خبرنگاران کیفیت و رونق تولیدات در سمنان از جهت رعایت استانداردها میسر می گردد

به گزارش عکس پارسی، سمنان- خبرنگاران- مدیرکل استاندارد استان سمنان داشتن اقتصاد پایدار را در گرو فراوری محصولات با کیفیت بالا برشمرد و گفت: رونق فراوریات در استان با رعایت کامل و عبور از راستا استانداردها محقق می گردد.

خبرنگاران کیفیت و رونق تولیدات در سمنان از جهت رعایت استانداردها میسر می گردد

عباس رستمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران همزمان با روز کیفیت، کیفیت و استاندارد مقوله های متفاوتی است، اضافه نمود: کیفیت به معنای دستیابی به استانداردهای از پیش مشخص شده است و وجود روز ملی کیفیت، تاکید و نشانه بر اهمیت دو مقوله استاندارد و کیفیت است.

وی بیان نمود: استانداردها با توجه به احتیاج و انتظارات مشتری مشخص می گردد و با توجه به ظرفیت و توانایی فرآیندها و متغیرهای مؤثر بر محیط ارایه خدمت ، استانداردها را به طور عام نمی توان تعمیم داد و استاندارد حداقل ویژگی قابل قبول و ثابت است.

مدیرکل استاندارد استان سمنان اضافه نمود: کیفیت به میزان رضایتمندی مشتری و مصرف کننده بستگی دارد، کیفیت و استاندارد در یک راستا قراردارند و برای رسیدن به کیفیت مطلوب باید استانداردها رعایت گردد.

وی داشتن اقتصاد پایدار را در گرو فراوری محصولات با کیفیت بالا برشمرد و ادامه داد: توجه به استاندارد و استانداردسازی در بخش فراوری کالاهای داخلی می تواند در شرایط تحریم، نقش مهم در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد.

رستمی تاکید نمود: افزایش استاندارد کالای داخلی سبب رقابت پذیری کیفی فراوریات داخل با نمونه های خارجی می گردد و به طور قطع شهفرایندان به سمت خرید کالاهای فراوری داخل می فرایند و این امر به شکوفایی و توسعه اقتصاد، سرمایه گذاری در بخش فراوری و خوکفایی یاری موثری می نماید.

وی با بیان اینکه، رونق فراوری ملی با عبور راستا از استانداردها محقق می گردد، اعلام کرد: استانداردسازی تنها احتیاج فراوریکننده و یا مصرف کننده نیست، بلکه احتیاج جامعه است تا از طریق آن در منابع انرژی از جمله برق و سوخت صرفه جوئی گردد.

نشان استاندارد یک مطالبه باشد

رستمی گفت: استاندارد باید به صورت قانون برای هر جامعه ارائه گردد تا فراوری کننده مشتری خود را ترغیب به خرید کالاهای استاندارد کند تا با فرهنگ سازی و نهادینه شدن استفاده از کالای استاندارد در جامعه، مصرف کنندگان هیچگاه به خرید کالای غیراستاندارد و بدون کیفیت تمایل نداشته باشد.

رستمی یادآور شد: سازمان ملی استاندارد وظیفه تهیه و تدوین استاندارد و کنترل کیفیت کالاها و خدمات گوناگون را برعهده دارد و برای کالاهایی که از کیفیت و مرغوبیت بالا برخوردارند، علامت استاندارد صادر می نماید.

مدیرکل استاندارد استان سمنان با اشاره به دگرگونی و پیشرفت جهان، توضیح داد: فناوری فراوری کالا و خدمات روز به روز پیشرفته تر می گردد، به همین دلیل استانداردها باید در فواصل زمانی مشخص مورد تغییر و بازنگری قرار گیرند که در بیشتر کشورها این فاصله زمانی پنج سال است.

رستمی اضافه نمود: وجود نشان استاندارد بر روی کالاها برای مردم یک مطالبه باشد و در اجرای استانداردشدن کالاها و به اصطلاح استانداردسازی باید همه افراد جامعه مشارکت و از خرید کالاهایی فاقد علامت استاندارد به جد خودداری کنند.

وی به نقش استاندارد کالاها موجب ایجاد اطمینان در مصرف کنندگان، ایمنی مواد غذایی و سلامت زنجیره غذایی و همچنین افزایش رشد مالی یک کشور می گردد، با استفاده از استاندارد، فراوریکنندگان می توانند محصولات و خدمات خود را در حد قابل قبول فراوری و ارائه کنند.

رستمی ابراز داشت: رقابت فراوریکنندگان با استاندارد افزایش می یابد و هر کدام کوشش می کنند در عرصه فراوری کالای باکیفیت گوی سبقت را از دیگران بربایند و خود را در سطح داخلی و حتی سطح بین المللی مطرح سازند.

کیفی سازی، افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها

مدیرکل استاندارد استان سمنان با اشاره به تاثیر کیفیت بر فراوریات صنعتی، بیان نمود: با توجه به اهمیت صنعت در زندگی امروزی، نقش کیفیت در این بخش، پررنگ و بااهمیت است، کیفیت هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد.

رستمی اعلام کرد: کیفی سازی محصولات افزایش سهم بازار داخل و خارج، رضایتمندی مشتریان و آرامش درونی فراوریکننده را به همراه دارد.

مدیرکل استاندارد استان سمنان در مورد نقش کیفیت و نشان استاندارد در زمینه صادرات در سال جهش فراوری اظهارداشت: از آنجایی که سیاست های دولتمردان همیشه بر نوسانات بازار و ارزش پول یک کشور تاثیر می گذارد بنابراین بسیاری از صاحبان صنایع هم به منظور توسعه بازارهای خود و در پی آن افزایش درآمد و هم به منظور دست یابی به یک بازار پشتیبان به صادرات به عنوان هدفی مهم می نگرند.

وی اضافه نمود: از آن سو، کشورهای مقصد به منظور جلوگیری از هدررفت سرمایه های ارزی، اجتناب از تحمیل هزینه، حفظ مناسبات اجتماعی و پا برجا نگه داشتن صنایع و اقتصادشان، برای واردات کالا به ویژه محصولات صنعتی قوانین و استانداردهای خاصی را مطرح می کنند.

مدیرکل استاندارد استان سمنان یادآور شد: کشورهای مقصد، واردات کالا را منوط به اخذ گواهینامه ها و مجوزهای لازم می دانند و وقتی محصولی با کیفیت باشد این الزام کشورهای مقصد را برآورده نموده و فراوریات داخلی ما به بازارهای آنان را پیدا می نماید.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1253

به "خبرنگاران کیفیت و رونق تولیدات در سمنان از جهت رعایت استانداردها میسر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کیفیت و رونق تولیدات در سمنان از جهت رعایت استانداردها میسر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید