و دشوارتر است. اگر هنگام ارتقای یک جزء خاص، گلوگاه های احتمالی را پیش بینی می کنید یا با محدودیت های سخت افزاری روبرو می شوید، به جای آن روی خرید یک لپ تاپ نو با مشخصات مورد نظر سرمایه گذاری کنید.

آینده نگری در خرید لپ تاپ

بودجه کافی برای خرید یک لپ تاپ نو، شاید مهم ترین عامل نباشد؛ اما زمانی که توان مالی اش را دارید، ارتقا و آینده نگری برای احتیاجهایتان، یک انتخاب هوشمندانه است. اگر در حال آغاز یک مسیر شغلی نو هستید و ممکن است به دستگاهی با مشخصات خاصی احتیاج داشته باشید، در این صورت، سرمایه گذاری روی یک لپ تاپ نو برای دوره پیش رو، ارزش بالایی دارد. در نتیجه در این شرایط، قبل از خرید حتما به طور گسترده تحقیق کنید تا لپ تاپ موردنظر بتواند تمام احتیاجهای شما را برای سال های آینده برآورده کند.

در نهایت این شما هستید که برای خرید لپ تاپ نو باید تصمیم گیری کنید. اگر لپ تاپ فعلی تان عملکرد مناسبی دارد، مسائلی که با آن روبرو هستید بر روند کاری شما تأثیری نمی گذارند یا بودجه محدودی در اختیار دارید، می توانید ارتقاء را به تعویق بیندازید و در آینده برای جایگزینی آن اقدام کنید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1403 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2253

به "8 علامت مهم که زمان خرید لپ تاپ تازه را نشان می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 علامت مهم که زمان خرید لپ تاپ تازه را نشان می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید