خبرنگاران استان های مرزی از قاچاق گندم جلوگیری نمایند

به گزارش عکس پارسی، تهران - خبرنگاران - وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم مواظبت استان های مرزی برای جلوگیری از خروج گندم به صورت قاچاق از کشور تاکید نمود.

خبرنگاران استان های مرزی از قاچاق گندم جلوگیری نمایند

به گزارش روز شنبه خبرنگاران از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در جلسه ستاد عالی زراعت که با حضور مدیران ارشد ستادی و استانی وزارت جهاد کشاورزی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردید، افزود: همه خریدهای گندم توسط مباشران، اتحادیه ها، تعاونی ها، صنف و صنعت در سامانه خرید تضمینی گندم ثبت کرد.

وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: مبنای قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان، پنج هزار تومان است و همه روسای جهاد کشاورزی استان ها، بنیاد ملی گندمکاران و سایر مراجع ذی ربط باید کوشش نمایند تا گندم مازاد بر احتیاج کشاورزان به طور کامل خریداری گردد.

وی نقش بنیاد ملی گندمکاران، مراکز دهستان ها و شهرستان ها و همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی را در تشویق کشاورزان به تسریع در فروش گندم به دولت، ثبت در سامانه ها و نظارت بر فرایند خرید تضمینی گندم مهم توصیف و تاکید نمود: باید در قالب یک سامانه و همچنین شماره تلفن ملی، امکان طرح مسائل احتمالی گندمکاران برای فروش محصول خود به دولت فراهم گردد.

خاوازی، پایش لحظه ای فرایند خرید تضمینی گندم را ضروری دانست و افزود: همه همکاران در سطح دهستان ها باید این فرایند را رصد نمایند و این اطلاعات در سطح استانی و ملی پایش گردد تا بتوانیم مسائل کشاورزان را رفع نمائیم.

وی یادآور شد: سال گذشته به خاطر تغییر الک گندم، بعضی از کشاورزان محصول خود را به مراکز فروش تحویل ندادند و بلافاصله توسط واسطه ها گندم آنان خریداری شد.

وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: همه خریدهای گندم که توسط اتحادیه ها، تعاونی ها، کارخانجات ماکارونی، کارخانجات انجمن های خوراک دام و طیور و ... انجام می گردد باید در سامانه خرید تضمینی گندم ثبت گردد و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها ضروری است این موضوع را پایش نمایند.

خاوازی اعلام نمود: در قالب طرح یاوران فراوری که با استقبال سازمان های جهاد کشاورزی استان ها نیز روبرو شد، ضروری است محققان و مروجان به طور مستمر شرایط مزارع گندم را رصد نمایند تا کاهش فراوری اتفاق نیفتد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: همان طور که برای تحویل سریع گندم توسط کشاورزان مشوق معین شد، درصدد هستیم تا برای دست اندرکارانی که در خرید گندم سرآمد هستند نیز مشوق هایی در نظر گرفته گردد.

وی گفت: پایش و مبارزه به موقع با آفات گیاهی و تغذیه مناسب اگر به خوبی انجام گردد، 10 تا 15 درصد فراوری گندم در امسال افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اطلاع رسانی درباره وزش بادهای گرم در بعضی مناطق و تاثیر آن بر کاهش عملکرد مهم است و بزودی با وزارت راه و شهرسازی در زمینه بهره مندی از اطلاعات هواشناسی تفاهم نامه امضا می کنیم تا بتوانیم مزارع را بهتر رصد کنیم.

خاوازی، افزود: ضروری است بذر گواهی شده، کودهای کشاورزی و همچنین انواع آفت کش های مورد احتیاج برای کشت پاییزه برنامه ریزی و تدارک دیده گردد.

به گزارش خبرنگاران، طبق مصوبه اخیر شورای اقتصاد قیمت خرید هر کیلوگرم گندم معمولی پنج هزارتومان معین شده است.

سال گذشته حدود 12 میلیون تن گندم در کشور فراوری شد که از این میزان هشت میلیون و 250 هزارتن گندم توسط دولت خریداری شده است که امسال نیز پیش بینی می گردد به همین میزان گندم فراوری و خریداری گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1570

به "خبرنگاران استان های مرزی از قاچاق گندم جلوگیری نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استان های مرزی از قاچاق گندم جلوگیری نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید