تشریح رویکرد های رادیو در سال 99
به گزارش عکس پارسی، حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما با برگزاری نشست رسانه ای به تشریح اهم سیاست ها و رویکرد های اجرایی رادیو در سال 99 پرداخت.
به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما پیش از ظهر امروز چهارشنبه سوم اردیبهشت در آستانه روز رادیو و در اولین نشست خبری سال جدید خود، با اصحاب رسانه به گفتگو نشست.
وی در ابتدا گفت: سال 99 را در شرایطی آغاز کردیم که کشور درگیر کرونا شد. طبیعتاً همه کشور متاثر از این اتفاقات است و آنتن رادیو هم مستثنی نماند. همکاران ما تلاش کردند به بهترین وجه اطلاع رسانی کنند تا با روحیه امید آفرینی بر این ویروس فایق بیاییم.
شاه آبادی اضافه کرد: نامگذاری سال برای رادیو تکالیفی جدی را رقم زد. سیاست های جدی برای جهش تولید در برنامه داریم.
وی همچنین گفت: چهارم اردیبهشت سالروز تاسیس رادیوست که برای همه ملت ایران یک روز قابل توجه است. سال گذشته اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی رادیو را در چنین روزی برگزار کردیم. خوشبختانه برای جشنواره امسال هم استقبال خوبی انجام شد در بخش بین المللی علی رغم اینکه گفته می شد آثار کم است از 16 کشور اثر رسید. مهیای برگزاری جشنواره بودیم که به دلیل کرونا به تاخیر افتاد.
فرصت مغتنم مرور 40 سال پیشرفت رادیو
وی توضیح داد: هشتادمین سال تشکیل رادیو برای تجلیل از برنامه سازان و نگاه به 40 سال پیشرفت رادیو فرصت مغتنمی است. آنچه که امروز شاهدش هستیم 16 شبکه ملی در حال کار است. سال گذشته در ساختار برنامه های رادیویی نوعی تحول صورت گرفت. با توجه به تلاش همکاران امروز در شرایط خوبی هستیم.
معاون صدا با اشاره به تغییراتی در رادیو در یکی دو سال اخیر اظهار کرد: بخش مستندروایی و مستند های رادیویی، تولید مسابقه های مختلف و ساختار های مختلف مثل فیچر، ایجاد بانک میان برنامه باعث شد رنگ آمیزی رادیو تغییر کند. ما مدت برنامه های رادیویی را کوتاه کردیم تا از قالب های بلند فاصله بگیریم. در بخش طنز بیش از 26برنامه در دستور کار قرار گرفت و با همین شیوه ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به دیگر برنامه ها توضیح داد: نگاه به شهرستان ها در برنامه ها بیشتر نمود پیدا کرد. در بخش مسابقه و دیگر ساختار ها تلاش جدی انجام شد. بند بند بیانیه گام دوم به شکل برنامه های ظریف در دستور کار قرار گرفت. زبان فارسی یکی از دغدغه های جدی برنامه سازی است علاوه بر اقدامات جدی برای صیانت از رادیو گام بعدی این است که کارشناسان از زبانی غیر از فارسی استفاده نکنند. خطای همکاران را به نزدیک صفر می رسانیم.
برنامه های رادیو در ماه رمضان
شاه آبادی در بخش دیگر با اشاره به برنامه های رادیو در ماه رمضان گفت: امسال اجتماعات را نداریم و برنامه ها تا حدی متفاوت خواهند بود. برنامه های دعامحور، اذان گاهی، اختصاص و افتتاح رادیو فصلی رادیو ترتیل از جمله اقدامات ماست. 572 قطعه برنامه با بیش از دو هزار ساعت خواهیم داشت. با توجه به اینکه لیالی قدر و روز قدس را داریم امیدواریم حال و هوای رمضانی را در این ایام به خانه ها بیاوریم.
وی در بخش دیگر در پاسخ به اقدامات مرتبط با شعار سال یعنی جهش تولید هم گفت: نقش اصلی رادیو انعکاس رخداد ها در سراسر کشور است. اقداماتی که توسط آحاد مردم و دستگاه های دولتی انجام می شود این اقدامات در برنامه های مختلف معرفی می شود. معرفی کارآفرینان برتر و تمام کسانی که در حوزه اقتصاد فعالیت می کنند در رادیو حضور داشته باشند. مطالباتی هم در این زمینه داریم به طور مثال کشور باید به نقطه ای برسد که واردات کالا امری قبیح باشد. ماموریت درونی هم داریم که ارتقای کیفیت محتوایی برنامه هاست که براساس ساختاری که از سال گذشته تعریف شد این کیفیت در دستور کار قرار می گیرد.
شاه آبادی در ادامه درباره برنامه های رمضانی نیز گفت: در این راستا به ظرفیت نمایش های رادیویی هم هدفمند نگاه شده و هم به شکل کمی به آن ها توجه شده است و برای همه شبکه ها نمایش هایی را تدارک دیده ایم. تولید نمایش های رادیویی براساس خود شبکه ها صورت می گیرد. همچنین گلچینی از برنامه های مختلف تهیه شده است که در حوزه معارف روی آنتن می رود.
آخرین شرایط موزه رادیو
وی همچنین درباره شرایط موزه رادیو پاسخ داد: دو طبقه ساختمان جنوبی میدان ارگ که از سوی میراث فرهنگی هم مجوز لازم داده شده است. برای موزه رادیو در نظر گرفته شده است. البته این اتفاق باید از طرف اداره کل روابط عمومی صداوسیما انجام شود. با این حال این مجموعه موزه رادیو خواهد بود و جزو دستورکار های جدی می دانیم. اکنون هم خوشبختانه به دلیل دستور مکتوب رییس صداوسیما این مجموعه در اختیار رادیو است. در جشنواره امسال هم قرار بود بخشی نمایشگاهی هم قرار بود امسال در جشنواره داشته باشیم.
معاون صدا در پاسخ به مخاطبان رادیو های فصلی گفت: ما در سال 98 حدود 11 رادیو فصلی را روی آنتن بردیم که به دلیل استقبال مردم بود. ما هیچ گاه این رادیو های فصلی را با شبکه های اصلی مقایسه نمی کنیم بلکه به تناسب اتفاقات و رویداد های و بازه های زمانی روی آنتن می بریم. در یکی از نظرسنجی ها 19 درصد مخاطب برای این شبکه ها عنوان شده بود که در نوع خودش خوب است.
شاه آبادی درباره آموزش محور شدن رادیو همگام با شبکه آموزش اظهار کرد: وقتی شبکه آموزش این پرچم را برداشت من به مدیر شبکه گفتم ما هم در این زمینه کمک می کنیم و تجارب خوبی هم داریم.
سیاست رادیو دوری از تکصدایی است
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دوری رادیو از تک صدایی اظهار کرد: ما همیشه دنبال دولتمردان دویده ایم تا از ظرفیت های رادیو استفاده کنند و یا درباره مجلس و جریان های سیاسی مختلف هم بیشتر از جانب ما مطالبه بوده که به رادیو بیایند. ما حتی از برخی مسئولان خواستیم نشست رسانه ای و زنده یک مسئول را در شبکه برگزار کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه همزمان با روز رادیو چه آینده و برنامه هایی برای این مدیوم متصور هستند و چرا خبری از برنامه های برند رادیو نیست، گفت: اینده رادیو این است که تعامل خوب با مخاطب برقرار کنیم و از فضا های کلیشه ای فاصله بگیریم. شبکه های مختلف برنامه های ابداعی دارند که وارد توضیح جزییات نشدیم.
وی اضافه کرد: رسانه مطالبه گر است و در این زمینه می توانیم وارد میدان شویم. در بخش جهش تولید نیز از جهش کیفیت سخن گفتیم که اخیرا هم اتفاق افتاده است.
شاه آبادی با اشاره به اهمیت رادیو برای مخاطب مطرح نمود: امروز در ایرانصدا حدود 15 درصد از مخاطبین خارج از کشور هستند. رادیو نما با استقبال خوبی در ارسال عکس روبرو است. در بخش تحولات در برنامه سازی همه نشان دهنده ارتقا در کیفیت است.
وی درباره تعطیلی برخی بخش ها و برنامه های مرتبط با کودک و کتاب توضیح داد: در بخش هایی ضعیف هستیم کارگروهی در حوزه کودک شکل گرفت و بزرگانی آمدند فرکانسی نیاز داشتیم البته مخالفانی داشت که فرکانسی به کودک اختصاص یابد. با این حال تعداد برنامه های کودک محور باید افزایش می یافت که متاسفانه افزایش نیافت.
شاه آبادی در انتها درباره نحوه کار با پیشکسوت ها نیز توضیح داد: ضوابط پیشکسوت بودن در سال 99 در رادیو احصا، تصویب و ابلاغ می شود تا حمایت های مادی و معنوی صورت بگیرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو