بازرسی خطوط فشار قوی برق با پهپاد ایران ساخت

به گزارش عکس پارسی، یک شرکت ایرانی پیروز به ساخت پهپادهایی برای بازرسی خطوط فشار قوی برق شده است. این روش باعث کاهش تلفات انسانی و هزینه های بازرسی شده است.

بازرسی خطوط فشار قوی برق با پهپاد ایران ساخت

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، یک شرکت فعال در حوزه طراحی، توسعه و فراوری پهپاد یا پرنده های بدون سرنشین ، فعالیت اصلی خود را روی خدمت رسانی به صنایع مختلف از طریق پهپادها متمرکز نموده است. این شرکت فعالیت خود را از سال 93 با عقد نخستین قرار با شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان آغاز کرد و در حال حاضر با شرکت های برق منطقه ای گیلان، هرمزگان، شیراز، همدان و مازندران همکاری می نماید.

مهرناز خلردی، معاون هماهنگی و نماینده مدیریت، این شرکت در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به این که محصولات شرکت شامل کوادروتور، هگزاروتور و هواپیمای بدون سرنشین می گردد، بیان نمود: شرکت های برق منطقه ای از جمله مشتریان ما هستند که از پهپادها استفاده می نمایند. بدین ترتیب بدون احتیاج به خاموشی برج های فشار قوی، عملیات بازدید از آنها از طریق نصب دوربین روی پهپادها انجام می گردد. تا به امروز شرکت های برق منطقه ای مازندران، تهران، گلستان، هرمزگان، شیراز، خراسان، اصفهان، مرکزی، یزد، خوزستان، گیلان و همدان از این روش برای بازدید از برج های فشار قوی خود استفاده نموده اند.

وی اضافه کرد: از کوادروتور و هگزاروتور برای انجام عملیات بازدید هوایی برج ها (بازرسی اتصالات برج، مقره ها، هادی ها...) استفاده می گردد. از هگزاروتور و هواپیمای بدون سرنشین برای انجام عملیات نقشه برداری هوایی، استخراج پلان و پروفیل خطوط فشار قوی نیز استفاده می گردد. پس از انجام عملیات بازدید توسط پهپاد، تصاویر توسط کارشناسان شرکت استخراج شده و درصورت مشاهده مشکل، گزارش عیوب برج به کارفرما (برق منطقه ای) ارسال می گردد.

معاون هماهنگی و نماینده مدیریت در مورد پروژه های فعلی این شرکت گفت: درحال حاضر روی پروژه پهپاد هوشمند کار می کنیم. این پهپاد هوشمند به مدیران برق منطقه ای اجازه می دهد که فرمان پرواز و بازرسی برج های فشار قوی را از راه دور صادر نمایند، راستا دلخواهی را برای بازرسی انتخاب نمایند و به صورت آنلاین تصاویر را مشاهده نمایند. همچنین در حال توسعه هوش مصنوعی برای ساخت نرم افزار جدیدی هستیم که بتواند عیوب را از روی تصاویر شناسایی کند تا احتیاجی به بازبینی توسط انسان وجود نداشته باشد.

خلردی بیان نمود: این امر باعث افزایش دقت و کاهش هزینه می گردد. معمولاً در حین بازرسی بین 100 تا 400 عکس از یک برج برداشته می گردد که کارشناسان موظف به بازبینی آنها و تشخیص عیوب هستند. گسترش خدمات دهی به استان های دیگر کشور و تکمیل پروژه های جدید از برنامه های آینده شرکت است تا بتوانیم برای انجام بازرسی خطوط فشار قوی با سرعت و دقت بالاتر به هر شرکت برق منطقه ای یک پهپاد هوشمند ارائه بدهیم.

وی در مورد مسائل و چالش های این شرکت در فرایند گسترش عنوان کرد: در ابتدا بعضی از مسئولین حاضر به پذیرش تکنولوژی جدید نبودند اما در نهایت با ارائه خدمات، مقایسه آمار کاهش خاموشی ها،کاهش هزینه و تلفات جانی، قابلیت ذخیره مستتدات مربوط به برج ها توسط کارفرما و سرعت بالای بازدید هوایی در مقایسه با بازدید زمینی نظر مسئولین و شرکت ها تغییر کرد، به طوری که شرکت توانیز بازدید هوایی را از الزامات بازرسی خطوط فشار قوی برق منطقه قرار داد.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 913

به "بازرسی خطوط فشار قوی برق با پهپاد ایران ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازرسی خطوط فشار قوی برق با پهپاد ایران ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید