فوائد کربوهیدراتهای پیچیده در سلامت

به گزارش عکس پارسی، هیچ بحثی در مورد اندازه اهمیت نقش کربوهیدراتها در رژیم غذایی ما نمی توان کرد. به منظور اطلاع از فوائد سلامتی بخش کربوهیدراتهای پیچیده به خواندن این مقاله ادامه دهید.

فوائد کربوهیدراتهای پیچیده در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

هیچ بحثی در مورد میزان اهمیت نقش کربوهیدراتها در رژیم غذایی ما نمی توان کرد. به منظور اطلاع از فوائد سلامتی بخش کربوهیدراتهای پیچیده به خواندن این مقاله ادامه دهید.

کربوهیدرات ها اجزاء اصلی بیشتر رژیم های غذایی بوده که به وسیله بیش از نیمی از جمعیت دنیا مصرف می شوند. کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن ما را تشکیل می دهند. در واقع، آنها تنها منبع انرژی دستگاه عصبی و کلیه ها می باشند. این کربوهیدراتها به دو گروه یعنی کربوهیدراتهای ساده و کربوهیدراتهای پیچیده تقسیم می شوند.

کربوهیدرات های ساده یا قند (همانطور که به طور کلی اینگونه مورد ملاحظه قرار می گیرند) شامل فروکتوز، ساکارز، لاکتوز و غیره می باشند. این کربوهیدراتهای ساده به راحتی جذب خون شده و منابع فوری انرژی به حساب می آیند. در حالی که کربوهیدراتهای پیچیده از پیوندهای قندی که تشکیل زنجیره ای پیچیده را می دهند درست شده و از اینرو کربوهیدراتهای پیچیده نامیده می شوند. این نوع از کربوهیدراتها مدت زمان بیشتری برای جذب برده و بنابراین منابع پایدار انرژی محسوب می شوند.

کربوهیدراتها با وجود اینکه بخش عمده هر رژیم غذایی را تشکیل می دهند، مصرف شان اغلب موجب سردرگمی و بحث و جدل بسیاری است. قبول می کنیم که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا، موجب سنگین شدن تان گشته، شما را در معرض نوسانات خلقی قرار داده، علت سطوح بالای قند خون بوده و از این دست عوارض می گردد. اما ضروری است بدانیم که تمام کربوهیدراتها بد و مضر نمی باشند. در واقع، کربوهیدراتهایی که موجب مسائل بالا می شوند، کربوهیدراتهای ساده و یا قند می باشند. کربوهیدراتهای پیچیده به آرامی هضم شده و به کمی بالا رفتن قند خون یاری نموده و یا اصلاً موجب بالا رفتن قند خون نمی شوند. کربوهیدراتهای پیچیده فراتر از آن به نشاسته و فیبر تقسیم می شوند. معروف است که مواد خوراکی زِبر یا فیبری را تأمین نموده و به هضم آرام و روان مواد غذایی یاری می نمایند. در ادامه چند نمونه از کربوهیدراتهای پیچیده آورده شده است:

لیست مواد غذایی حاوی کربوهیدراتهای پیچیده سالم

کلم بروکلی

پیاز

گلابی

آلو

کاهو

سیب زمینی

گل کلم

کرفس

گریپ فروت

اسفناج

خیار

آلو بخارا

شلغم

کلم

ارزن

بادمجان

آرتیشو یا کنگر فرنگی

جو

سیب زمینی

مارچوبه

جوانه گندم

سیب زمینی شیرین

موسلی

جو

ذرت

زردآلو

برنج وحشی

هویج

پرتقال

برنج قهوه ای

نشاسته کاساوا

ارد ذرت

گندم سیاه

فوائد سلامتی بخش کربوهیدراتهای پیچیده

بهبود هضم غذا: کربوهیدراتهای پیچیده منابع اصلی فیبرهای خوراکی می باشند. فیبر، ماده غذایی زبر یا شکم پرکن مورد احتیاج جهت تنظیم حرکت روده ها یا اجابت مزاج بوده و از اینرو، هضم غذا را بهبود می بخشد. فیبر، دفع آرام و روان مواد زائد و مواد سمی را از بدن تسهیل می سازد. نه تنها فعالیت متابولیک را بهبود می بخشد، بلکه از ابتلاء فرد به ناراحتی های معمول هاضمه مانند گاز، نفخ، یبوست، سوء هاضمه و غیره هم جلوگیری می نماید.

منبع اصلی انرژی: کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی بدن ما را تشکیل می دهند. وجود آنها به منظور انجام عملکرد طبیعی فیزیکی و روانی بدن حیاتی است. کربوهیدراتهای پیچیده به آرامی هضم می شوند و سطوح انرژی پایداری را برای مدت زمان طولانی تر حفظ می نمایند. دستگاه عصبی دو برابر بیشتر از سایر سلول های بدن به انرژی احتیاج دارد. این می تواند از انرژی تنها در شکل گلوکز استفاده نموده و از اینرو کربوهیدراتهای پیچیده نقش مهمی در تأمین انرژی به قسمت های حیاتی بدن ایفاء می نمایند.

یاری به کنترل وزن: کربوهیدراتهای پیچیده به علت آنکه بزرگترین منبع فیبر می باشند، به کاهش وزن یاری می نمایند. مصرف یا پیروی از یک رژیم غذایی فیبری، دستگاه گوارش را تنظیم نموده و اجابت مزاج مرتب به خلاصی از مواد سمی، مواد زائد ناخواسته، و آن چربی های تجمع یافته در اطراف کمر یاری می نماید. با وجود مواد غذایی حاوی فیبر در رژیم غذایی خود، هرگز تمایل به پرخوری نمی یابید، اما در عین واحد می توانید مدت زمان بیشتری تحمل نموده و با مصرف کالری های کمتری نسبت به دیگران سیر بمانید.

فوائد تغذیه ای: فوائد تغذیه ای که از این کربوهیدراتهای پیچیده نصیبتان می گردد، بسیار است. میوه و سبزیجات غنی از فیبر، سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بوده که به عملکرد عادی بدن یاری می نمایند. آنها به رشد مو، ناخن و پوست یاری می نمایند. بعلاوه از نظر تعادل هورمونی، بینایی خوب وسلامت باروری وجود آنها ضروری می باشد.

کلید برخورداری از تندرستی: هیچ اتفاق بدی برای شما نمی افتد در صورتی که میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید. این منابع کربوهیدراتهای پیچیده سرشار از مواد مغذی بوده و به شما در فعال و پرانرژی بودن در تمام طول روز یاری می نمایند. رژیم غذایی که حقیقتاً برای بیشتر افراد شگفتی می نماید، مواد غذایی سرشار از کربوهیدراتهای پیچیده، با میزان متعادلی پروتئین و میزان کمی چربی می باشد. این استراتژی یا تدبیر مطمئناً مواد مغذی مورد احتیاج بدن شما را تأمین ساخته و تندرستی را تضمین می سازد.

کربوهیدرات های پیچیده در میوه و سبزیجات طبیعی، و غلات کامل یا سبوس دار وجود دارند. این مواد غذایی برخلاف بیشتر کربوهیدراتهای ساده، در کارخانجات فرآوری نمی شوند. از اینرو، به طور طبیعی در نظر گرفته شده و جهت حفظ تندرستی بسیار مفید می باشند.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1787

به "فوائد کربوهیدراتهای پیچیده در سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد کربوهیدراتهای پیچیده در سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید