رعایت اخلاق تجارت برای ورود و حفظ بازارهای تجاری لازم است

به گزارش عکس پارسی، اتاق مشترک ایران و ترکیه نشست آموزشی در حوزه تجارت بین الملل با هدف ارتقای سطح آگاهی فعالان مالی ایرانی برای حضور موثر در بازار ترکیه برگزار کرد. در این نشست ضمن تاکید بر ظرفیت های بالای تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور، احیای موافقت نامه تجارت ترجیحی که در گذشته بین ایران و ترکیه منعقد شده است، از سوی رئیس اتاق مشترک مورد تاکید نهاده شد.

رعایت اخلاق تجارت برای ورود و حفظ بازارهای تجاری لازم است

در این بین مهرداد سعادت، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با بیان این مطلب که تجارت با ترکیه برای ایران اهمیت قابل توجهی دارد، گفت: طبق اظهارات وزیر امور خارجه ایران برای تجارت با ترکیه نباید سقفی را مشخص کنیم. پتانسیل های همکاری تجاری و سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور بسیار گسترده است و باید از آن بهره برداری مطلوبی کرد.

این فعال مالی از جشن تحقق 211 میلیارد دلاری صادرات ترکیه از ابتدای سال تا به امروز سخن گفت و تاکید نمود: پس از رسیدن به این موفقیت، امروز این کشور برای رسیدن به 255 میلیارد دلار صادرات برنامه ریزی می نماید. باید توجه داشت که این دستاورد به وسیله بخش خصوصی ترکیه به دست آمده است. دولت ترکیه به وسیله بها و فضایی که به بخش خصوصی داد به این حجم از صادرات رسید. هرچند متاسفانه در ایران برعکس آن را انجام می دهند.

بر اساس اظهارات سعادت، سطح ظرفیت صادرات ایران به ترکیه برابر با 15 میلیارد دلار است که بعد از پاکستان که این رقم بالغ بر 16 میلیارد دلار برآورد می گردد، قرار گرفته است. هرچند متاسفانه نسبت به این ظرفیت ها، بی توجه هستیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در ادامه ایران را بهشت برندهای ترکیه معرفی کرد و گفت: طی سال های گذشته هر برندی که از ترکیه وارد ایران شد، بازار شگفت انگیزی پیدا کرد و موفقیت شان در ایران بیشتر از کشور خودشان بود، البته باید اذعان داشت که در نهایت با این شرکت ها رفتار خوبی نشد.

او اعلام کرد: برای کار با ترکیه تنها به صادرات فکر نکنیم. باید نگاه متفاوتی به موضوع داشته باشیم. ترکیه در 144 کشور جهان مرکز تجاری ایجاد نموده و در بیشتر کشورها 5 رایزن بازرگانی دارد. این کشور، اطلاعات ارزشمندی از کلیه کشورهای هدف تهیه نموده و آنها را به متقاضیان می فروشد. این شرایط به خوبی نشان می دهد که تجارت خارجی برای ترکیه بسیار ارزشمند است.

این فعال مالی در بخش بعدی صحبت های خود به اهمیت اخلاق تجارت اشاره نمود و اضافه نمود: اتاق مشترک ایران و ترکیه فعالیت خود را در سال 1400 با تکیه بر این مفهوم شروع کرد. اخلاق تجارت را برای ورود به هر بازاری و برای حفظ آن بازار باید بیاموزیم و رعایت کنیم. برای فایق آمدن بر رقبای خود راهی جز توجه به اخلاق تجارت نداریم. اینکه در بازاری به بی اخلاقی شناخته شویم، اعتمادها را نسبت خود از دست می دهیم و در نهایت آسیب هایی به کسب وکارمان وارد می گردد.

سعادت در نهایت به ضعف دیپلماسی مالی ایران در ترکیه اشاره و توضیح داد: موافقت نامه تجارت ترجیحی که بین دو ایران و ترکیه به امضا رسید در مرحله اجرا دچار مشکلاتی شد، متاسفانه با گذشت چندین سال از این مسئله همچنان نتوانستیم این موافقت نامه را اجرایی کنیم. دولت های دو کشور باید برای عملیاتی شدن این موافقت نامه رایزنی های لازم را انجام دهند.

او بعلاوه از اعزام نشدن رایزن بازرگانی به ترکیه علی رغم مشخص او حدود یک سال و نیم گذشته انتقاد کرد.

در ادامه این نشست، مباحث آموزشی مربوط به استراتژی های تجارت به وسیله محمود استقلال، متخصص دو حوزه تجارت بین الملل و برندینگ ارائه شد. او مشاور و مدرس تجارت بین الملل است و با اتاق ایران همکاری می نماید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1847

به "رعایت اخلاق تجارت برای ورود و حفظ بازارهای تجاری لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رعایت اخلاق تجارت برای ورود و حفظ بازارهای تجاری لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید