علائم هشداردهنده کمبود منیزیم در بدن

به گزارش عکس پارسی، کمبود منیزیم که به آن هیپو منیزیمی نیز می گویند، مسئله ای است که معمولا نادیده گرفته می شود. تخمین زده شده که بیش از 75 درصد از آمریکایی ها، منیزیم کافی دریافت نمی کنند. در برخی موارد، کمبود منیزیم ممکن است تشخیص داده نشود زیرا علائم آشکار معمولا تا زمانی که سطح منیزیم بدن به شدت پایین نیاید، خود را نشان نمی دهند.

علائم هشداردهنده کمبود منیزیم در بدن

علل شیوع کمبود منیزیم

شیوع کمبود منیزیم دلایل مختلفی دارد. کاهش مواد مغذی موجود در خاک و در پی آن کمبود مواد مغذی در گیاهانی که از این خاک می رویند و حیواناتی که از این گیاهان تغذیه می کنند، موجب کاهش منیزیم در غذای مصرفی ما می شود.

امروزه در تهیه آب شهری از موادی مانند فلوراید و کلر استفاده می شود. نتیجه این امر کاهش منیزیم موجود در آب است. زیرا منیزیم با فلوراید و کلر موجود در آب ترکیب می شود.

کافئین و شکر نیز که در رژیم غذایی بیشتر ما نقش پُررنگی دارند، منیزیم بدن را کاهش می دهند.

عامل دیگری که موجب کمبود منیزیم در بدن می شود، استرس است.

با این تفاسیر تنها درصد کمی از جمعیت جهان که نزدیک اقیانوس ها (منبع خوبی از منیزیم) زندگی می کنند، از غذاهای پرورش یافته در خاک های غنی از منیزیم استفاده می کنند، آب های سرشار از منیزیم می نوشند، استرس زیادی ندارند و مقدار مصرف شکر و کافئین شان پایین است، مشکل کمبود منیزیم ندارند. اما خطر کمبود منیزیم سایرین را تهدید می کند.2

چند هشدار که نشان میدهد دچار کمبود منیزیم هستید!منیزیم یک ماده معدنی (کلان کانی) ضروری است که نقش های بیشمار و مهمی در بدن بر عهده دارد. منیزیم مسئول تنظیم واکنشهای آنزیمی (از جمله واکنش هایی که RDN و DNA را ایجاد می کند)، انتقال یون های ضروری در غشاهای سلولی ما، کمک به تولید ATP و خیلی موارد دیگر، می باشد.

تمام ارگان های اصلی ما نیاز به عملکرد صحیح منیزیم دارند و بدون آن بدن ما از کنترل خارج می شود. با این حال، با وجود اهمیت بیولوژیکی آن، به طور میانه افراد به صورت جدی دچار کمبود منیزیم هستند.

در صورت عدم درمان می تواند به بیماری های جدی مانند پوکی استخوان، دیابت نوع 2 و بیماری قلب و عروقی منجر شود. در نتیجه، مهم است که همه ما با علائم هشدار دهنده کمبود منیزیم آشنا شویم.

اگر از این مسائل به طور منظم رنج می برید، مصرف مکمل منیزیم (و خوردن غذاهای غنی از منیزیم مانند آجیل و سبزیجات سبز برگ دار را در برنامه غذایی خود بگنجانید) را در نظر بگیرید و ببینید که آیا علائم کم میشوند یا خیر.

گرفتگی و کشش ناگهانی عضلاتدلایل خوبی وجود دارد که منیزیم در مکمل های خواب یافت می شود و برای کاهش درد زایمان استفاده می شود؛ منیزیم نوعی ماده معدنی است که به عضلات ما اجازه می دهد تا شل شوند.

هنگامی که دچار کمبود منیزیم هستیم، کم کم دچار مسائل مربوط به عضلات مانند گرفتگی، کشش عضلات و تیک صورت میشوید. در موارد شدید، کشش ناگهانی و گرفتگی می تواند در بی خوابی مزمن نقش داشته باشد.1

فشار خون بالا
درمورد ارتباط فشار خون بالا با کمبود منیزیم مطالعات دقیقی صورت گرفته است. براساس مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد بر روی 70 هزار نفر صورت گرفت، مشاهده شد کسانی که بیشترین مقدار منیزیم را دریافت می کنند، بهترین مقدار فشار خون را دارند.

براساس فراتحلیلی (جمع آوری داده های حاصل از پژوهش های مختلف و تحلیل آنها به عنوان یک مجموعه) که در این زمینه صورت گرفته است، مصرف مکمل های منیزیم بر کاهش فشار خون مؤثر است.

براساس مطالعه دانشگاه مینه سوتا (Minnesota)، خطر فشار خون بالا در زنانی که منیزیم کافی مصرف می کنند، 70٪ کمتر است.2

انقباضات غیر طبیعی قلب
سطوح پایین منیزیم تاثیر منفی بر عضلات قلب ما نیز دارد. بر اساس مطالعه منتشر شده در یک مجله آلمانی، منیزیم به حفظ انقباضات منظم ماهیچه ای در قلب کمک می کند.

وقتی که از کمبود منیزیم اطلاعی نداریم، ابتلا به آریتمی قلبی (ضربان قلب نامنظم)، که خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد، شروع میشود.3

افسردگی و روحیه ضعیف
بیش از یک قرن پیش، رایج بود پزشکان مکمل های منیزیم را برای بیماران مبتلا به افسردگی تجویز کنند.

امروزه ارتباط میان مقدار مصرف ناکافی منیزیم و خلق و خوی ضعیف، تا حدودی فراموش شده است، اگر چه مطالعات متعددی آن را تایید می کنند.

به عنوان مثال، یک بررسی منتشر شده در مجله Pharmacological Reports در سال 2013 به این نتیجه رسید که مکمل های منیزیم در مدیریت افسردگی موثر هستند.1

مسائل هورمونی
کاهش منیزیم موجب افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون می شود. زنان باردار از گرفتگی پاهایشان شکایت می کنند. این مسائل و مسائل ناشی از سندروم پیش از قاعدگی زمانی بروز می کنند که سطح هورمون های استروژن و پروژسترون بالاست و مقدار منیزیم کم است.

شکلات منبع خوبی از منیزیم است و به نظر می رسد هوسِ خوردن شکلات، از نشانه های کمبود منیزیم باشد.

گرفتگی عضلات ناشی از چرخه های عادت ماهانه می تواند با سطح منیزیم بدن در ارتباط باشد. کارولاین دین در کتاب معجزه منیزیم توصیه می کند زنانی که سندروم پیش از قاعدگی دارند یا از گرفتگی ها شکایت دارند، بهتر است قبل از شروع علائم، منیزیم مصرف کنند.2

صدای زنگ در گوش
وزوز گوش یک شرایط ناخوشایند است که با صدای زنگ مداوم یا صدای غرش در گوش ها مشخص می شود. اگر چه وزوز گوش گاهی اوقات ناشی از عفونت است، می تواند ناشی از عدم تنظیم تولید گلوتامات، انتقال دهنده مهم عصبی باشد که منیزیم به تنظیم آن کمک می کند. بنابراین، موارد وزوز گوش در کانال های دیگر گوش سالم می تواند ناشی از سطح منیزیم پایین باشد.1

مسائل خواببروز مسائل خواب می تواند از علائم کمبود منیزیم باشد. اغلب مسائل خواب بلافاصله پس از مصرف منیزیم از بین می فرایند. منیزیم به آرامش جسم و فکر کمک می کند و در داشتن یک خواب مناسب مؤثر است.

منیزیم به عملکرد مناسب گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز کمک می کند. این گیرنده ها، انتقال دهنده های عصبی ای هستند که باعث آرامش مغز می شوند.2

سنگ کلیه
بیشتر مردم بر این باورند که بروز سنگ های کلیوی ناشی از کلسیم بیش از حد است. با این حال، تحقیقات در حال انجام به نشان دادن اینکه کمبود منیزیم در تشکیل سنگ کلیه اگر بیشتر نقش نداشته باشد، نقش یکسان دارد و مصرف مکمل های منیزیم می تواند به درمان آنها کمک کند، ادامه میدهند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در مجله اورولوژی نشان داد که بیماران تحت درمان با هیدروکسید منیزیم کاهش در مقدار عود بیماری سنگ کلیه را تجربه کردند. بنابراین، اگر از سنگ کلیه رنج می برید، ببینید آیا افزایش مصرف منیزیم به شما کمک می کند یا خیر.3

چگونه منیزیم کافی دریافت کنیم؟

منیزیم هم در منابع گیاهی و هم در منابع حیوانی به وفور وجود دارد. غنی ترین منابع منیزیم، دانه ها و مغزها هستند اما غلات کامل، حبوبات و سبزیجات برگ تیره نیز مقدار مناسبی منیزیم دارند.

بادام: 270 میلی گرم

تخم کدو: 262 میلی گرم

شکلات تلخ: 176 میلی گرم

بادام زمینی: 168 میلی گرم

پاپ کورن: 151 میلی گرم

سایر منابع منیزیم شامل بذر کتان، تخم آفتابگردان، دانه چیا، کاکائو، قهوه، پسته، فندق و جو دوسر می شود.

اگر اختلال یا بیماری دارید که موجب از دست دادن منیزیم از بدن می شود، مانند دیابت، باید حتما غذاهای سرشار از منیزیم به مقدار زیاد مصرف کنید یا از مکمل آن کمک بگیرید.3

پینوشتها

1.www.rastineh.com

2.www.chetor.com

3.www.asriran.com

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1806

به "علائم هشداردهنده کمبود منیزیم در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم هشداردهنده کمبود منیزیم در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید