بازگشت بازار با مثبت شدن نمادهای کوچک

به گزارش عکس پارسی، حمایت از نمادهای کوچک در زمان کاهش شاخص کل، شاخص هم وزن را افزایش داده که می تواند برای سهامداران سهم های کوچک بسیار سودآور باشد.

بازگشت بازار با مثبت شدن نمادهای کوچک

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، فرایندهای موجود در بازار سرمایه به درستی شرایط این بازار را نشان می دهند. آنالیز بعضی فرایندها در حالی که بازار حال خوبی دارد، نشان از یک اینده پرنوسان دارند. بعضی فرایندهای دیگر نیز عکس این مساله را نشان می دهند. اما در حالت کلی شاخص ها و فرایندهای موجود در هر بازار مالی می تواند معین نماینده راستا تغییرات در آن بازار باشند.

شاخص عددی است که برای سنجش عملکرد یک مجموعه از متغیرها مورد در یک بازه زمانی خاص مورد استفاده قرار می گیرد. شاخص های متعددی برای سنجش شرایط بورس وجود دارد. شاخص کل قیمت، شاخص هم وزن، شاخص قیمت و بازده نقدی، شاخص صنعت و شاخص مالی، شاخص سهام آزاد شناور، شاخص بازار اول و بازار دوم، شاخص 50 شرکت برتر، شاخص 30 شرکت برتر و شاخص بازده نقدی، همگی از مواردی است که هر روز در مورد بازار سرمایه ایران محاسبه می گردد.

به صورت کلی دو شاخص کل و هم وزن در بورس می تواند نشانگر بسیاری از موضوعات گذشته و آینده بازار سرمایه باشد. بیشتر سهامداران شاخص کل را به عنوان چراغ راه خود انتخاب مینمایند. اما کارشناسان مالی علاوه بر شاخص کل، شاخص کل هموزن را آنالیز نموده و بر اساس این دو شاخص ارزیابی های خود را اعلام می نمایند.

شاخص کل چگونه محاسبه می گردد؟

شاخص کل تنها معیار سنجش شرایط بورس نیست. این شاخص نشان دهنده تغییرات کل قیمت نمادها در بازار است و میانگین افزایش یا کاهش قیمت سهام را در بازار معین می نماید. وقتی گفته می گردد شاخص کل رشد 3 درصدی داشته است، یعنی میانگین قیمت پایانی (نه قیمت آخرین معامله) با توجه به ارزش معاملات آنها 3 درصد افزایش داشته است.

در این حالت شرکت های عظیم و به اصطلاح شاخص ساز، تاثیر بیشتری نسبت به شرکت های کوچکتر بر شاخص کل خواهند داشت و یک تغییر یک درصدی این شرکت ها شاید به اندازه مجموع تاثیر 10-20 شرکت دیگر باشد.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان شاخص کل را نشان دهنده درست شرایط بازار نمی دانند. به اعتقاد این افراد می توان با استفاده از بعضی نمادهای خاص، شاخص کل را زیاد و یا کم نشان داد.

برای حل این مساله که شاخص کل نشانگر خوبی برای نشان دادن شرایط بورس نیست، کارشناسان شاخص کل هموزن را پیشنهاد می دهند.

شاخص هموزن؛ شاخصی برای همه نمادهای بورسی

به دلیل اینکه شاخص کل قابلیت تغییر غیر منطبق با فرایند واقعی بازار را دارد، پس شاخص خوبی برای آنالیز شرایط همه نمادهای بورسی نیست. شاخص هموزن با حل کردن این مساله توانایی تحلیل درست از شرایط بازار را به کارشناسان و سهامداران می دهد. این شاخص به همه نمادهای بورسی، وزن یکسانی داده و براساس قیمت پایانی سهم ها شاخص کل هموزن محاسبه می گردد.

در شاخص کل هموزن، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس با وزنی برابر محاسبه می شوند. با این شاخص اثر معاملات کد به کد که جهت بالابردن شاخص کل انجام می شوند، از بین رفته و افزایش یا کاهش قیمت سهام در تمامی نمادها یکسان در نظر گرفته می گردد.

حمایت های دولت از نمادهای شاخص ساز!

در دو ماه گذشته که بورس در شرایط نا آرامی قرارداشت، بعضی مواقع دولت و سازمان بورس به دنبال حمایت از بورس بودند. اما بعد از یک یا دو روز شرایط به حالت قبل باز می گشت. در این برهه کارشناسان مالی معتقد بودند دولت در حال حمایت از سهام های دولتی و یا نمادهای شاخص ساز بوده است.

با نگاهی به فرایند شاخص کل و شاخص هموزن می توان این مساله را مشاهده کرد که هرگاه دولت به دنبال حمایت از نمادهای شاخص ساز بوده است، شاید شاخص کل سبز شده باشد؛ اما شاخص کل هموزن در این زمان منفی بوده است. یعنی شاخص کل در حال صعود و شاخص هموزن در حال سقوط.

اما در زمانی که همه نمادها و مخصوصا سهم های کوچک حمایت شدند و شاخص هموزن مثبت شد، بورس از شرایط دو ماه کاهش شاخص خارج شد. در همین زمان، شاخص کل در بعضی روزها برخلاف شاخص هموزن کاهش یافته بود.

به نظر می رسد، سهامداران باید به یک نکته مهم توجه داشته باشند که افزایش شاخص کل همیشه به معنای سودآوری تمامی نمادهای بورسی نیست و کاهش آن هم نشان دهنده کاهش قیمت نمادهای بورسی نخواهد بود. در واقع سبد سهام ممکن است هیچ ارتباطی با شاخص کل نداشته باشد و حتی همیشه برعکس شاخص سوددهی داشته باشد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1218

به "بازگشت بازار با مثبت شدن نمادهای کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت بازار با مثبت شدن نمادهای کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید