کوشش جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا، تحقیق گسترده برای فراوری واکسن کرونا

به گزارش عکس پارسی، هم اکنون دانشمندان تحقیقات خود را بر 3 مدل از آنتی ویروس ها و 10 نوع از واکسن ها برای مقابله با کرونا معطوف نموده اند.

کوشش جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا، تحقیق گسترده برای فراوری واکسن کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، تنها سه ماه پس از آنکه مقامات چینی در خصوص شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان به سازمان بهداشت جهانی هشدار دادند مطالعات بسیار گسترده ای در خصوص این بیماری و ساخت واکسن آن اجرا شده است. هرگز در تاریخ علم چنین کوشش جمعی برای ساخت واکسن نوعی بیماری مشاهده نشده است.

هم اکنون در مجهز ترین و پیشرفته ترین آزمایشگاه های جهان پزشکان و محققان به سختی در کوشش هستند تا داروهای کاربردی و واکسن مناسب در رابطه با ویروس کرونا(کووید 19) را تولید نمایند. طبق آخرین مطالعات اجرا شده برای مقابله با ویروس کرونا 3 مدل داروی آنتی ویروس و 10 مدل واکسن برای بیماری کرونا تولید شده است اما هنوز هیچ کدام نتوانسته اند مجوزهای لازم جهت تایید کیفیت و امکان آزمایش گسترده روی انسان ها را دریافت نمایند.

ویروس کرونا به طور مستقیم دستگاه تنفسی بدن انسان به خصوص ریه ها را درگیر بیماری می سازد. از همین رو دانشمندان تصمیم گرفتند واکسن ضد کرونا را با استفاده از آنزیم ها و پروتئین های موجود در ریه تولید نمایند. سه نوع ژنوم متفاوت از ویروس کرونا شناسایی شده است. مهم ترین دسته از این ژنوم ها SARS-CoV-2 است. ژنوم یاد شده از لحاظ ساختاری شباهت زیادی با ویروس SARS دارد.

زمانی که این ژنوم در سلول انسانی قرار می گیرد به سرعت آغاز به ایجاد تغییر و برهم زدن ساختار ایمنی سلول می نماید. با ضعیف شدن بخش های ایمنی سلول، ویروس به راحتی تکثیر شده و به تدریج سلول های بیشتری را در بدن آلوده می نماید.

توجه به این جزئیات اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا محققان تنها با درک درست از رفتار ویروس کرونا در بدن انسان ها می توانند واکسن این بیماری همه گیر را تولید نمایند. ژنوم SARS-CoV-2 به لحاظ شکل بیولوژیکی شباهت زیادی به ویروس سارس دارد.

داروهای ضدویروسی

در ادامه تعدادی از داروهای ضدویروسی بیماری کرونا را معرفی و جزئیاتی از هرکدام را بیان می کنیم:

در ابتدا بهتر است تعریف مناسبی از داروهای ضدویروسی را بیان کنیم. داروهای ضدویروسی داروهایی هستند که با تکثیر سلول های ایمنی و واحد های ضعیف شده از خود ویروس به مقابله با بیماری برمی خیزند. این دسته از داروها در صورت برخورداری از فرمول ساختاری موثر و قوی از هرگونه تکثیر بیشتر ویروس کرونا در بدن جلوگیری می نمایند.

کلروکین، هیدروکلروکین و دیگر داروهای ضدویروسی

داروی کلروکین(Chloroquine) سال ها است که برای درمان و مقابله با بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو با قیمتی ارزان و به طور گسترده ای در کشورهای مختلف در دسترس مردم واقع شده است. Chloroquine دارویی ضدویروسی است یعنی به محض ورود به سلول از آن در برابر ورود ویروس ها محافظت می نماید.

عملکرد مناسب این داروی ضدویروسی در برابر بیماری ویروسی مالاریا دانشمندان را به این فکر انداخته است که از آن در برابر SARS-CoV-2 استفاده نمایند. ویروس کرونا رفتار عجیبی در سلول دارد و از همین رو دانشمندان تا کنون پیروز به درمان کامل این بیماری نشده اند. داروی ضد ویروسی کلروکین هنوز برای درمان ویروس SARS-CoV-2 آماده نیست و باید فرایندهای بیشتری روی آن انجام گردد.

داروی ضدویروسی دیگری که دانشمندان مشغول به مطالعه و آزمایش آن هستند Barcitinib است. محققان ژاپنی نیز در حال آزمایش بر روی نوعی داروی درد معده به نام camostat mesylate هستند. هر کدام از این داروهای در صورت کسب مجوز مصرف از سوی سازمان های بهداشتی می توانند جان انسان های زیادی را نجات دهند.

یکی از امیدوارنماینده ترین داروها برای مقابله با بیماری کووید 19 داروی ضد ویروسی remdesivir است. این دارو تا حد مناسبی در برابر بیماری های سارس و ابولا از خود مقاومت نشان داده و در طبقه اصلی داروهای ضدسرطان و ضد ویروس قرار می گیرد. remdesivir با ایجاد نوعی سیستم دفاعی در سلول از تکثیر بیشتر ویروس جلوگیری می نماید.

چینی ها دسته ای دیگر از داروهای ضد ویروسی به نام RNA را بر روی بیماران آزمایش نموده اند. خوشبختانه هیچ کدام از بیماران مورد آزمایش قرار گرفته دچار مشکل خاصی نشدند و حتی 340 نفر از مبتلایان کرونا پس از مصرف این دارو با سرعت بیشتری بهبود یافتند.

داروهای متعدد دیگری به عنوان داروی ضد ویروس کرونا در حال آزمایش هستند و می توان امیدوار بود در آینده بیماران مبتلا شده به این ویروس به سادگی و با سرعت بالایی درمان شوند.

واکسن های احتمالی ویروس کرونا

سازمان جهانی بهداشت نام 41 داروی تولید شده را به عنوان واکسن های احتمالی بیماری کرونا معرفی نموده است. هر کدام از این واکسن ها می توانند در شرایط کنونی بهترین خبر ممکن برای میلیون ها انسان در کشورهای مختلف باشند.

یکی از گزینه های احتمالی برای شناخته شدن به عنوان واکسن بیماری کرونا در شهر ووهان چین معرفی شده و روی 108 بیمار 18 تا 60 ساله آزمایش شده است. این واکسن بر پایه ژنوم SARS-CoV-2 توسعه یافته و امیدهای زیادی را معطوف به خود نموده است.

دانشمندان چینی میزان مشخصی از این دارو را بین داوطلبان تزریق نموده و پس از آن شرایط جسمانی این افراد را به دقت مورد آنالیز قرار می دهند. اگر این دارو بی خطر و بدون عوارض جانبی اعلام گردد، می تواند جان بسیاری از انسان ها را نجات دهد.

مقام های دولتی چین از همه موسسه های تحقیقاتی خصوصی و غیرخصوصی خواسته اند تمرکز خود را روی تولید واکسن کرونا معطوف نموده و از ابزارهای جانبی برای طراحی بهترین داروی این بیماری بهره گیری نمایند.

اکنون در مراکز آزمایشگاهی نظیر انستیتو پاستور ایران، دانشگاه پیتسبورگ، دانشگاه هنگ کنگ، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کویین لند و موسسه تحقیقاتی نوواکس آزمایش های گسترده ای برای تولید واکسن کرونا صورت می گیرد. تقریبا در همه این آزمایشگاه ها از ژنوم SARS-CoV-2 به عنوان اساس و پایه تحقیقات استفاده می گردد.

هنوز هیچ کدام واکسن ها تولید شده به عنوان دارویی قطعی جهت مقاوم سازی بدن در برابر ویروس کرونا شناخته نشده است و همگی در مراحل آزمایش هستند. از آنجایی که واکسن کرونا در واقع ویروس ضعیف شده این بیماری است کسانی که به عنوان داوطلب برای ارزیابی عملکرد واکسن مورد تحقیق قرار می گیرند مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته و با از خودگذشتگی به جان دیگران می اندیشند.

سازمان جهانی بهداشت(WHO) از کشورهای ایران، فرانسه، بحرین، نروژ، آرژانتین، آفریقای جنوبی، سوئیس، کانادا، اسپانیا و تایلند به دلیل کوشش برای تولید واکسن کرونا تقدیر نموده و خواهان همبستگی بین المللی برای شکست کامل کرونا در سراسر جهان شده است.

با وجود تمام کوشش های انجام شده برای تولید داروهای موثر و واکسن برای بیماری کرونا نباید فراموش کرد مهم ترین راه شکست زنجیره انتقال این بیماری ماندن در خانه است. هم اکنون میلیون ها انسان در کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، آمریکایی و دیگر قاره های جهان به دلیل حفظ جان خود و دیگران و به منظور احترام به تمامی کادر درمان از خانه خار ج نشده و به همراه سایر اعضای خانواده به روزهای روشن پس از غلبه بر کرونا می اندیشند.

انتهای پیغام/4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 879

به "کوشش جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا، تحقیق گسترده برای فراوری واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا، تحقیق گسترده برای فراوری واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید