تور چین ارزان: استعمار انگلیسی چه ارمغانی برای هنگ کنگ داشته است؟

به گزارش عکس پارسی، در تاریخ 26 ژانویه 1841 میلادی امپراتوری بریتانیا هنگ کنگ را پس از شکست چین، نخستین جنگ میان چین و انگلستان (First Opium War)، اشغال کرد و یک سال پس از اشغال این جزیره کنترل آن به طور کامل به دست انگلیس افتاد. بعد از گذشت یک و نیم قرن در طول تاریخ، هنگ کنگ راستا متفاوتی را در مقایسه با دیگر قسمت های کشور پهناور چین اتخاذ نموده است. در حالی که این شهر و بندرش از تحولات سیاسی و تأثیرات فرهنگی حزب کمونیست به دور بوده است.

تور چین ارزان: استعمار انگلیسی چه ارمغانی برای هنگ کنگ داشته است؟

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در ادامه این مقاله چند مورد از قوانینی از بریتانیا، که باعث پیشرفت جزیره هنگ کنگ شده است را آنالیز می کنیم.

مستعمره بریتانیا

نفوذ و کنترل هنگ کنگ از طریق بریتانیا در سال 1841 میلادی بعد از شکست چین در نخستین جنگ میان انگلستان و چین رخ داد و در آن زمان از طریق ارتش بریتانیا اشغال شد. این نفوذ و کنترل از طریق امضای قرارداد نانجینگ دائمی شد. امپراتوری بریتانیا همچنان به توسعه کنترل خود بر این جزیره در دهه های متوالی ادامه داد و فرمانداری آن را در قسمت اعظمی از قرن 20 میلادی حفظ کرد، تا زمانی که کنترل آن در تاریخ 1997 به دست چین بازگردانده شد. هنگ کنگ در زمان کنترل از طریق بریتانیا به عنوان یک مرکز مالی دنیای، و بعلاوه به عنوان مرکز منطقه ای برای حمل و نقل و کشتیرانی تأسیس شد.

آموزش و پرورش

آموزش و پرورش جایگاه ویژه و مهمی در جامعه هنگ کنگ دارد، و تقریباً از سیستمی شبیه به آموزش و پرورش انگلستان استفاده می نماید. آموزش دو زبانه به شدت تشویق می گردد. بر اساس اصلاحات قانون از طریق فرماندار بریتانیا در هنگ کنگ در دهه 80 و 90 میلادی بهره برداری از سیستم آموزشی و تحصیل رایگان برای تمامی بچه ها تصویب شد، برنامه ای که تا کنون توسعه یافته است.

حمل و نقل گسترده

در سال 1960میلادی دولت هنگ کنگ احتیاج به افزایش جاده ها و سیستم حمل و نقل را متناسب با رشد مالی شان شناسایی کرد و در صدد تسهیل راه های افزایش سیستم حمل و نقل برآمد. سیستم حمل و نقل ریلی گسترده نتیجه کوشش بی وقفه دولت بود، و این سیستم به سرعت به یکی از پرسودترین و شلوغ ترین سیستم های حمل و نقل عمومی در دنیا تبدیل شد. امروزه بیش از 90 درصد از یازده میلیون سفرهای روزانه در هنگ کنگ از طریق سیستم حمل و نقل عمومی انجام می پذیرد که در بالاترین رتبه در دنیا واقع شده است.

میراث فرهنگی

از آنجا که هنگ کنگ از انقلاب فرهنگی سال های 1960-1970 که قسمت اعظمی از سرزمین چین باستان را ویران کرد در امان ماند، بسیاری از آثار و بناهای تاریخی و مذهبی هنگ کنگ دست نخورده به جای مانده است.

معماری

در نتیجه آزادی این جزیره برای تجربه نظام سرمایه داری در قرن های اخیر، هنگ کنگ با توسعه ساختمان های انبوه و عظیمش معروف شده است. در هنگ کنگ بیش از 1200 آسمان خراش وجود دارد، که در حال حاضر بیشترین تعداد آسمان خراش در دنیا را در خود دارا می باشد. فقدان نسبی فضا موجب به وجود آمدن ساخت و سازهای انبوه در ارتفاعات شد. بعلاوه، تعداد اندک ساختمان های قدیمی، این شهر را به مرکز معماری مدرن در دنیا تبدیل نموده است. معمولاً آسمان خراش های هنگ کنگ به عنوان برترین نمونه ها در دنیا در نظر گرفته می شوند و مدیران برنامه ریزی شهری پیشرفت های بیشتری را در جهت حفظ این جایگاه در نظر دارند.

مکانی که در آن شرق، غرب را دیدار می نماید

از آنجا که این شهر خودمختاری خود را پس از بازگشت به چین حفظ نموده است، هنگ کنگ یک بازیگر فعال در صحنه بین المللی است و ارتباطات مستقل خود را با دیگر کشورها حفظ نموده است. این شهر نقش فعالی در سازماندهی تجارت دنیای دارد و به طور متناوب با کشورهای دیگر در خصوص مسائل مالی، فرهنگی و گردشگری همکاری می نماید. به همین علت این شهر به مکانی که در آن شرق، غرب را دیدار می نماید معروفیت یافته است.

صنعت فیلم سازی

هنگ کنگ برای دهه های متوالی خانه ای پر جنب و جوش برای شرکت های فیلم سازی مشهور بین المللی بوده است اکنون آزاد از سانسور های فیلم های چینی توانسته رونق بگیرد، کیفیتی که حتی با توجه به تغییر مدیریت و کنترل چینی ها نیز دست نخورده به جای مانده است. کوشش صنعت فیلم سازی هنگ کنگ برای افزایش محبوبیت کونگ فو در دنیا قابل توجه است. ژانری که ستارگان مشهوری همانند بروسلی و جکی جان را به دنیا معرفی نموده است.

مرکز تفریح

هنگ کنگ با اتکا به صنعت فیلم سازیش و بعلاوه حمایت قوی این جزیره از مؤسسات فرهنگی مثل موزه های هنری و موسیقی خود را مرکز تفریح منطقه می نامد. بعلاوه این جزیره برای غذاهای متنوعش معروف است و ردپای تأثیرات غذاهای شرقی و غربی را می توان بر روی غذاهای آنجا دید.

ورزش

ورزش نقش مهمی در فرهنگ هنگ کنگ بازی می نماید، و تحت تأثیر دوره استعماری بریتانیا، ورزش های فوتبال و راگبی جزء معروف ترین و محبوب ترین ورزش های این جزیره اند. در حقیقت، تورنمنت راگبی چین زیرمجموعه مسابقات بین المللی هنگ کنگ است. بعلاوه هنگ کنگ هیئتی مستقل از چین را به رقابت های بین المللی المپیک می فرستد.

مرکز قدرتمند دموکراسی

ساکنان هنگ کنگ به شدت مدافع آزادی های مالی و دموکراتیک خود باقی هستند، و حس بی اعتمادی را نسبت به چین کمونیست در خود حفظ نموده اند. از زمانی که این جزیره به چین برگردانده شده تعداد قابل توجهی تظاهرات از طریق هواداران دموکراسی در این جزیره برگزار شده است درحالی که دولت سرزمین اصلی یا همان چین در کوشش برای افزایش نفوذ بیشتر در مناسبات سیاسی و مالی هنگ کنگ است.

منبع: کجارو / allday.com
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1892

به "تور چین ارزان: استعمار انگلیسی چه ارمغانی برای هنگ کنگ داشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور چین ارزان: استعمار انگلیسی چه ارمغانی برای هنگ کنگ داشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید