طرز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان به سبک رستورانی

به گزارش عکس پارسی، تسلط بر هنر آشپزی، به خصوص پخت مرغ، ظرافت ها و فوت و فن های خاص خود را دارد. مرغ، به عنوان یکی از محبوب ترین خوراک ها در سفره ایرانی به روش های مختلف طبخ می گردد اما بی شک، پخت مرغ زعفرانی، طعمی به یاد ماندنی و اصیل را به ارمغان می آورد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مرغ زعفرانی ساده و طرز تهیه مرغ زعفرانی سرخ شده را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان را آنالیز خواهیم کرد.

طرز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان به سبک رستورانی

مواد لازم برای تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان

  • ران و سینه مرغ 4-5 تکه
  • پیاز 3-4 عدد
  • سیر 3 حبه
  • کره به میزان لازم
  • نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم
  • زعفران به میزان لازم

طرز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان

1. مرینیت کردن مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان این است که مرغ را با نمک، فلفل و ادویه مدنظرتان خوب مرینیت کنید. برای این کار روی مرغ، با نمک، فلفل و ادویه بریزید و خوب با دست روی کل قسمت های مرغ بمالید بعد مرغ را برگردانید و مجدد نمک، فلفل و ادویه بریزید و باز هم با دست خوب روی مرغ بمالید. به این ترتیب مرغ شما مزه دار می گردد.

2. پخت مرغ با پیاز

اکنون در یک ظرف مناسب نصف پیازی که خلال نموده اید را بریزید و تکه های مرغ را رویش بگذارید. بعد باقی مرغ خلال شده را اضافه کنید، کمی کره و سیر را اضافه کنید و قابلمه را روی گاز با حرارت میانه قرار دهید و در آن را ببندید بعد از این که آب پیاز در آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ با حرارت کم به مدت یک ساعت بپزد.

3. اضافه کردن زعفران و پخت نهایی مرغ

بعد از یک ساعت، در قابلمه را باز کنید و زعفران را روی مرغ بریزد و کمی هم بزنید تا زعفران به تمام قسمت های مرغ برسد. مجدد در قابلمه را ببندید و اجازه دهید مرغ به مدت حداقل نیم ساعت دیگر با زعفران دم نموده هم بپزد. بعد در قابلمه را باز کنید و مرغ را پشت و رو کنید، آب لیمو را اضافه کنید و بگذارید چند قل دیگر بزند تا مرغ شما آماده گردد.

نکته: علت اضافه کردن آبلیمو به مرغ این است که شیرینی پیاز گرفته گردد.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ زعفرانی

همان طور که دیدید در این دستور پخت، مرغ ها در میان انبوهی از پیازهای کاراملی شده و زعفران دم نموده غوطه ور می شوند و طعمی بی نظیر و عطری دل انگیز پیدا می نمایند. اما فقط شیوه پخت به تنهایی به کار نمی آید پس در ادامه نکات مهم برای پخت اصولی و فوت وفن های لازم برای تهیه این غذا را بخوانید.

علت استفاده از پیاز فراوان در تهیه مرغ زعفرانی

استفاده فراوان از پیاز در تهیه مرغ زعفرانی چندین علت اصلی دارد:

  1. طعم و عطر بخشی: پیاز باعث افزایش طعم و عطر غذا می گردد. طعم خاص پیاز به خوبی با طعم مرغ و زعفران ترکیب می گردد.
  2. تندی و شیرینی: پیاز ترکیبی از تندی و شیرینی را به مرغ زعفرانی اضافه می نماید. این تعادل طعمی بسیار مطلوب و مجذوب کننده ایجاد می نماید.
  3. نرم کردن گوشت: پیاز به واسطه آنزیم های موجود در آن، گوشت مرغ را نرم و کرمی می نماید. این امر باعث ایجاد بافت مطلوب در غذا می گردد.
  4. افزایش آب و رطوبت: پیاز حاوی آب فراوانی است که در طی پخت، غذا را بی احتیاج از آب می نماید.
  5. ایجاد رنگ طلایی: پیاز در ترکیب با زعفران باعث ایجاد رنگ طلایی زیبایی در مرغ زعفرانی می گردد که بسیار مجذوب کننده به نظر می رسد.

بنابراین استفاده فراوان از پیاز در تهیه مرغ زعفرانی به دلایل متعدد طعمی، بافتی و ظاهری امری ضروری و پرکاربرد است.

پخت آرام، راز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان

پخت آرام مرغ در حرارت ملایم و با در پوشیده تا زمان پخت کامل بسیار حائز اهمیت است چون این کار باعث نرم شدن گوشت مرغ و جذب کامل طعم ها می گردد. پس برای تهیه مرغ زعفرانی با پیاز با توجه به این که هیچ آب یا مایع دیگری اضافه نمی گردد، حتما مرغ را با حرارت کم بپزید.

پخت مرغ زعفرانی با سبزیجات

به طور کلی استفاده سبزیجات در تهیه مرغ یاری می نماید که این غذا کامل تر گردد و اگر خواستید بتوانید آن را بدون برنج هم سرو کنید. اما اگر دوست دارید مرغ را با سبزیجات بپزید یادتان باشد هویج، کدو، بادمجان و فلفل دلمه ای برترین گزینه ها هستند.

موارد استفاده از مرغ زعفرانی با پیاز فراوان

این مرغ برترین همراه زرشک پلو است. البته اگر دوست دارید می توانید آن را برای همراهی با شوید پلو یا حتی باقالی پلو با مرغ هم بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 31 خرداد 1403 بروزرسانی: 31 خرداد 1403 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2258

به "طرز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان به سبک رستورانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرغ زعفرانی با پیاز فراوان به سبک رستورانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید