چگونه موقع کار با لپ تاپ قوز نکنیم؟

به گزارش عکس پارسی، لپ تاپ ها دستگاه های بسیار جذابی هستند و در کنار این جذابیت وزن پایینی دارند و نسل به نسل هم قدرت بیشتری پیدا می نمایند. اما در این میان به هیچ عنوان محصولات ارگونومیکی محسوب نمی شوند. در این مطلب به راهکارهایی برای ارگونومیک کردن لپ تاپ می پردازیم تا بتوانید بدون روبرو شدن با دردها و دردسرهای مختلف از لپ تاپ خود نهایت استفاده را ببرید.

چگونه موقع کار با لپ تاپ قوز نکنیم؟

چرا لپ تاپ ها فشار زیادی به بدن وارد می نمایند؟

قبل از اینکه به فشارهایی که لپ تاپ به بدن وارد می نماید، باید ویژگی های یک میز کار ارگونومیک را شرح دهیم. در حالت ایده آل، اگر پای شما صاف روی زمین قرار گرفته، زانو ها باید هم سطح باسن یا کمی پایین تر باشد. بعلاوه برای رسیدن به این هدف بعضی افراد از زیرپایی هم استفاده می نمایند. کیبورد و ماوس هم باید روی سطح میز قرار داشته باشند تا بتوانید آرنج خود را در زاویه 90 درجه نگه دارید.

مچ دست شما هم باید نسبت به میز صاف باشد و حتی با شیب منفی کمی نسبت به پایین قرار بگیرد. فاصله مانیتور از صورت باید به مقدار فاصله بین شانه تا نوک انگشت دست باشد و ارتفاع مانیتور هم باید به گونه ای باشد که در حالت طبیعی گردن و شانه بتوانید از آن استفاده کنید. به طور کلی توصیه می گردد امتداد خط نگاه شما باید دقیقا در بخش فوقانی مانیتور قرار بگیرد که طبیعتا در این زمینه مانیتور می تواند چند اینچ بالاتر یا پایین تر از این حد باشد.

طبیعتا حین استفاده از یک لپ تاپ احتمالا هیچکدام از این نکات رعایت نمی شوند. زمانی که لپ تاپ روی پای شما واقع شده است، کیبورد و ترک پد فاصله کمی با بدن شما دارند و همین موضوع زاویه دست را از حالت طبیعی خارج می گردد و ممکن است با سندروم هایی مانند سندروم تونل کارپال و دیگر دردهای مزمن روبرو شوید. زمانی که لپ تاپ روی پای شما قرار داشته باشد، باید سر خود را به سمت پایین خم کنید. به همین دلیل مدت ها قبل از اینکه کاربران با درد گردن مربوط به استفاده از گوشی روبرو شوند، با درد گردن مربوط به استفاده طولانی مدت از لپ تاپ روبرو می شدند.

در چنین شرایطی، استفاده از لپ تاپ می تواند دردهای مختلفی در بخش های گوناگون بدن شما ایجاد کند؛ از دردهای ایجاد شده در باسن و پایین کمر گرفته تا دردهای شانه ، گردن و دست. باید خاطرنشان کنیم حتی اگر لپ تاپ را بر روی میز مناسبی قرار دهید و از صندلی خوبی برای این کار استفاده کنید، فقط بخشی از این مسائل رفع می گردد.

از سوی دیگر، به خوبی از مجذوب کنندهیت بالای لپ تاپ ها خبر داریم. زیرا می توانید در هر مکانی که دوست دارید از آن ها استفاده کنید. بنابراین مثلا روی مبل راحتی هم می توانید بشینید و با لپ تاپ خود کارهای گوناگونی انجام دهید. حتی می توانید مثلا لپ تاپ را به کافی شاپ ببرید و در محیط مجذوب کننده کافی شاپ از لپ تاپ استفاده کنید. اگر گاهی اوقات چنین کارهایی انجام دهید، با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد. بعلاوه قرار نیست همیشه در شرایط ایده آلی از لپ تاپ استفاده کنید و مثلا در سفر هم می توانید برای انجام کارهای مختلف از لپ تاپ استفاده کنید.

بعد از در نظر گرفتن این نکات، حالا باید به نحوه رعایت اصول ارگونومیک مربوط به استفاده از لپ تاپ بپردازیم تا در طولانی مدت هم با دردها و مسائل مختلف روبرو نشوید.

چگونه به طور ارگونومیک از لپ تاپ استفاده کنیم؟

اگر می خواهید به طور ارگونومیک از لپ تاپ استفاده می کنید، می توانید انواع و اقسام وسایل مجذوب کننده و گران قیمت را بخرید. اما طبیعتا زمانی که تعداد این گجت ها زیاد گردد، عملا دیگر با یک لپ تاپ سروکار ندارید و لپ تاپ موردنظر تا حد زیادی تبدیل به سیستم دسکتاپ می گردد.

اما اگر می خواهید از یک طرف تا حد زیادی پرتابل بودن لپ تاپ را حفظ کنید و از سوی دیگر دردهای ناشی از استفاده از آن را کاهش دهید، کافی است این سه نکته را در نظر بگیرید. در ادامه به سه نکته اصلی که رعایت آن ها می تواند استفاده از لپ تاپ را لذت بخش تر کند، می پردازیم.

از روی مبل بلند شوید

اگر از جمله افرادی هستید که بر روی مبل می نشینید و در این شرایط از لپ تاپ استفاده می کنید، پس بدون شک در حال فشار وارد کردن به بدن خود هستید. اگر مثلا روی مبل یا تخت دراز کشیده اید و در این حالت از لپ تاپ استفاده می کنید یا اینکه کمر خود را برای مشاهده نمایشگر لپ تاپ قرار گرفته روی یک میز کوچک خم نموده اید، در هر صورت فشار زیادی به کمر و گردن خود وارد می کنید. در این میان باید به فشار وارد شده به مچ دست هم اشاره کنیم.

به طور کلی باید لپ تاپ در موقعیتی قرار داشته باشد که پاهای شما بدون هیچ مسئله ای و به طور صاف بر روی سطح زمین قرار بگیرند و بازوها و مچ دست ها هم در راستای یکدیگر باشند. برای نوع میز گزینه های مختلفی وجود دارد و مثلا از میز اداری اختصاصی گرفته تا میز آشپزخانه و میز تاشو می توانیم اشاره کنیم. اما در این میان اگر به شرایط قرارگیری بدن توجه نکنید، خیلی زودتر از انتظار با دردهای مختلفی روبرو می شوید.

اگر به هر دلیلی نمی توانید از صندلی های باکیفیت و ارگونومیک استفاده کنید، می توانید با توجه به سلیقه و احتیاجهای خود از پشتی های طبی برای کمر و زیر نشیمنی های طبی برای باسن خود استفاده کنید. طبیعتا این موارد قرار نیست به طور کامل جای صندلی های ارگونومیک را پر نمایند، ولی به طور کلی می توانند تا حد زیادی فشار وارد شده به بدن را کاهش دهند. بعلاوه اگر کف پا به خوبی و به طور صاف روی زمین قرار نمی گیرد، می تواند از زیرپایی هم استفاده کنید.

قرارگیری نمایشگر لپ تاپ در امتداد چشم

گام بعدی این است که ارتفاع لپ تاپ را بالا ببرید تا هم سطح چشم های شما قرار بگیرد. زمانی که لپ تاپ شما بسیار پایین است، زنجیره ای از مسائل را ایجاد می نماید که در نهایت منجر به بروز درد در بخش های مختلف بدن می گردد.

راحت ترین روش برای بالا بردن ارتفاع لپ تاپ این است که از وسایل موجود در خانه به عنوان پایه های موقتی لپ تاپ استفاده کنید. به عنوان مثال می توانیم به استفاده از مواردی مانند کتاب های قدیمی یا حتی جعبه های بدون استفاده اشاره کنیم. با این حال در چنین شرایطی بسیاری از کاربران به استفاده از کتاب های قطور روی می آورند زیرا از یک طرف محکم و بزرگ هستند و از سوی دیگر به راحتی با افزودن تعداد یا کم کردن تعداد آن ها می توانید ارتفاع را تنظیم کنید.

اگر با افزایش ارتفاع لپ تاپ با استفاده از کتاب یا موارد مشابه مسئله ای ندارید، پس دیگر لازم نیست در این زمینه متحمل هزینه زیادی شوید. اما اگر می خواهید از بین استندهای موجود در بازار دست به انتخاب بزنید، خوشبختانه با توجه به بودجه ای که دارید می توانید از بین گزینه های زیادی انتخاب کنید. به طور کلی بهتر است یک استند باکیفیت و خوش ساخت دارای قابلیت تنظیم ارتفاع را انتخاب کنید. زیرا ممکن است برای انجام کارهای مختلف، به بهره گیری از ارتفاع های گوناگون برای لپ تاپ احتیاج پیدا کنید.

بعضی از این استندها دارای بازوی متحرک هستند. این یعنی نه تنها می توانید زاویه قرارگیری لپ تاپ را تغییر دهید، بلکه به راحتی قادر به تغییر دادن موقعیت آن هم خواهید بود. مثلا در محل کار با استفاده از یک استند مبتنی بر بازوی متحرک، می توانید در محل کار به راحتی زاویه نمایشگر را به سمت طرف مقابل بچرخانید تا نظرش را در خصوص طرحی که روی آن کار می کنید، مطرح کند. بنابراین همانطور که گفتیم انتخاب در این مورد به احتیاجهای شما بستگی دارد و قبل از انتخاب باید ببینید در پی چه احتیاجهایی هستید.

استفاده راحت از کیبورد و ماوس

زمانی که ارتفاع لپ تاپ را افزایش می دهید، پس یعنی عملا برای استفاده از کیبورد و ترک پد لپ تاپ با مسائل زیادی روبرو می گردد و این موضوع اصلا با اصول ارگونومیک سازگار نیست. بنابراین همزمان با ارتفاع گرفتن لپ تاپ، باید کیبورد و ماوس در موقعیتی قرار بگیرند که برای دست های شما راحت باشند. پس چاره ای جز خرید کیبورد و ماوس جداگانه ندارید.

در خصوص انتخاب کیبورد و ماوس مناسب می توانیم به چندین مورد مختلف اشاره کنیم. در بین کیبورد ها از نظر ارگونومیک معمولا تفاوت گسترده ای دیده نمی گردد. البته کیبورد های خاصی که کلید ها در دو بخش جداگانه قرار گرفته اند، بین بعضی کاربران هوادار دارند ولی اکثریت کاربران علاقه ای به استفاده از آن ها نشان نمی دهند. به همین دلیل برای خرید کیبورد معمولا بیشتر کاربران باید بین خرید کیبورد معمولی یا مکانیکی دست به انتخاب بزنند. در خصوص ماوس ها هم باید به وجود گزینه های متنوعی اشاره کنیم که با توجه به مقدار دست خود و احتیاجهایی که دارید باید انتخاب کنید.

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

آیا استفاده از لپ تاپ واقعا فشار زیادی به بدن وارد می نماید؟

اگر به طور غیر اصولی از لپ تاپ استفاده کنید، دیر یا زود با دردهای مختلف گردن، دست و کمر روبرو می شوید.

برای اینکه به طور ارگونومیک از لپ تاپ استفاده کنیم باید چه کارهایی انجام دهیم؟

در این زمینه می توانیم به استفاده از صندلی مناسب، ماوس خوش دست و استند مناسب با احتیاجها اشاره کنیم.

آیا برای استفاده ارگونومیک از لپ تاپ باید هزینه زیادی بپردازیم؟

در این زمینه با پرداخت مبلغ نه چندان بالا هم می توانید تا حد زیادی استفاده از لپ تاپ را ارگونومیک کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 2186

به "چگونه موقع کار با لپ تاپ قوز نکنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه موقع کار با لپ تاپ قوز نکنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید