ناتوانی مکرون و اتحادیه اروپا در حفظ برجام مقدمه ای برای حذف اروپا از موضوع هسته ای است

به گزارش عکس پارسی، یک کارشناس مسایل بین الملل درباره روند مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک بر سر برجام به ویژه بعد از شکست طرح ها و ابتکارات فرانسه برای ایجاد تعامل و گفت وگو میان ایران و آمریکا گفت: از این به بعد نقش اروپا کمرنگ می گردد و شاید فضا به سال های سال 1384 بازگردد که مذاکرات پاریس با موضوع تروئیکای اروپا بازنده شد و در عمل سه کشور از عرصه کنار رفتند و تنش با آمدن آمریکا به صحنه افزایش یافت.

ناتوانی مکرون و اتحادیه اروپا در حفظ برجام مقدمه ای برای حذف اروپا از موضوع هسته ای است

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

رحمان قهرمان پور در گفت وگو با خبرنگاران ادامه داد: به نظرم ناتوانی مکرون و اتحادیه اروپا در حفظ برجام و از طرفی ابتکار عملی که پیشنهاد نموده بودند اما به جایی نرسید مقدمه ای برای حذف شدن و کنار رفتن اروپا در موضوع هسته ای باشد و این روند دیده می گردد که مساله هسته ای به مساله ای دو جانبه میان ایران و آمریکا تبدیل گردد که قاعدتا در کوتاه مدت ممکن است فضای سیاسی ـ امنیتی را با تنش همراه سازد.

وی اضافه نمود: همان طور که در نهایت اوباما غنی سازی اورانیوم را برای ایران به رسمیت شناخت، ترامپ هم ممکن است بعضی شروط ایران را در این مرحله بپذیرد اما برای رسیدن به این نقطه هنوز زود است، چرا که دو طرف به طور جدی و سخت بر مواضع خود پافشاری دارند.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره بعضی تحلیل ها و حدس ها مبنی بر احتمال خروج سه کشور اروپایی از برجام با برداشته شدن گام چهارم ایران اظهار کرد: شاید بتوان این اخبار و تحلیل ها را این گونه تفسیر کرد که اروپا برای تهدید و فشار بیش تر به ایران در راستای عقب نشینی از تصمیمش این اخبار را منتشر می نماید اما در صورتی که این اتفاق روی دهد باید گفت، دومین اشتباه استراتژیک اروپا بعد از توافق پاریس خواهد بود که با وجود توافق با ایران نتوانستند از آن حمایت نموده و آمریکا را با خود همراه نمایند. در این شرایط به طور طبیعی وضع اتحادیه اروپا در نظام بین الملل و بحران های بین المللی کمتر خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که خروج اروپا از برجام را در چند ماه آینده ببینیم.

قهرمان پور در پاسخ به این پرسش که بعضی کارشناسان بر این نظرند با توجه به عملی نشدن تعهدات از سوی اروپا و اخبار مربوط به تهدید به خروج از آن در مقابل گام های ایران در کاهش تعهدات برجامی اش، خروج آمریکا از برجام و استمرار تحریم ها در کنار تحولات منطقه چشم انداز روشنی را پیش رو قرار نمی دهد؟ اظهار کرد: معتقدم اگر اروپا از برجام خارج گردد و موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت برود و تحریم های بین المللی بازگردد هجمه ای بیش تر از گذشته علیه ایران شکل خواهد گرفت؛ چرا که با وجود ترامپ در آمریکا، نبود آنگلا مرکل و احتمالا باقی ماندن بوریس جانسون، ممکن است هجمه علیه ایران شدت بیش تری پیدا کند مگر این که روسیه و چین به طور جدی از ایران در مقابل فشارها حمایت نمایند.

وی گفت: در صورت بازگشت تحریم های شورای امنیت ترامپ حداکثر استفاده را از این فضا خواهد برد. البته ایران هم تجربه قابل توجهی در مقابله با تحریم ها دارد اما مساله این است که تحریم های شورای امنیت به اقدامات ترامپ مشروعیت بین المللی می دهد و دست کشورهایی مثل چین، روسیه، آفریقای جنوبی و غیره که تحریم ها را غیرقانونی و غیرانسانی تا کنون عنوان می کردند در حمایت از برجام و ایران می بندد. اگر تحریم ها برگردد روابط تجاری این کشورها با ایران مثل سابق نخواهد بود.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: شرایط برای ایران و اروپا وارد مرحله سختی خواهد شد البته این احتمال وجود دارد که فضا به سمت حل مسایل منطقه ای برود تا شاید از این طریق فضای سیاسی باز گردد و تفاهم سیاسی میان کشورهای منطقه امکان تحقق پیدا کند در این صورت می توان امیدوار بود که فشارهای آمریکا نیز بر ایران کاهش یابد.

قهرمان پور با اشاره به طرح و ابتکار رییس جمهوری که در سازمان ملل تحت عنوان هرمز ارایه شد گفت: این طرح با توجه به درک ایران از مسایل منطقه ارایه شده است مبنی بر این که ایران نمی خواهد منطقه نا امن گردد در عین حال که انتظار دارد نقش ایران در منطقه از سوی کشورها به رسمیت شناخته گردد؛ البته تحقق آن کار سختی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 402

به "ناتوانی مکرون و اتحادیه اروپا در حفظ برجام مقدمه ای برای حذف اروپا از موضوع هسته ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناتوانی مکرون و اتحادیه اروپا در حفظ برجام مقدمه ای برای حذف اروپا از موضوع هسته ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید