صنایع دستی، راهی برای رهایی از روزهای کرونایی

به گزارش عکس پارسی، به عنوان نمونه پیشینه ساخت و استفاده از ظروف سفالی و سنگی به دوران پیش از میلاد مسیح برمی گردد. این نشان از تفکر هنری و ابداع صنایع دستی به دست بشر اولیه است.

صنایع دستی، راهی برای رهایی از روزهای کرونایی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

در دوره های بعدی تاریخ بشریت تولید صنایع دستی در اشکال، ابعاد و با مواد اولیه متفاوت با اقتصاد، امرار معاش روزانه و تأمین نیازهای جوامع گره خورد و همواره تلاش بشر این بود تا با تولید محصولات متنوع تر و کاربردی تر ضمن تأمین نیازهای خود به پیشرفت این تولیدات نیز یاری کند.

متأسفانه در دوره های مختلف به دلیل فرایند سریع صنعتی و الکترونیکی شدن در بیشتر اوقات این هنرصنعت دچار سکون شد که به پیشرفت و معرفی آن به نسل های بعد برای پایداری و ماندگاری صدمه زد. اما در سال های بعد با توجه به این که این صنعت سبز می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد و کشور را در تنگناهای اقتصادی به مانند صنعت گردشگری یاری دهد بیشتر مورد توجه و حمایت فعالان قرار گرفت و حتی هنرمندان این حوزه را نیز بر اهمیت هنرشان حساس تر کرد که خود پیشرفتی وصف ناپذیر بود.

صنایع دستی با وجود کاربردهای فراوان و بی مثالی که در زندگی روزمره و خاطرات ما دارد می تواند بسیار موثر تر و عملیاتی تر مورد توجه و حمایت قرار گیرد آن چنان که هنرمندان این حوزه در بسیاری از موارد دچار مشکل تأمین مواد اولیه و حتی عرضه و فروش محصولات خود نباشند. این مهم راهکارهای بسیاری دارد که با اجرای هریک گرهی از مسائل این هنرصنعت دیرینه گشوده می شود و صنایع دستی به جایگاه واقعی خود می رسد.

نکته قابل تأمل در این راستا توجه به حمایت از صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان موتور محرک چرخه اقتصادی کشور و بنیه تولیدی و سازندگی است که می تواند اقتصاد وابسته کشور به درآمدهای نفتی را از ضرر و زیان ها به ویژه تحریم های گاه و بیگاه در امان نگه دارد و بتواند به زندگی و معاش خود ادامه دهد.

صنایع دستی به دلیل اینکه مواد اولیه تولیدش کاملا از مواد طبیعی و داخلی تأمین می شود و به این دلیل که صنعت دوست دار محیط زیست است می تواند به حفظ سلامت و بهداشت محیط زیست نیز یاری کند و محیط پیرامون ما را از گزند مصنوعات زیان آور در امان نگه داشته و به نوعی محافظت کند.

خوشبختانه هنرمندان کشور ما این روزها بسیار آگاهانه و با رویکردی علمی و تخصصی به هنر و تولیدات خود می نگرند و همواره به دنبال به روز رسانی و بهره گیری از تکنیک ها و امکانات روز دنیا برای تولید و عرضه محصولاتشان هستند که خود در افزایش قدرت عرضه و فروش صنایع دستی اصیل ایرانی بسیار یاری می کند.

اما این روزها که همه ما لحظه به لحظه با بیماری کرونا و عوارض گاه غیرقابل جبرانش دست به گریبان هستیم، در کنار تمام تلاش هایی که برای رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی می شود. صنایع دستی این ساخته های بی نظیر دست بشر می توانند علاوه بر ارزآوری برای کشور، تأمین زندگی هنرمندان و صنعتگران این حوزه به حفظ روحیه و رهایی از عوارض روحی و روانی در افراد مؤثر باشند، اینکه با یادگیری رشته های متنوع صنایع دستی به صورت آنلاین می توان در این برهه که فروش مستقیم و برگزاری انواع نمایشگاه ها برای عرضه تولیدات هنرمندان کشورمان به راحتی میسر نیست، یاری کننده و راهگشا باشد.

شاید این روزهای تنگ کرونایی مجالی باشد برای آغازی جدید در راه توسعه صنایع دستی و آموزش آن به شیوه ای نوین و همه گیرتر تا اینکه هنرمندان عزیز کشورمان در هرکجای این خاک زرخیز که هستند بتوانند بدون محدودیت های زمان و مکان هنر بی بدیل خود را به اقصی نقاط این خاک گهربار عرضه کنند و ما نیز با یادگیری صنایع دستی با روحیه ای بالاتر به مقابله با این بحران عالم گیر برویم.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1336

به "صنایع دستی، راهی برای رهایی از روزهای کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی، راهی برای رهایی از روزهای کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید