هوش مصنوعی هواپیمای جنگی آمریکا را کنترل کرد

به گزارش عکس پارسی، در سال های اخیر، ارتش ایالات متحده آمریکا به شدت کوشش نموده است ازطریق پهپادها، ناوگان هوایی اش را تقویت کند؛ اما برای راهنمایی کردن هواپیماهایش، همچنان به اپراتورهای انسانی متکی است.

هوش مصنوعی هواپیمای جنگی آمریکا را کنترل کرد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از زومیت، به نظر می رسد ایالات متحده میخواهد کم کم وابستگی خود را به اپراتورهای انسانی کاهش دهد. دکتر ویل راپر، معاون وزیر نیروی هوایی آمریکا، به تازگی در گفت و گو با مجله Popular Mechanics مدعی شده است که هوش مصنوعی اولین بار هواپیمای نظامی و دقیق تر سیستم نظامی آمریکا را کنترل نموده است.

براساس گفته های راپر، در آزمایش ارتش ایالات متحده، هوش مصنوعی در پروازی که15 دسامبر 2020 (25 آذر 1399) برفراز کالیفرنیا انجام شد، در نقش یاری خلبان برای هواپیمای جاسوسی لاکهید یو-2 (Lockheed U-2)، ملقب به بانوی اژدها (Dragon Lady)، ظاهر شد. ARTUμ نسخه ای از هوش مصنوعی μZero است که برای بازی هایی نظیر شطرنج استفاده می گردد. در حمله موشکی شبیه سازی شده به پایگاه نیروی هوایی بیل در کالیفرنیا، این هوش مصنوعی رادار را کاملا کنترل و معین کرد کِی باید روی ساقط کردن موشک ها و کِی روی حفاظت از پایگاه تمرکز کرد. اساسا همین موضوع باعث شد هوش مصنوعی رهبر عملیات دفاع از پایگاه نیروی هوایی بیل باشد.

درواقع، هوش مصنوعی به پرواز درنیامد؛ اما معین کرد اپراتور انسانی کِی باید پرواز کند. در مانور یادشده، هیچ گاه از دستور هوش مصنوعی سرپیچی نشد. اعضای تیم U-2 FedLab یک ماه مشغول تعلیم دادن الگوریتم های μZero بودند تا این هوش مصنوعی بتواند به خوبی رادار را راهنمایی کند. بدین ترتیب، هوش مصنوعی توانست حین برقراری تعامل با خلبان جت جنگنده، دشمنان را شناسایی کند و مراقب خطرهای احتمالی باشد. در این مانور، ارتباط بین نسخه اصلاح شده ARTUμ با دیگر زیرسیستم ها قطع شد تا خطرهای ناشی از تصمیمات اتخاذشده این هوش مصنوعی به حداقل برسد.

لازم به ذکر است قرار نیست هوش مصنوعی به زودی در میدان نبرد حاضر گردد و وظایف جنگی را برعهده بگیرد، حتی به صورت آزمایشی. بر اساس گزارش های رسمی، پهپادهای جنگی آمریکایی که ازطریق هوش مصنوعی در نبردهای هوایی حضور پیدا نمایند، تا جولای 2021 (تیر و مرداد 1400) قرار نیست به پرواز دربیایند. همچنین، محققان می گویند سیستم های جنگیِ این چنینی که با هوش مصنوعی کنترل می شوند، ممکن است با نبوغ انسانی فریب بخورند و فریب دادنشان کار سختی نیست. از مدتی پیش، وزارت دفاع ایالات متحده فرایند تدوین رهنمودهای اخلاقی هوش منصوعی را شروع نموده است تا به کامپیوتر ها اجازه ندهد با تصمیم خودشان حمله ای را ترتیب دهند.

برای اثبات سودمندبودن هوش مصنوعی، لازم نیست کنترل کامل عملیات به دستش سپرده گردد. دکتر ویل راپر می گوید هوش مصنوعی برای زمان هایی کاربرد دارد که خلبان جت جنگنده در شرایط پیچیده دچار سردرگمی شده باشد. در این موقعیت، هوش مصنوعی می تواند یاری رسانی کند یا حتی کنترل بعضی از سیستم ها را به دست بگیرد. اگر هوش مصنوعی بتواند به خلبان ها یاری کند در مأموریت روی اصلی ترین مسائل متمرکز باشند، نیروی هوای آمریکا می تواند در عملیات نظامی پیروز تر باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: par30pix.ir شناسه مطلب: 1360

به "هوش مصنوعی هواپیمای جنگی آمریکا را کنترل کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی هواپیمای جنگی آمریکا را کنترل کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید