کوشش برای راه اندازی شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی و انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی

به گزارش عکس پارسی، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از تشکیل کمیته ای برای پیگیری و راه اندازی شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی با مسئولیت دکتر آمنه ستاره فروزان، عضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی و کمیته ای برای پیگیری مراحل تاسیس انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی با مسئولیت دکتر فریبا یادگاری، عضو هیات علمی و مدیر توسعه پژوهش این دانشگاه اطلاع داد.

کوشش برای راه اندازی شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی و انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی

به گزارش خبرنگاران، دکتر حمیدرضا خانکه این تصمیم را در نشست مشورتی با حضور معاون توسعه مدیریت، مدیر امور پژوهش، مدیر گروه رفاه اجتماعی و چند تن از اعضای هیات علمی حوزه سلامت اجتماعی این دانشگاه و دکتر امیرحسین تکیان، عضو هیات علمی سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت.

رئیس دانشگاه همچنین دکتر مهرداد فرخی، معاون توسعه مدیریت دانشگاه را برای یاری و حمایت علمی و اجرایی از دو برنامه مذکور معرفی کرد.

خانکه درابتدای این نشست، برقراری ارتباط بیشتر طی دو سه ماه اخیر با معاونان درمان و تحقیقات وزارت بهداشت و مدیران زیرمجموعه ، و آشنایی هرچه بیشتر آنان با توانمندی علمی و تخصصی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، را مسبب حمایت بیشتر مسئولان از کسب مرجعیت علمی دانشگاه در حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی دانست.

وی با اشاره به 22 گروه تخصصی آموزشی و هشت مرکز تحقیقات خاص این دانشگاه در حوزه های توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان ، گفت: این دانشگاه که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می نماید، دارای رشته هایی از حوزه سلامت اجتماعی (مانند مرکز عوامل موثر بر سلامت SDH، سالمندی و رفاه اجتماعی) است که جزو رشته های وزارت علوم هستند و این ترکیب رشته ها در یک دانشگاه، آن را خاص نموده است.

خانکه اضافه کرد: انتظار وزارت بهداشت از دانشگاه ما نیز فعالیت هرچه بیشتر در دو حوزه توانبخشی و سلامت اجتماعی است تا خلاء خدمات تخصصی این حوزه ها در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به وسیله دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مرتفع گردد.

وی توضیح داد: دانشگاه ما می تواند اعتباربخشی حوزه توانبخشی و سلامت اجتماعی در سراسر کشور را بعهده بگیرد چرا که توانمندی آن در هیات علمی این دانشگاه وجود دارد، ضمن آنکه گایدلاین های مربوطه را نیز تدوین نموده است.

دکتر فریبا یادگاری، مدیر امور پژوهش دانشگاه نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به ماموریت دانشگاه در سه حوزه و ظرفیت های آموزشی و پژوهشی موجود، گفت: 22 گروه آموزشی، هشت مرکز تحقیقات که حداقل چهار مرکز در حوزه سلامت اجتماعی فعالیت می نمایند و هفت مجله علمی و تخصصی ، از ظرفیت های این دانشگاه است، چرا که در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، یا رشته های توانبخشی و سلامت و رفاه اجتماعی وجود ندارد و یا به گستردگی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی از این رشته ها برخوردار نیستند.

وی پیشنهاد کرد که کسب مرجعیت علمی در این حوزه ها توسط دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می تواند در سه سطح داخل دانشگاه، سطح ملی و بین المللی پیگیری گردد.

دکتر حسن رفیعی، مدیر گروه آموزشی رفاه اجتماعی دانشگاه نیز طی سخنانی با تاکید بر وجود تمایز بین حوزه های سلامت اجتماعی و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت SDH و دو فعالیت تفکیک شده در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سه تعریف برای سلامت اجتماعی ارائه داد.

وی اظهار کرد: براساس تعریف اول، مسائل جسمی ناظر بر حضور فرد در جامعه را سلامت اجتماعی می گویند. تعریف دوم، سلامت فرد را وابسته به جامعه سالم می داند و اگر جامعه سالم باشد، باعث سلامت فرد می گردد (که این تعریف SDH است)، و براساس تعریف سوم، هر شرایط اجتماعی که کیفیت زندگی انسان ها را بالا ببرد و هم عرض با رفاه اجتماعی و ... باشد، سلامت اجتماعی است.

رفیعی تاکید نمود که دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی باید روی تعاریف اول و سوم کار کند.

دکتر امیرحسین تکیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در بخشی از این نشست، به ارائه نقطه نظرو پیشنهادهای خود در ارتباط با شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی و انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی، پرداخت.

وی، معین کردن داشته ها به لحاظ اطلاعات و امکانات، ترسیم نقشه راه با مشارکت بزرگان، صاحبنظران و متخصصان هر حوزه، ترسیم نقشه پژوهش و ورود به اجرای هر برنامه حداقل در مرحله پایلوت (آزمایشی) را به مسئولان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی توصیه کرد.

دکتر فروزان، دکتر فرخی، دکتر نقی خانی و دکتر شیرازی خواه اعضای هیات علمی حوزه سلامت اجتماعی دانشگاه نیز در سخنان کوتاهی نقطه نظرهای خود در ارتباط با چگونگی ورود به عرصه سیاستگذاری توانبخشی و سلامت اجتماعی را بیان کردند.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بیشترین تمرکز این اساتید بر داشتن تعریف روشنی از سلامت اجتماعی و مشارکت همه بزرگان، متخصصان و صاحبنظران حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی در فعالیت شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی و انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1530

به "کوشش برای راه اندازی شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی و انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای راه اندازی شبکه تحقیقات سلامت اجتماعی و انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید