ورود پول حقیقی ها به بورس پس از اعلام برنامه حمایتی دولت، رشد 169 درصدی صف های خرید بازار سرمایه

به گزارش عکس پارسی، رشد 2.41 درصدی شاخص کل بازار سرمایه پس از معین شدن برنامه دولت جهت حمایت از بورس، نشان می دهد سهامداران حقیقی منتظر این مساله بودند تا پول های خود را وارد بورس نمایند.

ورود پول حقیقی ها به بورس پس از اعلام برنامه حمایتی دولت، رشد 169 درصدی صف های خرید بازار سرمایه

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، روز چهارشنبه هفته گذشته تصمیم دولت برای معین سقف قیمت خوراک پتروشیمی و قیمت گاز صنایع موجب رشد شاخص بورس شد، امروز هم بازار سرمایه رشد کرد تا پس از 25 روز کاری سهامداران پول وارد بازار سهام نمایند.

به عبارت دیگر، با ابلاغ سقف قیمتی برای نرخ خوراک پتروشیمی و تصمیم هیئت دولت به الحاق مصوبه 10 بندی ستاد اقتصادی موسوم به حمایت از بازار سهام به لایحه بودجه 1401، بازار در روز چهارشنبه تغییر جهت داد و شاخص ها سبز شدند. امروز نیز پتروشیمی ها جز اولین شرکت هایی بودند که به صف خرید نشستند و پول سهامداران حقیقی نیز بیشتر وارد این صنایع شد.

فرایند بازار طی معاملات امروز، به سهامداران و معامله گران سیگنال صعود می دهد و بنا بر شاخص های عملکردی بورس می توان انتظار رشد قیمت ها در روز های آینده را نیز داشت.

دولت بی اعتمادی به بازار را درمان کند

بعضی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، گزارش های اقتصادی میان دوره ای شرکت ها در این برهه زمانی می تواند به رشد بازار سرعت ببخشد. در ماه های گذشته اثرپذیری بازار سرمایه از اخبار مثبت به شدت کاهش یافته بود و سهامداران توجهی به نشانه های مثبت در عملکرد شرکت ها نداشتند.

البته دولت برای اینکه فرایند بازار سهام متعادل شود، باید مشکل اصلی بورس یعنی بی اعتمادی را درمان نمایند. بازار سرمایه در هفته های گذشته از حمایت دولت نا امید شده بود. اما فرایند فعلی نشان می دهد بورس تشنه اندکی توجه درست و حمایت دولت است تا 18 ماه گذشته را فراموش کند و به یک بازار پویا و قابل اتکا برای سهامداران، شرکت ها و دولتمردان تبدیل شود.

رشد شاخص کل و شاخص کل هموزن

شاخص کل بورس در سرانجام معاملات روز شنبه با رشد 29 هزار و 594 واحد رشد به عدد یک میلیون و 258 هزار و 962 واحد رسید. شاخص کل طی معاملات امروز بازدهی 2.41 درصد را به ثبت رسانده است. این اندازه رشد، بیشترین رشد شاخص در 2 ماه اخیر است.

شاخص کل هموزن بورس در سرانجام معاملات روز شنبه، رشد 6 هزار و 378 واحدی در سطح 325 هزار و 138 واحدی ایستاد. بازدهی شاخص کل هموزن نیز 2 درصد بوده است. بعلاوه شاخص کل فرابورس 320 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 354 واحد نهاده شد.

ورود سرمایه حقیقی پس از 25 روز کاری

آخرین روزی که پول وارد بازار سرمایه شده است، به اول دی ماه باز می شود. امروز پس از بیست و پنج روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 114 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. ورود پول حقیقی نسبت به روز چهارشنبه رشد 238 درصدی را تجربه نموده است.

در معاملات روز شنبه بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، وکبهمن (شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن) و شپدیس (شرکت پتروشیمی پردیس) و بیشترین اندازه خروج پول حقیقی ها از نماد های میدکو (توسعه معادن و ص. معدنی خاورمیانه)، پاکشو (گروه صنعتی پاکشو) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بوده است.

افزایش ارزش کل معاملات و ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 959 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش کل معاملات نسبت به روز چهارشنبه رشد 43 درصدی داشته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 73 میلیارد تومان بود که 16 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می دهد.

ارزش معاملات خرد سهام رشد 6 درصدی داشت و به رقم 3 هزار و 13 میلیارد تومان رسید که 47 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می دهد.

رشد صف های خرید بورس

در سرانجام معاملات روز شنبه، 440 نماد رشد قیمت داشتند که 312 نماد بورسی و 128 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 90 درصد بازار رشد قیمت داشتند. تعداد سهم های حاضر در صف خرید رشد 200 درصدی داشت و به تعداد 243 نماد رسید.

در سرانجام معاملات امروز، ارزش صف های خرید نیز نسبت به سرانجام روز کاری گذشته 169 درصد رشد کرد و در رقم 734 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد های پالایشی با تقاضای بالایی روبرو بودند. نماد های شتران (شرکت پالایش نفت تهران)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین صف خرید را داشتند.

کاهش تعداد صف های فروش بورس

بعلاوه 34 نماد کاهش قیمت داشتند که 18 نماد بورسی و 16 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 7 درصد بازار افت قیمت داشتند. تعداد 10 نماد در صف فروش قرار داشتند.

در سرانجام معاملات امروز ارزش صف های فروش سرانجامی بازار نسبت به روز چهارشنبه 34 درصد کاهش یافت و 61 میلیارد تومان شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) تعلق داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2001

به "ورود پول حقیقی ها به بورس پس از اعلام برنامه حمایتی دولت، رشد 169 درصدی صف های خرید بازار سرمایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود پول حقیقی ها به بورس پس از اعلام برنامه حمایتی دولت، رشد 169 درصدی صف های خرید بازار سرمایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید