خبرنگاران طرح ملی ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه های نفت، وارد فاز تکمیلی شد

به گزارش عکس پارسی، تهران - خبرنگاران - معاون فراوری شرکت ملی نفت ایران گفت: طرح ملی ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه های نفت نتیجه یک فعالیت خوب گروهی در حوزه نفت است که اکنون در فاز تکمیلی خود قرار گرفته است.

خبرنگاران طرح ملی ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه های نفت، وارد فاز تکمیلی شد

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، فرخ علیخانی گفت: موفقیت در به نتیجه رسیدن طرح تهیه و انتقال نفت سنتزی به عنوان خوراک پالایشگاه های اصفهان و آبادان نتیجه کار خوب گروهی بین شرکت های ملی نفت ایران، پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مجتمع گازی پارس جنوبی با موضوع شرکت ملی نفت همراه بوده است.

وی با اعلام خبر ارسال روزانه 20 هزار بشکه نفت سنتزی به عنوان خوراک پالایشگاه آبادان از چهارشنبه، 8 مرداد 1399، گفت: عمده فراوری گاز کشور از پارس جنوبی صورت می گیرد که همراه آن میعانات گازی نیز فراوری می گردد؛ میعانات گازی در بعضی از پالایشگاه ها و پتروشیمی ها به ویژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس استفاده می گردد اما مازاد آن باید مدیریت گردد تا خدشه ای به فراوری پایدار گاز کشور وارد نگردد.

وی با اشاره به راه کارهای پیش رو برای مدیریت میعانات گازی، گفت: فراوری نفت سنتزی یکی از روش های به کارگیری میعانات مازاد بود که در واقع ترکیب نفت خام فوق سنگین و میعانات گازی با نسبتی معین برای استفاده در پالایشگاه ها به عنوان خوراک است.

علیخانی از برگزاری جلسات متعدد و برنامه ریزی برای به کارگیری این روش یاد کرد و گفت: ابتدا برنامه ریزی برای استفاده از آن به عنوان بخشی از خوراک پالایشگاه های شمال کشور از مبدا پالایشگاه اصفهان صورت گرفت و پس از عملیاتی شدن و تثبیت شرایط، در فاز تکمیلی، تامین بخشی از خوراک پالایشگاه آبادان نیز از این نوع نفت در دستور کار نهاده شد و اجرایی شد.

همکاری گروهی شرکت های تابعه وزارت نفت با موضوع شرکت ملی نفت ایران

علیخانی از انجام کار خوب گروهی برای اجرای این طرح ملی یاد کرد و گفت: همکاری شرکت های ملی نفت ایران، پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مجتمع گازی پارس جنوبی (SPGC) در این موضوع با موضوع شرکت ملی نفت ایران منجر به اجرای صحیح طرح در زمان بسیار کوتاهی شد؛ از طرفی در شرکت ملی نفت ایران نیز همکاری شرکت های عملیاتی از جمله شرکت نفت فلات قاره، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، و شرکت سرانجامه های نفتی ایران در کنار مدیریت های نظارت بر فراوری و امور بین الملل، با حمایت و پیگیری مدیریت ارشد شرکت ملی نفت ایران، منجر به تسریع و صحت انجام طرح شد.

به گفته معاون فراوری شرکت ملی نفت ایران، نفت سنتزی از بهرگان با استفاده از خطوط لوله شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به تلمبه خانه امیدیه و بعد به سمت پالایشگاه اصفهان ارسال می گردد و با تثبیت شرایط و ایجاد هماهنگی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، اجرای طرح برای پالایشگاه آبادان نیز کلید خورد.

وی اضافه نمود: از آنجایی که خط لوله مورد نظر برای انتقال نفت سنتزی به پالایشگاه آبادان وجود نداشت، نزدیک ترین نقاط شناسایی و ظرف مدت 16 روز از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، خط لوله مورد نظر بین دو خط ایجاد شد و چهارشنبه، 8 مردادماه انتقال نفت سنتزی به پالایشگاه آبادان با دبی روزانه 20 هزار بشکه شروع شد.

علیخانی فراوری و ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه های اصفهان و آبادان را نتیجه همدلی و چالاکی بخش های مختلف شرکت های تابعه وزارت نفت دانست و گفت: متناسب با ظرفیت خوراک پالایشگاه ها امکان افزایش میزان نفت سنتزی ارسالی وجود دارد، اما در حال حاضر 50 هزار بشکه در روز برای اصفهان و 20 هزار بشکه به سمت آبادان ارسال می گردد و بعد از دریافت بازخورد پالایشگاه آبادان قصد داریم جمع ارسال خوراک نفت سنتزی به 2 پالایشگاه را در مجموع بین 80 تا 90 هزار بشکه در روز برسانیم.

وی در مورد برنامه ارسال نفت سنتزی برای دیگر پالایشگاه های کشور نیز گفت: ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه اصفهان به معنای ارسال این خوراک به رینگ پالایشگاه های شمال کشوراست، که پالایشگاه های تهران و تبریز را نیز در بر می گیرد.

گشایش مسیری جدید برای میعانات فراوریی کشور

علیخانی در پاسخ به اینکه اگر در آینده خریدار بین المللی برای میعانات گازی پارس جنوبی بیشتر گردد، تکلیف این خوراک چیست، گفت: مسئله ای از این بابت نیست و فراوری نفت سنتزی برای خوراک پالایشگاه های کشور، یک گزینه به گزینه های پیش روی ما اضافه نمود که در شرایط مختلف بتوانیم انعطاف لازم و قدرت مانور بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نفت سنتزی همچون خوراک پالایشگاه ها است، گفت: نفت سنتزی ترکیبی است که با معینات خوراک اصلی پالایشگاه ها نزدیک بوده و به حجم خوراک موجود اضافه می گردد و بر همین اساس ما هر میزان که بخواهیم می توانیم نفت سنتزی تهیه و به خوراک اصلی پالایشگاه ها اضافه کنیم و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

معان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در سرانجام تأکید کرد این موفقیت عظیم نتیجه کوشش تیمی متشکل از شرکت های مختلف وزارت نفت و نظارت شخص مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و همچنین پیگیری های وزیر نفت بوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1094

به "خبرنگاران طرح ملی ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه های نفت، وارد فاز تکمیلی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح ملی ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه های نفت، وارد فاز تکمیلی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید