آموزش اصولی و کاربردی برای کسب درآمد از یوتیوب

به گزارش عکس پارسی، به طور معمول، بسیاری از افراد با هدف کسب درآمد اقدام به فراوری محتوای ویدئویی و انتشار آن در یوتیوب نمی نمایند. در واقع، انتشار محتوای ویدئویی در یوتیوب غالباً با هدف آموزش، استفاده از استعدادهای شخصی، برطرف مشکل سایرین و همچنین استفاده از نظرات مخاطبان انجام می گردد. با این حال بعضی افراد نیز علاقه مند به کسب درآمد از ویدئوهای خود بوده و برای این منظور بعضی اقدامات لازم را به کار می گیرند. به همین دلیل، در این مقاله به آنالیز راه کارهای کسب درآمد از یوتیوب می پردازیم.

آموزش اصولی و کاربردی برای کسب درآمد از یوتیوب

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

چگونه از یوتیوب کسب درآمد کنیم؟

جهت کسب درآمد از یوتیوب احتیاجی به داشتن فالوورهایی در حدود میلیون ها نفر نیست؛ بلکه کانال های بسیار کوچکی نیز قابلیت کسب درآمد دارند. برای این منظور احتیاج است راهکارهای مناسبی را به کار ببندید. به طور کلی، به دو روش می توان از وب سایت یوتیوب اقدام به کسب درآمد کرد که عبارتند از:

  • کسب درآمد با استفاده از تبلیغات
  • کسب درآمد بدون استفاده از تبلیغات

نحوه کسب درآمد از یوتیوب با استفاده از تبلیغات

همان طور که می دانید، یکی از راه های کسب درآمد از یوتیوب به کارگیری تبلیغات است. به طور کلی، تا به امروز افراد به منظور کسب درآمد از ویدئوهای خود می توانستند قابلیت Monetization را در کانال یوتیوب خود فعال نموده و بدین طریق اقدام به کسب درآمد نمایند، اما اخیراً کمپانی گوگل استانداردهایی را برای فراوری محتواهای ویدئویی در یوتیوب تعریف نموده است به طوری که ویدئوهایی متناسب با استانداردهای مذکور مجاز به نمایش تبلیغات در کانال خود هستند. از جمله استانداردهای گوگل به منظور نمایش تبلیغات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • داشتن حداقل 4000 ساعت محتوای ویدئویی
  • داشتن حداقل 1000 مخاطب در 12 ماه گذشته

در واقع، استانداردهای فوق الذکر حاکی از آن است که پیش از اقدام به کسب درآمد احتیاج به جذب مخاطب و فراوری محتوایی ویدئویی جدید و فاخر دارید تا کانال خود را در یوتیوب رشد داده و بازدید از آن ها را افزایش دهید؛ بنابراین حتی در صورت رعایت استانداردهای فوق مبنی بر فراوری محتوایی بیش از 4000 ساعت با تعداد مخاطبی در حدود هزار نفر نیز کیفیت محتوای ویدئویی بسیار مهم بوده و از جمله مهم ترین نکات به منظور جذب مخاطب وفادار است. به علاوه، به منظور کسب درآمد و تسویه پول به وسیله یوتیوب احتیاج به فعال کردن قابلیت پلتفرم Partner یوتیوب داریم. در ادامه، مراحل فعال سازی این قابلیت را به صورت تصویری مشاهده می کنیم.

1. نحوه فعال سازی پلتفرم YouTube Partner

1.1. در ابتدا مانند تصویر زیر وارد قسمت Account Settings شده و در بخش Channel آیتم Status and features را انتخاب کنید:

2.1. در این مرحله مشابه تصویر زیر روی دکمه Enable در مقابل Monetization کلیک نموده و در ادامه دکمه آبی Enable my Account را فشار دهید:

3.1. پس از انجام مراحل فوق صفحه ای تحت عنوان YouTube Partner Program Terms باز می شود که به منزله قوانین یوتیوب برای پلتفرم پارتنر به منظور تسویه حساب های مربوط به تبلیغات هستند.

4.1. پس از خواندن قوانین مربوطه سه جعبه را مشاهده خواهید کرد که جعبه اول به منظور اعلام موافقت با قوانین مذکور بوده و جعبه دوم به منزله تعهدی بر عدم کلیک شما روی تبلیغات مربوط به ویدئوهای خودتان است. در نهایت، جعبه سوم مربوط به تعهدی مبنی بر عدم کسب درآمد از ویدئوهایی است که متعلق به خودتان نیستند. در واقع، هر سه جعبه مذکور احتیاج به تأیید از جانب شما داشته و در ادامه صفحه ای را مشاهده خواهید کرد که نحوه کسب درآمد از یوتیوب را برایتان تشریح می نماید؛ اما در حال حاضر شما قادر بر کسب درآمد از ویدئوی خود نیستید چرا که کانال خود را به سرویس AdSense گوگل لینک ننموده اید. در ادامه، مراحل انجام این کار را مورد بررسی قرار می دهیم.

2. نحوه لینک دهی کانال یوتیوب به سرویس AdSense گوگل

در ادامه احتیاج است تا کانال یوتیوب خود را به سرویس AdSense گوگل لینک کنید. به همین دلیل، در صفحه مربوط به توضیحات نحوه کسب درآمد از یوتیوب در مرحله پیشین روی دکمه Link my account کلیک کنید. در ادامه مانند تصویر زیر به صفحه سرویس Google AdSense راهنمایی می شوید:

1.1. در این صفحه روی دکمه Sign In کلیک نموده و وارد اکانت گوگل خود شوید. در این مرحله پس از آیتمی تحت عنوان My website آدرس کانال یوتیوب خود را مشاهده نموده و در ادامه روی دکمه Continue کلیک کنید.

1.2. مرحله آخر مربوط به تکمیل کردن اطلاعات کاربری شما است که در صورت تأیید این موارد نیز طی 2 روز آینده امکان کسب درآمد از ویدئوهای خود را خواهید داشت. برای این منظور، وارد قسمت Video Manager شده و ویدئوهایی را مشخص کنید که قصد افزودن تبلیغات به آن ها را دارید. در ادامه، روی آیتم Actions کلیک نموده و مورد Monetize را فعال کنید.

در ادامه، پنجره ای برایتان نمایش داده می شود که می توانید انواع مختلفی از تبلیغات مورد نظر خود را مشخص کنید تا بدین ترتیب گروه خاصی از تبلیغات به ویدئوهای یوتیوب شما افزوده شوند. سپس منتظر باشید تا مرحله بررسی تمام شده و تبلیغاتی به ویدئوی شما اضافه شود. همچنین چنانچه محتوایی دارای لایسنس همچون موسیقی برای تهیه ویدئوی خود به کار گرفته باشید، یوتیوب از شما درخواست خواهد نمود تا حق مجاز برای استفاده از آن ها را اثبات کنید.

چقدر می توان از تبلیغات یوتیوب درآمد داشت؟

همان طور که احتمالاً می دانید، درآمد حاصل از ویدئوهای تبلیغاتی یوتیوب مابین کاربر و یوتیوب/ گوگل تقسیم می شود به طوری که 55 درصد درآمد برای کاربر و 45 درصد مابقی به یوتیوب/گوگل تعلق می گیرد. برای مثال، چنانچه برای تبلیغی مبلغی در حدود 200 دلار دریافت کنید، مبلغی معادل 110 دلار برای شما و مابقی متعلق به یوتیوب/گوگل خواهد بود.

شرایط تعلق پول به ویدئوهای منتشرشده

همیشه به خاطر داشته باشید که به منظور اختصاص پول به هر یک از ویدئوهای منتشرشده دو روش مد نظر قرار داده می شود که عبارتند از تعداد بازدیدها از ویدئوی مد نظر و تعداد کلیک ها روی آن. به علاوه، برای تعلق تعداد بازدید به یک ویدئو احتیاج است تا کاربر به مدت حداقل 30 ثانیه از تبلیغ را مشاهده نموده یا روی آن کلیک کند. البته معمولاً 15 درصد از بازدیدنمایندگان چیزی بیش از 30 ثانیه از ویدئو و تبلیغ مرتبط با آن را مشاهده می نمایند.

برای مثال، چنانچه ویدئویی 3000 بازدید در روز داشته و 15 درصد از بازدیدها منجر به کلیک روی آن شوند، چیزی در حدود 25 تا 43 دلار در ماه درآمدزایی دارد. به علاوه، در صورتی که بتوان میزان بازدید را به 5000 نفر در روز رساند، میزان درآمد به رقم 41 تا 70 دلار در ماه افزایش می یابد؛ بنابراین برای افزایش تعداد بازدید و کلیک ویدئوهای خود احتیاج است تا آن ها را به اصطلاح بهینه کنید. به همین دلیل، در ادامه بعضی اصول بهینه سازی ویدئوهای یوتیوب را تشریح می کنیم.

اصول بهینه سازی ویدئوها به منظور جذب تبلیغات

همان طور که اشاره شد، به منظور جذب تبلیغات و همچنین برندهای مناسب تبلیغ نماینده جهت کسب درآمد از یوتیوب احتیاج به آماده سازی ویدئوهای منتشرشده داریم. در ادامه بعضی از راه کارهای بهینه سازی ویدئوها را بررسی می کنیم.

1. گروهی خاص از کاربران را مد نظر قرار دهید

در واقع، تبلیغ نمایندگان گروهی خاص از کاربران را به منظور نمایش تبلیغات خود مد نظر دارند و از همین رو، چنانچه ویدئوهای خود را برای گروهی خاص از کاربران فراوری کنید، احتمال جذب تبلیغ نمایندگان به منظور سرمایه گذاری روی ویدئوهای شما افزایش می یابد. به بیان دیگر، چنانچه در حوزه های مختلفی فعالیت کنید، در نگاه تبلیغ نمایندگان محتوایی پر ریسک خواهید داشت و به احتمال بسیار کمی پیروز به جذب مخاطب خواهید بود؛ بنابراین برای بررسی خصوصیات مخاطبان خود می توانید از قابلیت YouTube Studio استفاده نموده و با ویژگی هایی همچون سن، کشور محل سکونت، جنسیت و سایر موارد مرتبط با علایق کاربران یوتیوب آشنا شوید.

2. به توضیحات متای ویدئوهای خود توجه کنید

در واقع، توضیحات متای مرتبط با هر یک از ویدئوها از جمله مهم ترین المان هایی هستند که منجر به افزایش بازدید و همچنین جذب تبلیغ نمایندگان می شوند. به عبارتی، استفاده از عنوان مناسب برای ویدئو و توضیحات متایی حاوی کلمات کلیدی مرتبط با آن موجب می شود تا در نتایج جستجو قابل رؤیت بوده و ترافیک بازدیدنمایندگان ویدئو افزایش یابد.

به علاوه، وب سایت یوتیوب در هنگام آپلود فایل یکسری کلمات کلیدی مرتبط با ویدئو را پیشنهاد می دهد که با استفاده از آن ها می توان کیوردهایی مناسب برای نتایج سئوی بهتر درج کرد. از سوی دیگر، تبلیغ نمایندگان از متادیتای مرتبط با ویدئوی مورد نظر خود استفاده نموده و میزان بازدید و احتمال افزایش بازدیدنمایندگان را می سنجند و از همین رو، رعایت اصول سئو جهت جذب تبلیغ نمایندگان و کاربران بسیار حائز اهمیت است. همچنین رعایت اصول سئو به منظور دستیابی به ویدئوهای مرتبط با یکدیگر جهت افزایش بازدیدنمایندگان مؤثر است.

3. از فراوری محتوای ویدئویی نامناسب و اسپم اجتناب کنید

به طور کلی، انتشار بعضی محتواهای ویدئویی با موضوعاتی مانند مطالب جنسی، محتوای خشونت آمیز، محتوایی با زبان های بومی، تبلیغ مواد مخدر، پرداختن به موضوعاتی سیاسی، جنگی و غیره در یوتیوب نامناسب بوده و منجر به حذف و جلوگیری از درج تبلیغات در آن ها می شود. در واقع، یوتیوب با کاربرانی برخورد می نماید که چنین محتوایی را در وب سایت منتشر می نمایند و اجازه درج تبلیغات به سایر ویدئوهای آن ها را نیز نمی دهد.

4. رقبای خود را تحلیل کنید

در واقع، چنانچه قصد دارید تا از رقبای خود پیشی گرفته و محتوایی با تعداد مخاطب بیشتر فراوری کنید، احتیاج به بررسی و تحلیل کارهای رقیبان دارید. به علاوه، با تحلیل رقیبان می توانید نقاط ضعف و قوت و احتیاجها، تمایلات و کمبودهای مخاطب را شناسایی نموده و محتوایی متناسب با آن ها را فراوری کنید. برای مثال، با بررسی کانال های یوتیوب رقیبان، مشاهده ویدئوهایی پرمخاطب یا کم مخاطب و خواندن نظرات کاربران می توانید ویدئوهای محبوب، کاربردی یا ضعیف را شناسایی نموده و از این نکات در مشخص نکات استراتژی محتوای خود بهره بگیرید.

نحوه کسب درآمد از یوتیوب بدون استفاده از تبلیغات

در این بخش بعضی راه کارهای را تشریح می کنیم که با استفاده از آن ها می توان بدون تبلیغات اقدام به کسب درآمد از ویدئوهای منتشرشده یوتیوب کرد.

1. با برندهای معروف کار کنید

در واقع، با همکاری در حوزه Influencer Marketing می توانید بدون تبلیغات از ویدئوهای یوتیوب خود درآمد کسب کنید. به بیان دیگر، اینفلوئنسرها افرادی به شمار می آیند که در میان سایر کاربران شناخته شده و مورد اعتماد آن ها هستند؛ بنابراین می توانید با اینفلوئنسرها همکاری نموده و ویدئوهای خود را به وسیله آن ها به کاربران معرفی کنید چرا که کاربران به اینفلوئنسرهای محبوب خود اعتماد داشته و جذب ویدئوهای شما می شوند.

همچنین با فعالیت در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ می توانید با درج تبلیغات مربوط به محصولات مورد نظر در بخشی از ویدئوهای خود اقدام به کسب درآمد از آن ها کنید. به علاوه، می توانید یکسری محتوای ویدئویی برای تبلیغ محصولات مد نظر فراوری نموده و هزینه تبلیغ و فراوری آن را از اسپانسر مربوطه دریافت کنید.

2. محصول یا کالای خود را به فروش برسانید

یکی دیگر از راه های کسب درآمد از یوتیوب فراوری محتوای ویدئویی به منظور معرفی محصولات برند همچون تی شرت، کیف، ماگ، کلاه و غیره است. در واقع، با استفاده از این روش می توان محصولات کسب وکار خود را معرفی نموده و آن ها را به فروش رساند. به علاوه، معرفی محصولات با ویدئوهای منتشرشده در یوتیوب موجب می شود تا امکان فروش آن ها به کاربران خارج از کشور را داشته و میزان درآمد بیشتری کسب کرد.

3. در Affiliate Marketing شرکت کنید

Affiliate Marketing به مفهومی اشاره دارد که در آن می توان محصولات دیگران را به فروش رسانده و بخشی از درآمد فروش را به خود اختصاص داد. به همین دلیل، می توانید با معرفی محصولات، درج لینک خرید آن ها در قسمت معرفی یا سایر راه های دیگر در ویدئوهای یوتیوب خود اقدام به فروش محصول سایر افراد یا برندهای معتبر نموده و درصدی مشخص از درآمد حاصل از فروش را دریافت کن.

همچنین Affiliate Marketing و Influencer Marketing بعضی تفاوت هایی با یکدیگر دارند که بارزترین تفاوت آن ها میزان درآمد حاصله می باشد. در واقع، مارکتینگ به روش اول تنها در صورتی درآمد دارد که محصولات برند مورد نظر به فروش رفته و درصدی از درآمد آن به تبلیغ نماینده و مابقی به برند مربوطه اختصاص می یابد؛ اما در مارکتینگ به روش دوم درآمد حاصل وابسته به فروش نبوده بلکه اینفلوئنسر مبلغی را از برند مربوطه دریافت نموده و محصولاتشان را تبلیغ می نماید.

4. برای ویدئوهای خود حق لایسنس مشخص کنید

چنانچه محتوای ویدئویی فاخری فراوری نموده و بازدیدنمایندگان بسیاری داشته باشید، می توانید با مشخص حق لایسنس برای آن ها اقدام به کسب درآمد از یوتیوب کنید. به بیان دیگر، بسیاری از سایت های خبرگزاری آنلاین، کاربران و غیره ممکن است علاقه مند به پرداخت هزینه محتوای ویدئویی فاخر بوده و بدین ترتیب ویدئوی شما را خریداری نمایند. در ادامه، بعضی روش های کاربردی به منظور فراوری محتوای ویدئویی جذاب را مورد بررسی قرار می دهیم.

چگونه محتوای ویدئویی جذاب فراوری کنیم؟

بعضی از راه کارهای فراوری محتوای فاخر، جذاب و پرمخاطب عبارتند از به کارگیری ابزار مناسب، داشتن گروه هدف مشخص و غیره که در ادامه هر یک را با جزئیات بیشتری تشریح می کنیم.

1. ضبط ویدئو با رعایت استانداردهای مشخص

در هنگام آپلود ویدئو می توانید متناسب با احتیاج و هدف محتوای خود فرمت مناسب را برای آپلود انتخاب کنید. به بیان دیگر، وب سایت یوتیوب ویژگی های متفاوتی برای آپلود ویدئو ارائه می نماید که با توجه به احتیاجها و کاربران هدف خود می توانید هر یک از آن ها را انتخاب کنید. برای مثال، بعضی ویژگی هایی که این وب سایت برای آپلود فایل در اختیار کاربران قرار می دهد، عبارتند از:

  • سایز ویدئو: 426 × 240 پیکسل، 640 × 360 پیکسل و …
  • حداقل سایز ویدئو: 426 × 240 پیکسل
  • حداکثر سایز ویدئو: 3840 × 2160 پیکسل
  • ابعاد ویدئوها: 16 : 9 و 4 : 3
  • فرمت ویدئوها: MOV ،MPEG4 ،MP4 و …
  • حداکثر حجم فایل: 128 گیگابایت

2. از ابزارهای مناسب برای ضبط ویدئو بهره ببرید

ضبط ویدئو با ابزارهای مناسب از جمله نکات حرفه ای در جذب مخاطب و افزایش فروش است. به عبارت دیگر، چنانچه محتوایی فاخر و با کیفیت بالای صدا و تصویر فراوری کنید، محتوای شما جذاب بوده و حرفه ای تر به نظر می رسد.

3. مخاطب را سریع جذب کنید

همان طور که پیش تر اشاره شد، 15 ثانیه ابتدایی ویدئو بسیار تأثیرگذار بوده و در صورت جذب مخاطب منجر به درآمدزایی می شود. در واقع، با رعایت بعضی اصول کاربردی می توان محتوایی فراوری کرد که در ثانیه های ابتدایی پیروز به جذب مخاطب شود. به همین دلیل، بعضی اصول فراوری محتوای مناسب و همچنین جذب مخاطب در ثانیه های ابتدایی عبارتند از:

  • برانگیختن کنجکاوی مخاطب با پخش تیزر ابتدایی جذاب
  • تشویق کاربر به دنبال کردن ویدئو با پرسیدن یک سؤال
  • برآورده کردن انتظارات کاربر با بیان خلاصه ای از محتوای ویدئوی مورد نظر در ابتدا

4. کاربران گوشی موبایل را از قلم نیاندازید

در واقع، بیش از نیمی از کاربران ویدئوهای منتشرشده را با گوشی موبایل خود تماشا می نمایند؛ بنابراین در هنگام ضبط ویدئو به خاطر داشته باشید که ویدئوی مد نظر قابلیت پخش در گوشی های موبایل را به خوبی داشته باشد. برای مثال، از جمله ویژگی های محتوای ویدئویی مناسب برای گوشی های موبایل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ضبط ویدئوهایی که بتوان محتوای هدف آن را بدون صدا به خوبی درک کرد.
  • ضبط ویدئوهایی کوتاه در حدود سه الی چهار دقیقه (البته این نکته به معنای عدم تمایل کاربران به تماشای ویدئوهای بیش از 3 دقیقه نیست. چرا که ویدئوهای طولانی نیز از نظر سئو بسیار مناسب بوده و احتمال جذب کاربر در آن ها بالاتر می رود.) و …

5. زمانی را به تعامل با مخاطبان خود اختصاص دهید

ارتباط با مخاطبان یکی از روش هایی است که منجر به افزایش وفاداری مخاطبان می شود؛ بنابراین زمانی را به ارتباط لایو (زنده) و تعامل با مخاطبان خود اختصاص دهید. همچنین می توانید به طور مستقیم از آن ها در رابطه با ویدئوهای منتشرشده و سایر موارد بازخورد بگیرید.

6. برای ویدئو خود قسمت خاتمهی تعریف کنید

به طور معمول، خاتمه ویدئو قسمتی بسیار مؤثر در افزایش مخاطبان و بازدیدنمایندگان به شمار می آید؛ بنابراین در انتهای ویدئوهای خود می توانید از کاربران بخواهید تا سایر ویدئوهای منتشرشده در کانال توسط شما را ببینند یا عضو کانالتان شوند. همچنین در انتهای ویدئوها می توانید مخاطبان را به وب سایت خود راهنمایی کنید.

حال سؤالی که پیش می آید این است که به عنوان یک کاربر ایرانی چگونه می توان با وجود تحریم از جانب یوتیوب اقدام به کسب درآمد از آن کرد؟ در ادامه، به این سؤال پاسخ می دهیم.

نحوه کسب درآمد از یوتیوب با وجود تحریم از جانب آن

برای دور زدن تحریم های یوتیوب می توانیم از آشنایان خود در خارج از کشور یاری گرفته و فرآیند ثبت نام، عضویت و راه اندازی کانال را به فردی مورد اعتماد خود بسپاریم. سپس با ثبت ایمیل شما به عنوان مدیر کانال می تواند اکانت جدید ساخته شده مدیر کانال مشخص نموده و مابقی کارهای فراوری محتوا، تبلیغ، درآمدزایی و غیره را به خودتان واگذار کند.

همیشه به خاطر داشته باشید که تمامی کارهای ثبت نام، عضویت، راه اندازی کانال و تعریف اکانتتان به عنوان مدیر توسط دوستتان در خارج از کشور انجام شود؛ اما از آنجایی که درآمد حاصل به حساب دوست مورد اعتمادتان واریز می شود، می توانید از وی درخواست کنید تا مبلغ مورد نظر را به حساب بانکی شما در داخل ایران واریز کند. در واقع، به این روش تمامی کارها به صورت قانونی پیش رفته و مسئله ای در مقابل تحریم از جانب یوتیوب نخواهید داشت.

جمع بندی

در این مطلب به طور مفصل روش درآمدزایی از یوتیوب را بیان کردیم. همانطور که مشاهده کردید با رعایت نکات مهمی می توانید از محتوای ویدئویی خود درآمد خوبی کسب کنید. یکی دیگر از پلتفرم هایی که به راحتی می توانید از آن کسب درآمد کنید، اینستاگرام است. پیشنهاد می کنیم با آموزش اصولی و حرفه ای برای کسب درآمد از اینستاگرام نیز آشنا شوید. آیا تا به امروز اقدام به درآمدزایی از یوتیوب نموده اید؟ مشتاقانه منتظر دریافت سوالات و تجربیات شما در رابطه با درآمدزایی از یوتیوب هستیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 1 آبان 1399 بروزرسانی: 1 آبان 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1157

به "آموزش اصولی و کاربردی برای کسب درآمد از یوتیوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش اصولی و کاربردی برای کسب درآمد از یوتیوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید