ماسک، سپری در برابر کرونا

به گزارش عکس پارسی، این روزها که سرایت ویروس کرونا شدت بیشتری گرفته و ابتلا به این ویروس هر چهار دقیقه جان یک ایرانی را می گیرد، استفاده از ماسک می تواند تا حدود زیادی مانع از انتقال و تشدید بیماری شود.

ماسک، سپری در برابر کرونا

با ما همراه باشید و درباره jamalseyyedi بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا به امروز 32 هزار و 320 نفر از هموطنان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند و استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شاقتصادی، همدان، یزد و کردستان در شرایط قرمز قرار دارند.

این روزها کرونا در ایران هر چهار دقیقه جان یک نفر را می گیرد و طی هفته های اخیر مرگ روزانه مبتلایان به این بیماری به بیش از 300 نفر رسیده که زنگ خطری برای توسعه انسانی، اقتصادی، اجتماعی و ... است.

به گفته برخی پزشکان، اکنون ماسک سپری برای مقابله با کرونا است و می تواند جان انسان ها را از شر کرونا در امان نگه دارد و از آن به عنوان بخشی مهم از استراتژی قطع زنجیره انتقال کرونا یاد می شود، زیرا این ویروس می تواند با سرفه و عطسه و حتی حرف زدن منتقل شود و ماسک از این مساله جلوگیری می کند.

پزشکان بر این باورند تصور عمومی بر این است که مردم برای حفاظت از خود ماسک می زنند، در حالی که منافع ماسک برای دیگران بیشتر از فردی است که ماسک می زند و در واقع ما با زدن ماسک از دیگران محافظت می کنیم.

همچنین نتیجه مطالعه ای در دانشگاه کمبریج در مورد تاثیر زدن ماسک در کنترل شیوع منتشر شده که نشان می دهد، زدن ماسک توسط 50 درصد افرادی که در سطح جامعه تردد می کنند، می تواند عدد بازتولید ویروس کرونا را به زیر یک کاهش دهد.

مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی در این زمینه می گوید: استفاده از ماسک توسط 100 درصد مردم در اماکن عمومی توان جلوگیری از شیوع کرونا را دارد و تا زمان رسیدن همه واکسن های در حال تولید، کافی است.

وی با بیان اینکه ماسک انواع مختلفی دارد و می توان آنها را استفاده کرد، می افزاید: در شرایط کنونی آنچه که می تواند راهی برای مسدود کردن نفوذ کرونا در جامعه باشد، فقط رعایت الزامات بهداشتی از جمله ماسک و حرکت آگاهانه عمومی در مقابل کرونا است.

مردانی در ادامه تاکید کرد: کرونا در ماه های اخیر تغییر شکل یافته و هر بار به شکلی خطرناک تر از گذشته خودنمایی می کند، انتقال این ویروس از فرد به فرد یا اشیاء و سطوح به فرد تحت شرایط مختلف امکان پذیر است و با تغییر سبک زندگی در راستای رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی به خصوص استفاده مستمر از ماسک می توان زنجیره انتقال بیماری را قطع کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح می کند: استفاده نکردن از ماسک های آلوده، پرهیز از قرار دادن ماسک زیر بینی، استفاده نکردن از ماسک های شل و گشاد و لمس نکردن قسمت جلویی ماسک باید مورد توجه مردم قرار گیرد و از برداشتن ماسک حین صحبت با دیگران خودداری شودد.

مردانی، پرهیز از قرار دادن ماسک در محل دسترسی دیگران، استفاده نکردن مجدد از ماسک، شست وشوی دست ها قبل و بعد از لمس کردن ماسک و بررسی ماسک از نظر سلامت از دیگر مواردی بیان می کند که باید مورد توجه عموم باشد.

وی می گوید: اگر ماسک پارچه ای استفاده می شود باید قبل از قرار دادن و قبل از جدا کردن ماسک و همچنین بعد از برداشتن ماسک حتما دستها را تمیز کرده و از لمس ماسک هنگام پوشیدن آن، خودداری شود.

مردانی تاکید می کند: برای پیشگیری از موج سوم کرونا و اینکه تبعات جبران ناپذیری بر سلامت جامعه و سیستم بهداشت و درمان کشور وارد می کند، همه مردم باید از ماسک استفاده کنند تا بیماری به میزان قابل توجهی کنترل شود.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه می گوید: استفاده از ماسک نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتقال کرونا دارد، به ویژه برای سالمندان و کسانی که دارای بیماری زمینه ای هستند، بسیار مهم است.

وی ادامه می دهد: در کنار تاکید بر استفاده از ماسک برای همگان باید در زمینه آگاه سازی مردم نسبت به رعایت فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی، کاهش رفت و آمدهای غیرضروری و نگهداری بیشتر از سالمندان نیز توجه ویژه ای کرد.

جان بابایی اظهار می دارد: در شرایط کنونی تلاش همه باید بر حول کاهش شمار مبتلایان در جامعه باشد و تداوم بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند منجر به شیوع بیشتر این بیماری و اوج دوباره آن در آینده نزدیک شود.

وی تصریح می کند: تولید ماسک های ارزان و حتی خانگی که تهیه آن برای همه اقشار مختلف مردم امکان پذیر باشد، باید اولویت باشد تا این نوع ماسک ها تهیه و به وفور در اختیار مردم قرار داده شود تا همگان در هر مکانی که هستند ملزم به استفاده از آن باشند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1230

به "ماسک، سپری در برابر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک، سپری در برابر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید