راه اندازی نخستین سامانه تصمیم یار پزشکی در سمنان

به گزارش عکس پارسی، برای نخستین بار در کشور سامانه تصمیم یار پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استان سمنان راه اندازی شد. به گزارش خبرنگاران، این سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی برای ثبت و تحلیل داده های اقدامات سنگ شکن برون اندامی برای نخستین بار در کشور در این دانشگاه طراحی و پیاده سازی شد.

راه اندازی نخستین سامانه تصمیم یار پزشکی در سمنان

معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان در نشست خبری روز چهارشنبه، 8شهریور با اشاره به سامان تصمیم یار پزشکی گفت: سامانه تصمیم یار پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی برای ثبت و تحلیل داده های اقدامات سنگ شکن برون اندامی در قالب طرح فناورانه در معاون پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان از شهریور سال جاری شروع به کار کرد. مجید میرمحمدخانی ادامه داد: برای سیاستگذاری صحیح و با کیفیت در زمینه پیشگیری و درمان به اطلاعات جامع و دقیق از بیماران در حوزه های مختلف بالینی احتیاج است و سامانه تصمیم یار پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی به تجمیع، ذخیره و تحلیل داده ها می پردازد.

بعلاوه عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و مسئول راه اندازی دانشکده هوشمند درباره سامانه تصمیم یار پزشکی به خبرنگاران گفت: همانطور که می دانید سنگ های مجاری ادراری به ویژه کلیه در کشور و سمنان یکی از بیماری های شایع در حوزه تخصص اورولوژی محسوب می گردد و با توجه به درد شدیدی که این سنگ ها ایجاد می نمایند، این افراد مجبورند به طور مکرر به متخصص اورولوژی مراجعه نمایند. سنگ شکنی برون اندامی یا ESWL یکی از انواع روش های سنگ شکنی کلیه و مجاری ادراری است که با استفاده از امواج شوک خارجی یا لیتوتریپسی به عنوان یک روش کاملا غیرتهاجمی برای شکستن سنگ های درون کلیه و لوله یوریتر انجام می گردد.

ملیحه صادقی تأکید کرد: ما نخستین گروهی هستیم که در کشور سامانه رجیستری اقدامات ESWL را پیاده سازی کردیم. این سامانه رجیستری مجهز به سیستم تصمیم یار بالینی است که بر پایه الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین طراحی شده که دقت آن بیش از 97درصد است. این سیستم در کنار ثبت اطلاعات بیماران به عنوان یک مشاور به متخصصان در اخذ تصمیمات درمانی پشتیبانی می دهد و با استفاده از تجربه پزشکان در روبرو با بیماران قبلی می تواند در خصوص بیماران تازه پیش بینی هایی را قبل از انجام به اقدام درباره موفقیت آمیز بودن و بازگشت مجدد سنگ ارائه دهد.

به گفته او، این سیستم در کلینیک سنگ شکن بیمارستان کوثر پیاده سازی شده است و این امکان که سایر مراکز مختلف کشور به عنوان همکار بتوانند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و از ویژگی های آن استفاده نمایند نیز تعبیه شده است. این سامانه نخستین محصول هوش مصنوعی دانشگاه در زمینه راه اندازی دانشکده هوشمند در دانشگاه علوم پزشکی سمنان است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1402 بروزرسانی: 9 شهریور 1402 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2232

به "راه اندازی نخستین سامانه تصمیم یار پزشکی در سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی نخستین سامانه تصمیم یار پزشکی در سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید