بعد از واکسیناسیون هنوز احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد

به گزارش عکس پارسی، هیچ واکسنی ایمنی 100 درصدی ایجاد نمی نماید و فراورینمایندگان واکسن کرونا هنوز در حال ارزیابی این مسئله هستند که آیا واکسن در برابر تمام انواع عفونت های کرونایی ایمنی ایجاد می نماید یا فقط در برابر آن هایی ایمنی فراوری می نمایند که علامت دار هستند.

بعد از واکسیناسیون هنوز احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد

در روز 18 دسامبر یکی از پرستاران بیمارستان سن دیگو در آمریکا واکسن کووید 19 را دریافت کرد. یک هفته بعد آزمایش کرونای او مثبت بود. با واکسیناسیونِ تعداد بیشتری از مردم در سراسر دنیا، داستان هایی مانند این شایع تر خواهند شد. با گذر زمان، بسیاری از افرادی که واکسینه شده اند ممکن است با ویروس های جدیدتر کرونا آلوده شوند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از سی ان ان، آزمایش ها نشان داده که این واکسن ها تا 95 درصد موثر هستند و این یعنی هنوز هم احتمال بیمار شدن بعد از دریافت واکسن وجود دارد. بعضی از دلایلی که ممکن است ما بعد از دریافت واکسن همچنان بیمار شویم به توضیح زیر است:

ایمنی بلافاصله ایجاد نمی گردد

طول می کشد تا واکسن ها ایمنی ایجاد نمایند و واکسن های فایزر و مدرنا باید دو بار تزریق شوند که یعنی دوز دوم واکسن با چند هفته فاصله از دوز اول تزریق می گردد. ممکن است افراد پیش از دریافت واکسن یا بلافاصله بعد از دریافت واکسن در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند؛ در هر دو حالت سیستم ایمنی هنوز برای مقابله با ویروس آموزش ندیده و وقت کافی برای دفاع از خود را ندارد.

بر اساس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا به طور معمول چند هفته طول می کشد تا ایمنی در بدن ایجاد گردد. این مرکز می گوید: این به این معنی است که فردی که واکسن دریافت نموده است ممکن است قبل از دریافت یا پس از دریافت واکسن هم به کرونا مبتلا گردد.

میزان اثرگذاری واکسن نیز مهم است. فراورینمایندگان واکسن مدرنا میزان اثرگذاری این واکسن را 14 روز بعد از دوز دوم اندازه گیری کردند و فراورینمایندگان فایزر اثرگذاری آن را 7 روز بعد از دوز دوم سنجیده اند. هر دو واکسن 95 درصد اثرگذاری دارد و برای فراوری ایمنی باید چند روز از دریافت دوز دوم آن گذشته باشد.

واکسن ها ممکن است ایمنی کامل ایجاد ننمایند

هیچ واکسنی 100 درصد ایمنی ایجاد نمی نماید و فراورینمایندگان واکسن کرونا هنوز در حال ارزیابی این مسئله هستند که آیا واکسن در برابر تمام انواع عفونت های کرونایی ایمنی ایجاد می نماید یا فقط در برابر آن هایی ایمنی فراوری می نمایند که علامت دار هستند.

مرکز کنترل بیماری های آمریکا تخمین زده که 40 درصد از انواع عفونت های کرونایی بی علامت هستند و آزمایش هایی که روی واکسن های مدرنا و فایزر/بایواِن تِک، اجرا شده درواقع اثرگذاری واکسن را روی عفونت های علامت دار سنجیده است.

نتایج آزمایش های مدرنا در ماه دسامبر نشان داد که از هر 3 مورد بیمار 2 مورد که عفونت های بی علامت هم شامل آن ها می شد بعد از دریافت واکسن ایمنی فراوری کردند. اکنون مرکز کنترل بیماری های آمریکا به افراد توصیه نموده حتی بعد از دریافت واکسن تصور ننمایند که در برابر بیماری صددرصد ایمن خواهند بود.

هر دو واکسن فقط 95 درصد در آزمایشگاه ایمنی فراوری کردند؛ و بنابراین هنوز ممکن است تعداد اندکی از افراد حتی بعد از دریافت دوز دوم واکسن بیمار شوند. در محیط طبیعی و در مقیاس بزرگتر اثرگذاری واکسن پایین تر خواهد آمد، زیرا مردم بیشتری با سیستم های ایمنی متفاوت که با درجات متفاوتی به واکسن واکنش نشان می دهد، واکسینه و بعد وارد جمعیت می شوند.

واکسن های فایزر و مدرنا ویروس وارد بدن نمی نمایند

واکسن های فایزر و مدرنا نمی توانند کسی را به ویروس آلوده نمایند. این واکسن ها فاقد ویروس هستند. درعوض آن ها یک بخش کوچک از ماده ژنتیکی به نام پیامرسان آر اِن اِی را حمل می نمایند. این ماده به بدن آموزش می دهد تا در برابر هر نوع ماده ای که شبیه بخشی از ویروس است ایمنی فراوری کند. این ذرات کوچک توسط سیستم ایمنی به عنوان مهاجم خارجی تشخیص داده می شوند و بدن آغاز به فراوری آنتی بادی و سلول های ایمنی می نماید. حالا هر زمانی که فردِ واکسینه در مواجهه با ویروس قرار بگیرد، بدنش آن ویروس را شناسایی و خنثی می نماید.

ایمنی با گذر زمان می تواند از بین برود

هیچ کسی نمی داند که ایمنی در اثر واکسیناسیون تا چه مدت ماندگار خواهد بود. ویروس جدید کرونا فقط 1 سال است که شناخته شده و آخرین مراحل آزمایش واکسن چند هفته پیش تمام شده است. هر دو شرکت فایزر و مدرنا داوطلبان را حداقل دو ماه بعد از دوز دوم تحت نظر داشتند.

ایمنی ای که واکسن فراوری می نماید می تواند با گذر زمان از بین برود و بعضی واکسن ها برای فراوری ایمنی در سال آینده باید تقویت شوند. برای مثل مرکز کنترل بیماری های آمریکا به بزرگسالان توصیه می نماید که هر 10 سال یکبار واکسن کزاز را دریافت نمایند. در زمان شیوع سرخجه و اوریون، مرکز کنترل بیماری ها می گوید شاید بعضی لازم باشد یک دوز اضافی از واکسن سه گانه (سرخک، اوریون، سرخجه) را دریافت نمایند تا ایمنی بیشتری داشته باشند.

هنوز احتمال آن وجود دارد که ویروس کرونا طوری جهش پیدا کند که واکسن های فعلی نتوانند در برابر آن ایمنی فراوری نمایند. ویروس آنفولانزا مرتب جهش پیدا می نماید و به همین دلیل مردم باید هر سال یک واکسن جدید تزریق نمایند.

پزشکان امیدوارند که کرونا مانند آنفولانزا جهش پیدا نکند. البته اگر هم این اتفاق بیفتد تکنولوژی فراوری واکسن می تواند خود را با تغییرات تطبیق دهد. لازم به ذکر است که تطبیق دادن واکسن ها با جهش های جدید به مراتب زمان کمتری می برد تا فراوری یک واکسن جدید.

بقیه ممکن است در خطر باشند

مقامات بهداشتی می گویند بعد از واکسیناسیون افراد همچنان باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت نمایند. علتش آن است که افرادی که واکسینه شده اند ممکن است همچنان در معرض ویروس قرار گرفته و آن را به دیگران منتقل نمایند. مقامات پزشکی آمریکا می گویند که فردی که واکسینه شده ممکن است ناقل بی علامت ویروس باشد. این ویروس می توانند در مجرای تنفسی بینی رشد کند و در هنگام صحبت کردن، نفس کشیدن، عطسه کردن و ... منتقل گردد؛ بنابراین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا می گوید حتی کسانی که واکسینه شده اند باید از تمام ابزار ها مانند رعایت فاصله اجتماعی و ماسک برای پیشگیری از گسترش بیماری استفاده نمایند.

منبع: CNN

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1385

به "بعد از واکسیناسیون هنوز احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از واکسیناسیون هنوز احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید