تشدید برخورد با ارسال کنندگان پیامک های تبلیغاتی

به گزارش عکس پارسی، کانال تبلیغ ارزان و تشدید شناسایی و برخورد با ارسال کنندگان، از جمله تصمیم های گرفته شده برای حذف پیامک های مزاحم تبلیغاتی بود که از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد و در عین حال برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم کارت های غیرقانونی و لغو مجوز آن ها در دستور کار نهاده شد.

تشدید برخورد با ارسال کنندگان پیامک های تبلیغاتی

به گزارش خبرنگاران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه های گوناگونی را برای مقابله با پیغامک های تبلیغاتی در نظر گرفت، ازجمله این که امکان شکایت از شماره های تبلیغاتی با شماره های شخصی، ثابت و سرشماره های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیغامک از این شماره ها ایجاد گردد. اما با توجه به این که ارسال پیغامک برای کسب وکارهای مختلف، یکی از راه های بعضا آسان و ارزان تبلیغات است، کسب وکارها حتی به خرید چندباره سیم کارت روی آورده و با شماره های شخصی به ارسال پیغامک تبلیغاتی اقدام می نمایند.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - اظهار نموده بود: با توجه به این که پس از شناسایی سرشماره های تبلیغاتی، صاحبان کسب وکارها به تبلیغ آن ها به وسیله شماره های شخصی روی آورده اند، یکی از راه های جلوگیری از ارسال پیغامک های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت می گیرد، مسدود کردن شماره هایی است که تعداد زیادی پیغامک ارسال می نمایند. زمانی که افراد با این هدف سیم کارت می گیرند، رگولاتوری آن ها را شناسایی می نماید، اما از آنجاکه دریافت این سیم کارت ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آن ها مرتب این کار را ادامه می دهند.

احتیاج به راه حل مناسبی جایگزین تبلیغات

از سوی دیگر اما حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به ساماندهی پیغامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می گردد، تاکید نموده که با توجه به احتیاج به ساماندهی پیغامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال می شوند، ارتقای سامانه 195 و راه اندازی بخش دریافت شکایات به وسیله پیغامک لازم است که مشترکان تلفن همراه درصورت لزوم بتوانند پیغامک تبلیغاتی و شماره ارسال نماینده را به وسیله پیغامک به سامانه 195 ارسال نمایند.

او هم چنین با بیان این که راه حل سلبی تا حدی جواب می دهد اما چاره ای جز مدیریت نیست، اظهار نموده بود: این کسب وکارها، سیم کارت ارزان قیمت می گیرند و تبلیغات می نمایند که ما نیز برخورد می کنیم و آن ها را می بندیم، اما مطمئنا تا راه حل جایگزین تبلیغات برای آن ها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به عنوان رگولاتوری قاعدتا نمی توانیم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما براساس فرآیندهایی که وجود دارد، سیم کارتی که پیغامک یک طرفه و بیش از حد می فرستد را شناسایی و مسدود می کنیم که تا حدود زیادی هم این تبلیغات کنترل شده است.

فلاح در پاسخ به این که آیا رگولاتوری به عنوان مقررات گذار نمی تواند جلوی ارسال این پیغامک های تبلیغاتی را بگیرد، اظهار کرد: رگولاتوری مقررات گذار است اما ما در یک حد می توانیم مقررات گذاری کنیم و نه این که حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیغامک ها جلوگیری نموده و با ارسال پیغامک های انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد می کنیم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم کارت بگیرد و یا نتواند پیغامک بیش از حد بفرستد.

نظرسنجی از کاربران برای یافتن راه حل مناسب

ازسوی دیگر محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا در حالی در صفحه توییتر خود از تصمیم نهایی برای حذف پیغامک های مزاحم تبلیغاتی اطلاع داد که در روزهای گذشته در این شبکه اجتماعی، یک نظرسنجی از کاربران درباره بهترین راه حل مقابله با این پیغامک های مزاحم برگزار نموده بود.

جهرمی درباره این پیغامک های تبلیغاتی در صفحه توییتر خود نوشته بود: مردم از پیغامک های تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یک واقعیت است. 70هزار سیم کارت متخلف را هم مسدود کردیم ولی باز هم هستند. متاسفانه سرمنشاءها هم زیادند و هزینه پیگیری قضایی زیاد. اما بالاخره باید به خاتمه برسد.

او هم چنین با ایجاد یک نظرسنجی از کاربران توییتر خواست نظرات خود را درباره بهترین روش برای مقابله با این پیغامک های تبلیغاتی اعلام نمایند و طبق گزینه هایی که برای این نظرسنجی قرار داده بود، به ترتیب محدودیت تعداد پیغام در روز، ایجاد امکان تبلیغ ارزان، بالا بردن قیمت پیغامک ها و بالا بردن قیمت سیم کارت بیش ترین نظرات کاربران را کسب کردند.

اما درنهایت آذری جهرمی در آخرین اظهارنظرها درباره تصمیم برای مقابله با پیغامک های تبلیغاتی، نخستین راه حل برای مقابله با این پیغامک ها را کانال تبلیغ ارزان دانست و اضافه کرد: علت رواج پیغامک های مزاحم، نبود راه حل موثر، ارزان و در دسترس، برای تبلیغ مشاغل است. در مصوبه 270 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات راه حلی برای تبلیغ قانونمند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت نماینده دیده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین اعلام کرد: این مصوبه باید توسط اپراتورها عملیاتی گردد. هم چنین در هفته آینده در جلسه ای با فعالین بازاریابی دیجیتال راه حلهای ایجاد کانالی موثر، ارزان و در دسترس برای مشاغل به جای پیغامک آنالیز و اجرایی خواهد شد.

آذری جهرمی راه حل دیگر را تشدید شناسایی و برخورد با ارسال نمایندگان اعلام و اظهار کرد: ظرف پنج روز آینده سیستم کشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سخت گیرانه تری فعالیت خواهد نمود. برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم کارت های غیرقانونی و لغو مجوز آن ها در دستور کار نهاده شد.

وی با اشاره به راه حل پیشنهادی محدودیت در ارسال پیغامک روزانه اعلام کرد: فعلا سقف تعیینی برای ارسال روزانه تعیین شد. دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول این که بالاتر از سقف، ارسال نگردد و یا این که با تعرفه بیش تری محاسبه گردد، اتخاذ تصمیم در این خصوص قانونا با کمیسیون تنظیم مقررات است و تا یکشنبه هفته بعد نهایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین درباره گزینه گران کردن تعرفه پیغامک و قیمت سیم کارت، گفت که این راه حل با توجه به عدم اقبال عمومی مردم، از دستور کار خارج شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 129

به "تشدید برخورد با ارسال کنندگان پیامک های تبلیغاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید برخورد با ارسال کنندگان پیامک های تبلیغاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید