آمریکا: مذاکرات با چین سخت و مستقیم است

به گزارش عکس پارسی، مشاور امنیت ملی آمریکا بر این باور است که گفتگو و مذاکره با چین واقعا سخت و مستقیم بوده است.

آمریکا: مذاکرات با چین سخت و مستقیم است

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز آدینه در اظهاراتی گفت: گفتگو و مذاکره با چین در نخستین دیدار چهره به چهره مقام های ارشد دو کشور در دولت بایدن، سخت و مستقیم بوده ولی منافع دو کشور در بعضی موضوعات مثل ایران، کره شاقتصادی، افغانستان و آب و هوا با یکدیگر تلاقی داشته است.

وی در ادامه اضافه کرد: ما انتظار داشتیم که مذاکرات سخت و مستقیمی با چین در مورد طیف گسترده ای از مسائل و موضوعات داشته باشیم و دقیقا مذاکرات اخیر همان گونه شد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: ما توانستیم مذاکرات بسیار صریحی طی این ساعات طولانی درباره موضوعات مهم داشته باشیم. درباره ایران، کره شاقتصادی، افغانستان، آب و هوا و تلاقی منافع مان.

این در حالی است که نخستین دیدار مقام های بلندپایه آمریکا و چین از زمان روی کار آمدن دولت جدید در کاخ سفید با اختلاف نظرهای جدی میان دو طرف شروع شد.

در این گفتگوها که در آلاسکای آمریکا انجام شد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با همتایان چینی خود یعنی یانگ جیچی مسئول روابط خارجی حزب کمونیست و وانگ یی وزیر خارجه چین دیدار کردند.

در ابتدای نخستین روز این دیدار ها که روز پنجشنبه 18 مارس برگزار گردید وزیر امور خارجه آمریکا در مقابل دوربین های تلویزیونی به همتای چینی خود تاخت و گفت اقدامات چین نظام مبتنی بر مقررات حاکم بر دنیا را تهدید می نماید و دولت جدید آمریکا به دنبال این است که این رفتارهای چین را تغییر دهد.

بلینکن در ادامه بعضی از این موارد را برشمرد و به موضوعاتی چون شرایط تایوان، هنگ کنگ، شرایط اقلیت مسلمان در اویغور و همچنین حملات سایبری چین به آمریکا اشاره نمود.

در بخش دیگری از این مجادله دو طرف که دوربین های تلویزیونی هم آن را ثبت کردند، وانگ یی وزیر خارجه چین در نطقی 15 دقیقه ای و به زبان چینی به اظهارات بلینکن پاسخ داد. آقای یی در صحبت های خود اعلام نمود که ایالات متحده از قدرت نظامی و هژمونی اقتصادی خود برای سرکوب در نقاط مختلف دنیا استفاده می نماید.

دیپلمات ارشد چینی همچنین تاکید نمود که این کشور خود را تابع مقررات بین المللی و سازمان ملل می داند و نه تابع چند کشور اندک که مدعی هستند مدافع نظم بین المللی اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1486

به "آمریکا: مذاکرات با چین سخت و مستقیم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا: مذاکرات با چین سخت و مستقیم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید